blinkare Ne555

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

Jo, men jag köpte en ny bläckstråleskrivare för ett par veckor sedan :?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Bläckspruta har man bara när man promt måste skriva ut i färg - annars blir man runierad... - dock kan du använda den för att skriva ut positiv för belysning av fotoresist - dock välj kvalitet så att den använde den pigmenterade svart-bläcket vid utskrift då jag är osäker om 'dye' blandad för svart (lika delar cyan, magenta, gul sprutad på samma fläck) är UV-dämpande.

Använder du vita lysrör som belysning så är det inte fullt så noga då det mesta av jobbet görs av den blåa delen av ljuset från lysröret och tar sig deffinivt inte igenom gula bläcket på utskriften.

---

När du får utrymme i plånboken igen så är laserskrivare nästa steg då utskrifter av manualer etc. nästan är alltid svartvita och runierar en om dessa skall skivas ut på en bläckspruta hela tiden (dom brukar tulla lite på färgerna även om det är rena svartvita utskrifter).

Väljer man dessutom en modell som är lätt att refilla med pirattoner så kan utskriftkostnaden bli väldigt låg utan synbara kvalitetsförluster (dock vet jag inte hur pirattonern fungerat på tonertransfer ännu)

10 gånger refill-sats för tex Samsungskrivare kostar mindre än en enda orginaltoner-kasset - skickad från england till brevlådan hemma, och tonerkasseterna verkar närapå outslitliga om man ser till att städa ur dessa vid varje påfyllning.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Men för 900:- får han ju en ganska frän UV-box med :P

EDIT: Lustigt citatet försvann.. det är i alla fall en kommentar till rådet att köpa en laserprinter för 900:-
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

Kan man använda en lysrörslampa? Det borde ju vara samma sak.
Ex:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =11533.htm
Eller måste man ha två, jag ska inte göra något som är större än ett "europakort" (100x160mm)
xxargs

Inlägg av xxargs »

vanliga lysrör på nära håll brukar funkar - tar typ 3 ggr längre tid än UV-dito, vilket man ofta tål att vänta i hobbysammanhang.

det viktiga är en hyffsat jämn belysning.
Skriv svar