Vattna med spolarvätska [BILDER]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Beräkningen stämmer.
Sätt en 1k i serie med poten så inte transistorn på ben 7 ryker upp om någon vrider poten till 0.

Det reläet är gjort för 24V drivspänning (18-36V), förmodligen drar reläet på en obelastad 12V trafo men det är risk att reläet faller när spänningen sjunker (pumpen startar). Resultat: Brrrrrrrrrrrrrrrrrrumm eller clicketicliketiclick..

Elfa# 37-028-18 har 12V spole (9-18V)
De här reläerna tål 1A, jag vet inte hur mycket ström din pump drar (jag gissar på 0,5-1A) i så fall är det ok annars så skulle du kunna ta t.ex. 37-154-63 det tål 16A och spolen vill ha 8,4-21,6V (33mA @ 12V).

Vad menar du med RL=10K? RL betyder LastResistans dvs. reläet i ditt fall.

Fast du sätter såklart reläet mellan Out och GND*, kom ihåg skydsdioden i
antiparallell.

*(muppen som ritade databladet recyclade antagligen schemat för astabilt mode efter att ha byggt en billarm-attrapp)
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

Skulle ta tidreläet från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382445 för att ställa tiden och en vanlig dygnstimer för att ställa hur måna gånger Du ska vattna om dan då kan Du vattna kortare stunder fler gånger om motorn blir varm. Bra valmöjlighet och enkelt att koppla.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eller en sån här från Kjelle för 129:-
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Relä Biltema

Inlägg av SvenPon »

Eftersom du arbetar med 12 V så skulle jag snegla på Biltema relä
http://www.biltema.se/ artikel 42-145 (rejäla doningar)
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

Tony; Ok, ska leta reda på ett motstånd till poten, tack för tipset :) Diod har jag tänkt att sätta enligt exemplet på den här sidan: http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm
1N4148 + 1N4001. Vilken otur med reläet, så långt tänkte inte jag. Tror du att output orkar sänka det här på biltema? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88081
Bor en bit iväg, och tänkte försöka slippa göra en till beställning på Elfa.

whynot: Tack för tipset, men lite dyrt tycker jag?
jojje: en sådan skulle fungera utmärkt, hade inte sett den förut. Men det är ganska kul att bygga själv också :roll:
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Bilreläer brukar dra 150mA, NE555 kan ge 100mA.
En transistorswitch mellan 555:an och bilreläet är en lösning.

Sänka? utgången är hög när 555 har triggat så du driver reläet.
En sak de inte nämnt på sidan du länkat till:
Skyddsdioden skall tåla lika mycket ström i framriktningen som reläet drar.
Till ett bilrelä blir det alltså två 1N400* (1N4148 tål 0,1A).
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Biltema relä

Inlägg av SvenPon »

Jag har har exakt ett sådant bygge med detta relä.
Jag använder Biltemas standard Transistor BD 139 som switch.
1500 ohm till basen från + 12 V och den styr reläet ok.

Som "flybackdiod" till reläet använder jag Biltemas standarddiod 1N5406 3A
Tänk på polvändningen där.
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

Sven: Biltemas standardtransistor och standarddiod, har du möjligtvis artikelnummer eller länk till dem?

Jag hoppas på att få grejer från ELFA idag så att jag kan koppla upp grundkopplingen och mäta lite. Känner mig väldigt ringrostig på elektronikämnet, därav alla konstiga frågor...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Tony skrev:Är det en vanlig spolarvätske-pump så är det ok, den kan köras länge men om det är en högtryckspump (används oftast till lyktspolning) så är det max 5s eller så.
Bild eller inköpsställe + art.nr. så ser jag vilken sort du köpt.

Jag skulle plugga en vanlig dygnstimer i väggen, sen en 9V eller 12V transformator i timern.

En 555:a kopplad som monovippa (timer) men utan C2 (ben 5) kommer att självtrigga vid spänningstillslag. Trigg kopplas till +, resten enligt schema i databladet.

En ostabbat 12V trafo ger ca 17V 555 tål 16V så sätt ett par dioder i serie eller ta en på 9V (12V i praktiken).
Tony har inte alla kopplingar till 555, att låta den tjuvtrigga kanske funkar med ett fabrikat.

Koppla ihop pin 2 o 6 till timekonding och restistansen, 7 lämnas fri, 5 med eller utan kondensator. Detta funkar alltid. Vad som händer är att timekondensatorn är oladdad vid spänningstillslag och triggar pin 2 pinne 6 slår ifrån vid 2/3 Vcc och sedan kan inget i hela världen tjuvtrigga den en gång till. Spänning från så lång tid att kondensatorn laddas ur är enda sättet att starta om.

Relä direkt på utgången var ett problem med den bipolära 555, om 555 matar ut ström till relät så kommer utgången att gå ca 0,7 V negativ och då hänger sig 555 och vill inte fortsätta. Lösningen är en diod i SERIE med pin 3 OCH den vanliga flybackdioden över reläspolen. Hur CMOS varianten funkar vet jag inte då jag nästan aldrig använder 555 numera.

Prototypen
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Tony skrev:Bilreläer brukar dra 150mA, NE555 kan ge 100mA.
En transistorswitch mellan 555:an och bilreläet är en lösning.

Sänka? utgången är hög när 555 har triggat så du driver reläet.
En sak de inte nämnt på sidan du länkat till:
Skyddsdioden skall tåla lika mycket ström i framriktningen som reläet drar.
Till ett bilrelä blir det alltså två 1N400* (1N4148 tål 0,1A).
NE555 ska vara specad till 200 mA men CMOS varianten klämmer väl ur sig en 10 mA.

Varför använda Biltema relä (bilrelä)(ja Biltema blir ju glada) reläspolen drar alldeles för mycket ström. Mellan 555 och motorn(pumpen) sätt en effekt MOS transistor (IRF540) med en flybackdiod över motorn, jodå dioden ska tåla strömmen men titta på stöttåligheten för dioden (1N400X tål väl en 100A enstaka puls).

Mata helst 555 med en stabiliserad spänning (LM7812), jag har skjutit alldeles för många på orglerad spänning, verkar vara känsliga för lite överspänning.

Prototypen
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

ClasOhlson dioder.

Inlägg av SvenPon »

Sven: Biltemas standardtransistor och standarddiod, har du möjligtvis artikelnummer eller länk till dem? .

Jag blandar ihop "koddar och morötter" dom kommer från Clas Ohlsson
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

BD139 som switch

Inlägg av SvenPon »

Här kommer min gamla uträkningen för BD139 som switch

12V & 80 ohm = 150mA. (Reläspolen)

Hfe = 40: 150ma / 40 = 3,75mA bas-ström

Alltså måste basen drivas med minst 3,75mA, vi rundar av till 4 för mättnadens skull.

Vi styr med 5V och då blir det 5-0,7V (4,3V) över basmotståndet, detta ger 4,3 / 0,004 = 1075 ohm = 1K.
Senast redigerad av SvenPon 30 maj 2007, 16:14:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

Tack Sven! Får åka in och handla lite på Classe :)

Ska jag då ansluta skyddsdioden på output och sedan till basen på transistorn? Vart ska jag ansluta den andra dioden, 1N4148?

Prototypen, de har en 5 V spänningsregulator på Classe, 78S05 resp. 78S12 (http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... ?id=251656) 5V-varianten borde väl fungera utmärkt?
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Flybackdiod

Inlägg av SvenPon »

Den diod jag skriver om är en sk "Flybackdiod" 1N5406.

Den skall ligga över reläspolen på så sätt att dess catod(minussida) ligger mot spolens + matning och anod(plussida) mot minussidan.

Detta pg av att det allstras höga spänningar över spolen när den vänder riktning. Dvs i vårt fall blir strömlös.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Kolla gärna för vägledning 555

Inlägg av SvenPon »

Skriv svar