Cat.5e (FTP)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om man tittar i IEEE802.3

'Priority resolution' så gäller tydligen:

a) 1000BASE-T full duplex
b) 1000BASE-T
c) 100BASE-T2 full duplex
d) 100BASE-TX full duplex
e) 100BASE-T2
f) 100BASE-T4
g) 100BASE-TX
h) 10BASE-T full duplex
i) 10BASE-T

dvs. 100Base-T2 står över 'allt' i 100 Mbit området om det kör full duplex.

så jag gissar att det man köper i affärn idag är antingen 100BASE-T2 full duplex eller 100BASE-TX full duplex som högsta nivå.
Användarvisningsbild
flippy

Inlägg av flippy »

Mindmapper skrev:Tx heter det för att visa merfunktioner (fullduplex) till skillnad mot 10Base-T standarderna. Talar man om 100Base-T så är det ett samlingsnamn på 100Base-TX, 100Base-T4 och 100BaseT2 dvs. 100Mb/s över koppar. Varav åtminstone T4 (kanske T2) i stort sett bara användes av en del leverantörer som vid övergången till "fast ethernet" inte hade använt 10Base ethernet. Tydligen fanns det med i ethernetstandarden men T4 och T2 anses nu som "defunkt".
Jo, fast 100Base-TX kallas ibland felaktigt för 100Base-T. Fast menar du att 10Base-T inte har stöd för full duplex?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Formuleringen om 10Base-T blev olycklig, naturligtvis har 10Base-T full duplex. Det var ca. 10år sedan jag köpte den första switchen som hade 20Mb/s/port det dröjde en stund innan jag fick klart för mig att det var för att den hade full duplex.

T2 begriper jag mig inte riktigt på 100Mbps, full duplex och cat3 samt högst i prioritet. Enligt wikipedia är det och T4 "defunkt". Jag får läsa på mera, men som xxargs sa IEEE dokument är inte det roligaste att läsa. Är det någon som vet när det används?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

100Base-T4
Varsitt par för TX respektive RX. Resterande två par används dynamiskt efter behov. MEN kabeln behöver endast klara Cat.3.

100Base-T2
Två par per transmissionsriktning för TX resp RX.
Formuleringen är dock lite luddig.
Ingen notis om krav på Cat nivå.

Har snackat med en som lyckades köra 10Base-T över vanlig telefonsladd antingen 25m eller 250m, minns ej helt.

Att kalla en port för 20 Mbps för att den klarar 10Mbps i full duplex är nog att ta i :-)
För nog stannar hastighetsmätaren på ca 1 MByte/s trots allt..
Senast redigerad av blueint 24 maj 2007, 10:12:05, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vad jag förstår är det avsevärd skillnad mellan 100base-T2 ej duplex och dito duplex då den senar kräver CAT-5 då det är helt olika modulationer som används. (CAT-5 står indirekt med mha. formler på sann IEEE-maner med resulterande krav på 22 dB max attenuate vid 100 MHz/100m - och det klarar _inte_ CAT 3, - jo, jag fick banne mig ta fram miniräknaren för att komma fram till detta, vet inte om detta är ett skämt eller om det är sann IEEE-maner att göra så istället för klartext - om jag ser ett e^jPI istället för '-1' i seriös IEEE-text, då vet jag...)

I T2 ej duplex så kör man med 3-nivåers (-3, 0, +3) modulation för att få ned frekvensen gentemot datatakten, medans T2 full duplex använder 5x5 matris IQ-modulation på olika sätt beroende på trafiktyp - varför man har gått på så komplicerad modulation gentemot T2 ej duplex kan ha att göra med att man verkligen kör i duplex - dvs pratar i båda riktningarna på samma tråd exakt samtidigt med hybrider i ändarna för att dela upp lyssnande och sändarsidan

vad jag fått för mig med T2 är att båda varianter använder 2 par i kabeln och dom andra två oanslutna.

till det har man en massa filter och echocanceleringar samt hantera NEXT-överhörning och kanske är lättare att hantera och autoadaptera om informationen ligger i IQ-matris än motsvarande skalärt som i tidigare modulation... min gissning.

återigen - det är jävla mig inte lätt att följa alla hänvisningar kort och tvärs i IEEE-dockumentet varav hälften är inte tillgängligt utan fet plånbok och medlemskap i IEEE...

just T2 med duplex verkar ganska rejält luddigt gentemot de tidigare standarderna (T4,TX,T2)

löst sett så verkar störmarginalerna sjunkigt betydlig och kräva mer av kabeln t med dom moderna modulationsmetoderna (max 41 mV störning mot de gamla med 10% av amplituden eller 315 mV) - men å andra sidan kanske det är nödvändigt för att köra full duplex...

Nå, lite har man lärt sig, även om nyttan med kunskapen är högs tveksam då sådant här har klart bästföre-datum...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

100Base-T2, halv duplex:
Kräver CAT 3 ..?
3-nivå modulation.

100Base-T2, full duplex
Kräver CAT 5.
5x5 matrix IQ-modulation.

I båda fallen används 2 par (4 trådar)..?

Korrekt?

Kan tänka mig att t.ex. 100Base-T4 är användbart där man sitter men svår uppgraderad Cat.3 kabel eller liknande.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ungefär så tolkar jag det...
Skriv svar