Dennis_F:Eller att hitta en tvättmaskin som tar VARMVATTEN när man har vedeldat. Finns ett fåtal diskmaskiner som gör detta tvättmaskiner är det dock ont om mig veterligen.
Sen tar de in så lite vatten att tvätten knappt blir fuktig, allt detta i "energibesparingens" namn. Kläderna blir ju inte rena pga detta. Vi fyller på varenda körning med extra vatten för att få tvätten som VI vill ha den. Har en slang monterad på kranen bredvid tvättmaskinen. Är det någon vits att tvätta när kläderna knappt blir rena om man inte meckar lite själv.
Du kanske har kommit åt en knapp som ställer om maskinen till att tvätta lite mindre tvätt.
En del tvättmaskiner går nämligen att ställa om om de ska tvätta en "full" maskin eller en "halv" maskin.
Nej det finns ingen sån inställning. Jag har frågat e-lux vad de anser om detta. De kan bara beklaga och alla märken är mer eller mindre likadana så det hjälper inte att byta märke. Tvätten blir alltså inte ren pga att de ska sparas energi. Undar vad energibesparingen ligger när man får köra tvätten två gånger?
Just nu äger jag inte maskinen men skulle jag göra det skulle mixtring med nivåavkänningen med vatten vara önskat. Bästa vore ju såklart att chippa om dem men att få tag i källkoden lär ju inte vara så lätt
Micke_s:Tanken har slagit mig tro mig. Åtminstone skulle man kunna manipulera signalerna till den befintliga processorn för att få den att göra vad man vill
Eller mot ett hederligt, klassikt, mekaniskt programvred Vi har en sådan där tvättmaskin av den gamla stammen, säkert minst 20 år gammal, som helt enkelt vägrar dö. Det mest elektroniska i den är en lampa som visar att den är på Energisnål? Knappast... Men fungerar bra? Javisst! Vad ska man med LCD-displayer, mikroprocessorer och oceaner av knappar till på en tvättmaskin??
Känns mer och mer som man ska totalvägra att köpa maskiner där man inte har kontroll på vad dom gör (PC som gör som MS dikterar, Smutsmaskiner som inte gör rent, etc..).
v-g: Kanske du kunde ta några bilder på innanmätet så man kan se om det går att programmera om den?
Vore skoj att ge tillverkaren näsbränna..
Om inte annat så kanske man kan ersätta processorn med egen mcu (pic/avr). Kanske serviceverkstan vägrar att ha med den att göra isåf?
Även om den nya jag köpte tar längre tid på sig så måste jag säga att jag är nöjd. Den låter nästan ingenting och tvättar rent gör den också. Billig var den däremot inte. En LG nånting med direktdrift blev det. (Alltså ingen rem eller nått sånt utan motorn sitter på utsidan av trumman typ.)
Dessutom är min granne reparatör åt affären som säljer LG här. Det är ju praktiskt
De som jobbade i affären lovade dessutom att han har jour 24timmar om dygnet 7 dagar i veckan
V-G: tror inte det är någon nivåavkänning i tvättmaskinen. Trumman är ju rund och snurrar, hur ska man lyckas sätta fast en givare på trumman så den mäter korrekt.
Skulle kunna tänka mig att det sitter en strypventil, och så baserar sig insprutningen på tid. Eller en flödesmätare där man släpper in ett visst antal liter.
Verkar som var och varannan tycker att tvätten inte blir ren av den lilla mängd fukt som används vid tvättning. Ett tips till någon på electrolux kanske kunde göra en maskin som INTE är vattensnål.
Jag hade någon tanke att man kanske kunde mixtra lite med tryckgivaren så att man ökar vattenmängden 50% eller något. Det borde ju gå att sätta en spänningsdelare på lämpligt ställe...
Rekomenderar MIELE, serieport där man kan göra alla inställningar(Med rätt kontakter(i dubbel bemärkelse). Deras tvättmaskin går att köra på både varmt och kallt vatten, samma med diskmaskinen, men man måste även ha kallvatten.
De båda Cylindamaskiner av olika modell vi har funkar bra. däremot upplever jag att tvättmedlen har blivit sämre. Det är intressant att se att ett tvättmedel som toppade hos Sverker för några år sedan har kanat ner till en position nära botten.
Angående egna styrprogram till tvättmaskiner kan jag nämna att vår tvättmaskin på landet (Toppmatad Cylinda) började hoppa omkring. "Dämparna" var det vanliga svaret. Det var en magnet på motoraxeln som hade lossnat. Den används som givare för att kontrollera varvtalet så att masknen bland annat kan mjukstarta och mindre dämpare och motvikter behövs. Kan vara värt att beakta vid konstruktion av styrprogram.
Beträffande enfas istället för trefas så blir installationen enklare, får göras av lekman. Vid nybygge behöver endast enfas dras fram och avslutas i ett vanligt vägguttag. Det påstås även att nyare tvättmedel funkar bättre med en lång uppvärmningstid.
Dennis_F: Du har väl 2,5 mm^2 ledning till spisen?
En liten kuriositet: Vår gamla maskin på landet hade ett energisparläge som aktiverades när en knapp trycktes in. Knappens funktion var att kortsluta två av faserna.