när PicBasic inte räcker till

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sådärja, nu börjar det bli lite konkret... :-)

CMCON ser OK ut.

bit6 är read-only. Du kan inte "sätta" den till något, det gör komparatorn själv.
Se bild på "nästa sida".

> frågan är hur jag hittar den...

CMCON, bit6. Se bilden på sidan efter CMCON.
Se också första meningen i punkt 10.5:
"The comparator outputs are read throught the CMCON register".

Det var väl inte så svårt att fråga ? :-)
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

v-g>>"BIT 2:0 som "101" Då använder du bara en av komparatorerna(nummer 2). " Anväder jag då den inre referensen (VRCON)?

Måste plocka samman en tillfällig programerare för att testa, förstörde den jag hade. Ska bli en ny senare.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Där hade jag fel kollade för snabbt i manualen. "010" är det "rätta". Fast jag körde med 101 och "output" på pinnen och det fungerade :shock:

Glöm inte att sätta CMCON CIS <4> till 1 för att du skall kunna koppla till RA2 som input.

Allt står förklarat på sid 61 & 62 i manualen (enligt sidnumreringen).

Kanske dags för en riktig programmerare? :)
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

v-g>>"Allt står förklarat på sid 61 & 62 i manualen (enligt sidnumreringen). " handlar om PWM mod?

v-g>>""Glöm inte att sätta CMCON CIS <4> till 1 för att du skall kunna koppla till RA2 som input. " Det är CIS<3> du menar och den sätter RA3 som ingång? Påverkar den även RA2
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Så var det bränt, även om det inte blev hembränt. Tänk var PicBasic kan med lite hjälp på traven. HeHe
Det ser ut som det mesta fungerar. Har PWM utan avbrott till styrmotorn, analog avkännare CMCON , POTIN och en ingång för PULSIN och LCD ut. Tack för hjälpen.

En fundering, jag har två analoga pulser med varierande längd och nu skulle jag vilja sätta en ”flagga” när dom är NÄSTAN lika.( IF A = B THEN…Flagga..) gäller bara om dom är lika. Skulle önska en 10% tolerans på A
mares

Inlägg av mares »

sodjan skrev:
Hm, jag får kanske damma av min gamla idé om en datablads
"walk-through" där jag tänkt mig en genomgång av ett typiskt
datablad kapitel för kapitel med förklaring av tekniska termer
och andra delar som många vanligtsvis fastnar på. Kanske vore
bättre använd tid än att sita här på forumet... :-)
Det vore en förträfflig sak att göra! och varför inte lite grunder i assembler med? ;) det är en bristvara på nätet(och här)

men så saknar jag så mycket av dem, tex MOFET har ingen skrivit om - bara en sån sak!
Skriv svar