Cookiematic

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Vad är godaste småkakan?

Bondkakor
5
12%
Chocolate chip cookies
12
29%
Nötkakor
6
15%
Kolakakor
2
5%
Vaniljdrömmar
14
34%
Brysselkex
0
Inga röster
Schackrutor
2
5%

Antal röster: 41
Loial

Inlägg av Loial »

Skoj ide =)
Den här automaten skulle säkert vara utmärkt i matbutiker! man gör sin beställning, går och plockar lite andra varor - och går och hämtar sina helt nygräddade kakor och går och betalar. Eller på pizzerior/lunchrestauranger/mm så man kan få just "sin" kaka till kaffet på maten :-). Eller...

Men jag ser ett litet problem - när kakan är nygräddad är den VARM (varning för brännskador!), den borde nog få kylas av till lämplig "nygräddad" temperatur först, fläktkylning som på lödugnarna?

Och det där med att alla ingredienser ska blandas direkt. Ska inte kakdeg ligga i kylen och vila ett tag för att man ska få bättre smak/konsistens? eller är det bara nåt som mormor lurat i mig?

Baktiden måste självklart göras så kort som möjligt. Det går att baka kakor baserade på bakpulver/bikarbonat/hjorthornssalt i micro, har dock ej provat... Det som inte fungerar så bra är bakning baserat på jäst.
Så varför inte kombinera micro/ugnsvärme? Jag skulle nog hellre springa förbi macken och köpa en kaka ( om jag hade bråttom ) eller gå på cafe (om jag ville ha goda kakor/lugn och ro ) istället för att köpa i en automat om det tar lite tid.

Och kösystem, varför inte göra som i parkeringshusen? man gör sin beställning, får en lapp med en streckkod på, och använder den sen för att få ut "sina" kakor ur luckan när dom är färdiga.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Ja! mer så!
Fläkta ner kakorna skulle man kunna göra, med en infraröd termostat som bevakar den faktiska tempen på kakorna eller också bara en fläkt som går på tid över fatet.
Funderade på en sån ir-termostatreglerat fläktportal när min son började äta riktig mat, han var ju så kinkig på tempen av maten, fick aldrig tid.

Man får nog se den maskinen som en "gizmo", en blickfångare, inte en helt konsekvent kakfabrik, den kan inte bli en produkt men ska göra goa kakor ändå.
Kakfabrik ska man göra på frysta kakor, då blir det vettigt, snabbt och gott men showen och idén att utgå bara ifrån ingredienser är borta då...
Kakor borde vila, så att mjölet suger åt sig fettet, men jag har testat att strunta i det och inte märkt ngn särskild skillnad, kakorna blir kanske lite smuligare och mindre saftiga.

Kombination mikro-riktig värme vore toppen men som ngn annan skrev är det nog inte topp med mikkrade kakor.
Jag har testat mikkrat bakpulverbröd en morgon, dessutom med recept lite som sockerkaka utan socker, fick ut en blandning mellan kaka, bröd och tvättsvamp.
Kan vara glad att kunna skriva dessa rader efter att ha fått ner den kreationen i magen.

Så idag testa jag småkakor direkt i mikron för att se.
Barnen äter ändå upp allt med socker i :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tycker det är en konon ide, vill ha en hemma med :D

kanske kombinerat micro / vanlig värme?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

undras om det funkar med diali, hm hur det nu stavas, kapacitiv uppvärmning?
provade att värma trä med det för längesedan och det funkade bra, och snabbt
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket rolig idé! :) :tumupp: :tumupp: :)
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Varför har ni "glömt" Göteborgs Ballerina och Pågens Kanelgifflar :shock:

Dessa småkakor är perfekt dimensionerade för att kunna förtäras på ett överbelamrat lödbord, de passar perfekt att lägga på lödtennsrullen :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tänkte en gång på en sån automat fast för hanDburgare fast när man tänkte efter så blidde det många stegisar. Men tänk potentialen?!? En sån automat beseglar ju ödet för vilken Donken som helst.

Fast att bygga den kräver mycket omtanke (och pengar) det rent livsmedelstekniska är ett rent elektronikforum att få rätt. Sen får det ju inte gå fel heller så att en hungrig HA medlem inte får sin pyntade burgare.

För övrigt kan man visst baka i micron men man måste ha värmespiraler i den då. Dessa luktar ofta utav helv...e pga att de aldrig används och osar igen. Alltså man kombinerar de båda för nice effekt. Dock tror jag att dylika automater kostar mer än ett mindre bageri i inköp :shock:

Jag köper dock kakorna vilken dag som helst när autmaten väl står där! Gärna en inställning så man får dem brända också det känns äkta hembakt! :wink:

snubber:Pågens Kanelgifflar är knark man måste ju äta minst en påse när man väl börjat. :? En på tennrullen den var lustig den :wink:
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Usch, Ballerina som är så gott, det är klart, men det är hål i dem, de ska fyllas med kräm efter att ha kallnat osv., om du fnular på just hur man kommer åt de bitarna är saken avgjord.
Bäst att ta vatten över huvudet!
Kanelgifflar är nog djävulens påfund, fast där går jag fri, kan inte jäsa nått i den maskinen.

Coolt att ni gillar idéen så pass mkt, jag har själv aldrig tvivlat men bara mött skepsis förr.
"Vänd dig till rätt folk så öppnas öronen!" :lol:
Teknikfixerade svårsittande sentpulande kakätare är vi nog många här...
Ni gillar vaniljdrömmar allra bäst, och jag tror de är svåra att göra i maskinen, ajajaj...

Severingsrobotar är alltid kul, kolla den jag byggde för SWE.DE utställningen 2000, den serverade ren Explorer (inte webb-browsern) för det ruttnar ju inte och kan stå länge i dunken.
http://www.smoothmachines.com/novex/robotbar.htm
Ljuden kommer från en slaktad komponent CD-spelare som jag triggar via en PLC som också sköter manövern.
Karossen var gummiupphängd (vibrationsdämpare med slipad midja) och känner stötar via mikrobrytare, det finns en reflektiv IR sensor rakt fram och fotoceller som kikar i golvet efter en reflextejp så att lillen inte rymmer.
Vill man ta en sup bryter man strålen och maskinen stannar, detsamma om man trycker på pumpknappen.

Äcklig detalj: Avloppet för fontänen gick tillbaka till spritdunken.
Dum detalj: Jag spenderade månader för att få en PLC att bete sig som ett BOE-bot stamp, visste inget om att BS2 och lösningen fanns färdigt, visste inte ens att 3 hjuliga robotar gjordes precis så som jag kom fram till, hihi... Skön detalj: Den finns inte mer!

Edit: stavning och gifflar o lite till
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Nu är mikkrade småkakstestet färdigt.
Kakor typ bonnkakor kräver bara ett par minuter max, med lite infrarött på bör det såklart inte bli mer.
Kakorna var fullt ätliga med bara mikro, men de behöver kallna för att vara hanterliga, fläktas nästan lika länge som de bakas.
Idén är kanske inte så god pga det, jättevarma kakor går bara sönder.
Pressbakningen funkar fint, men det blev bäst med florsocker.
Som bäst kan maskinen funka som ett blickfång och produktionsmaskin för ett fik, så att man faktiskt fyller på en buffert av flera kakor, alas...
Jag samlar på material i en back, blir det nått så återkommer jag.
Har ju sett en billig Floss Boss sockervaddsmaskin till salu... :)

Vinst per 20 kronors sockervadd är hela 19,70kr!
Klart man ska skänka bort de... :twisted:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kom på en annan sak som inte vore helt fel , våfflor, enkelt att röra ihop så det syns och snabb gräddning, skall ju serveras varmt , och en klick grädde kan den ju vispa till synligt med
swirve

Inlägg av swirve »

I helgen testade jag att baka chokladkaka (sockerkake-typ) i min micro. Det funkade kalasbra! Färdgt på 4 min för en stor, 2 min för enportions-bitar.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Steka pankakor i en varmlaminator, det borde låta sig göras om man nu vågar och bygger om lite?
Metervara, fyrkantigt, autokilpp?
Det hinns så lite kul :cry:
Skriv svar