//Daniel A
Trasig lödstation
- Mizzarrogh
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Du har 2års (nu 3år) garanti på ursprungsfel, dock har jag inte riktigt fått kläm på vad som räknas som ursprungsfel.
Själv har jag gjort ett liknande mygel, tappade bort kvittot till min grafikkortskylare som hade 6års garanti, butiken ville inte hjälpa mig, så jag köpte helt enkelt en ny om kom in med den gamla nån månad senare.
Själv har jag gjort ett liknande mygel, tappade bort kvittot till min grafikkortskylare som hade 6års garanti, butiken ville inte hjälpa mig, så jag köpte helt enkelt en ny om kom in med den gamla nån månad senare.
Fel fel fel! Ingen garanti enligt lag - den är helt och hållet frivillig för säljaren. Däremot har du tre år på dig att reklamera en vara i händelse av ett ursprungligt fel (dvs. att det fanns när du köpte varan) eller ifall varan är i väsentligt sämre skick än du kunde förvänta dig med tanke på priset. Här står mer utförligt hur en felaktig vara definieras: http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv ... icleId=147
Fram tills 6 månader efter köpet är det säljarens sak att göra troligt att varan inte är felaktig (då kan man prata om någon sorts garanti) men efter 6 månader är det alltid du som måste göra troligt att varan är felaktig.
Blanda inte ihop garanti och reklamationsrätt, det leder bara till missförstånd.
Fram tills 6 månader efter köpet är det säljarens sak att göra troligt att varan inte är felaktig (då kan man prata om någon sorts garanti) men efter 6 månader är det alltid du som måste göra troligt att varan är felaktig.
Blanda inte ihop garanti och reklamationsrätt, det leder bara till missförstånd.
Jag tycker Kjell & Co blir orättvist uthängda i den här tråden.
De har lämnat 1 års frivillig garanti. Varan är 1.5 år, därmed har de ingen skyldighet att åtgärda felet. Kan du däremot påvisa att det var ett ursprunglit fel, t.ex att elementet är för 12 V och drivs med 24 V så är reklamationstiden 3 år.
De har lämnat 1 års frivillig garanti. Varan är 1.5 år, därmed har de ingen skyldighet att åtgärda felet. Kan du däremot påvisa att det var ett ursprunglit fel, t.ex att elementet är för 12 V och drivs med 24 V så är reklamationstiden 3 år.
Ja precis, det är därför jag tycker att man inte ska blanda ihop begreppen. Upp till ett år är de skyldiga att bevisa att du har orsakat felet, efter ett år är det din sak att bevisa motsatsen. Sen att de skulle kunna visa lite goodwill är en sak, men att hänga ut dem för att en vara gått sönder utanför garantitiden är bara lågt.
Absolut, det är dåligt... Men tyvärr går vi allt mer mot ett slit-och-slängsamhälle, så det är väl inte så jättekonstigt (men inte bra). Här finns en tyst butik som säljer ersättningskolvar (ifall du skulle vilja reparera den): http://www.onlineelektronik.de/shop/pro ... 7475981e5b
Re: Trasig lödstation
Jag har råkat ut för exakt samma sak med min lödstation fixPOINT EP5, från Kjell.
Började söka efter tråd på nätet och fann detta forum.
Har köpt nya lödspetsar, men det hjälpte inte.
Lödstn är 13 månader gammal.
Har funkat perfekt innan.
Fick man någon rätsida på felet i detta forum ?
(förutom allt skriveri om garantilagar och konsumentregler etc, som frågan övergick till)
Började söka efter tråd på nätet och fann detta forum.
Har köpt nya lödspetsar, men det hjälpte inte.
Lödstn är 13 månader gammal.
Har funkat perfekt innan.
Fick man någon rätsida på felet i detta forum ?
(förutom allt skriveri om garantilagar och konsumentregler etc, som frågan övergick till)