H.O's Maskin. [Många bilder....och video]
Mycket tjusigt bygge!
Tänkt mycket på att bygga just en sån spindel. Finns billiga, långa och ej koniska ER16-chuck på Ebay. Även frekvensomvandlare för någon tusing. Det jag sett mest som problem är att jag inte har någon svarv men om nu limning fungerar så är ju det löst. Bra kullager kan man ju också komma över riktigt billigt på ebay.
Tänkt mycket på att bygga just en sån spindel. Finns billiga, långa och ej koniska ER16-chuck på Ebay. Även frekvensomvandlare för någon tusing. Det jag sett mest som problem är att jag inte har någon svarv men om nu limning fungerar så är ju det löst. Bra kullager kan man ju också komma över riktigt billigt på ebay.
Här är en skiss på hur det ser ut, i princip.

Skissen visar vinkelkontaktlager men jag har faktiskt vanliga spårkullager i...vid tidpunkten för bygget var det vad budgeten mäktade med.
Den nedre ringen har en tunn "krage" som vilar mot nyckelltaget på schucken:

Tanken var att flänsen skulle förse lagrena med korrekt (och justerbar) förspänning genom att pressa ytteringarna mot varandra. Men det slutade med att jag lade lim på ytteringarna och drog dit flänsen - skulle jag inte gjort....nu har jag troligen lite för mycket förspänning så spindeln låter lite väl mycket och blir riktigt varm om den går på högt varv. Trodde först att det skulle "slita in sig" men ännu har jag inte märkt någon skillnad. Enda sättet att få i sär det nu är att antingen slå isär det (pajja lagrena) eller värma upp hela skiten så limmet släpper (pajja tätningarna). Så, som sagt, den får gå tills den går sönder eller tills jag tröttnar, sen byter jag lager. Troligtvis kommer jag att ta ett dubbelt vinkelkontaktlager, det verkar inte som jag har någon större nytta av att kunna justera förspänningen.
/H.O

Skissen visar vinkelkontaktlager men jag har faktiskt vanliga spårkullager i...vid tidpunkten för bygget var det vad budgeten mäktade med.
Den nedre ringen har en tunn "krage" som vilar mot nyckelltaget på schucken:

Tanken var att flänsen skulle förse lagrena med korrekt (och justerbar) förspänning genom att pressa ytteringarna mot varandra. Men det slutade med att jag lade lim på ytteringarna och drog dit flänsen - skulle jag inte gjort....nu har jag troligen lite för mycket förspänning så spindeln låter lite väl mycket och blir riktigt varm om den går på högt varv. Trodde först att det skulle "slita in sig" men ännu har jag inte märkt någon skillnad. Enda sättet att få i sär det nu är att antingen slå isär det (pajja lagrena) eller värma upp hela skiten så limmet släpper (pajja tätningarna). Så, som sagt, den får gå tills den går sönder eller tills jag tröttnar, sen byter jag lager. Troligtvis kommer jag att ta ett dubbelt vinkelkontaktlager, det verkar inte som jag har någon större nytta av att kunna justera förspänningen.
/H.O
Thanks a million, den där skissen och bilden var exakt vad jag behövde! 
Bra med varningen för att limma fast inspänningen också!
Jag såg att den enda chucken hos Luna som har en fläns nertill har ett skaft/fäste som bara är 100 mm långt. Är det den du har använt? Verkligen en söt liten spindel i så fall!
Finns det förresten någon anledning till att inte använda ER20 istället för ER16? De har ju samma dimensioner på fästet. Jag tänkte om det kanske t.ex. är lättare/billigare att få tag på ER16-spännhylsor än dito ER20?
--------
Edit:
De största axiella krafterna bör ju vara riktade uppåt, om jag tänker rätt. Eftersom du spänner lagren underifrån så borde det kanske gå att använda koniska brickor ("Belleville washers") under skruvarna för att få en jämn förspänning? Uppåt är det ju stumt i vilket fall - förspänningen är väl mest till för att få lagren att gå jämnt och se till så att man får en stabil arbetshöjd på verktyget?
Edit 2: Eller nu tänkte jag kanske lite fel. Vid sidokrafter kommer ju lagren att vilja "expandera" och då kanske det blir rätt fel om de kan göra det!
--------
Arvid

Bra med varningen för att limma fast inspänningen också!
Jag såg att den enda chucken hos Luna som har en fläns nertill har ett skaft/fäste som bara är 100 mm långt. Är det den du har använt? Verkligen en söt liten spindel i så fall!

Finns det förresten någon anledning till att inte använda ER20 istället för ER16? De har ju samma dimensioner på fästet. Jag tänkte om det kanske t.ex. är lättare/billigare att få tag på ER16-spännhylsor än dito ER20?
--------
Edit:
De största axiella krafterna bör ju vara riktade uppåt, om jag tänker rätt. Eftersom du spänner lagren underifrån så borde det kanske gå att använda koniska brickor ("Belleville washers") under skruvarna för att få en jämn förspänning? Uppåt är det ju stumt i vilket fall - förspänningen är väl mest till för att få lagren att gå jämnt och se till så att man får en stabil arbetshöjd på verktyget?
Edit 2: Eller nu tänkte jag kanske lite fel. Vid sidokrafter kommer ju lagren att vilja "expandera" och då kanske det blir rätt fel om de kan göra det!
--------
Arvid
En sådan är väl perfekt?
Skulle mycket gärna ha en liknande spindel som du har. Dels för styrkan och att man kan välja varvtal med högre precision och för att collets till handöverfräsar är så dyra..
Kanske är många som är intresserade? Om man skulle göra ett gemensamt projekt och låta någon svarva till några spindelhus osv..
Jag använde LUNA 3855-0208. Anledningen till att jag inte valde ER20 var att den är "klumpigare". Muttern som håller fast spännhylsan i konan är inte helt symetrisk inuti så det bildas en del obalans. Jag siktade på 10000 varv/min och tänkte att jag skulle hålla ner vibrationer etc så mycket det går. Det finns speciella ER-muttrar som är balanserade men det känns som overkill på hembyggd maskin.
Priset på spännhylsorna skiljer sig nog inte så mycket mellan ER16 och ER20. Jag har bar köp tre stycken, 3mm, 6mm och 10mm och sen har jag en borrchuck med 10mm skaft för borr 0-6.5mm (LUNA 0373-0108). Jag tror en spännhylsa ligger på ca 150:-
Den Spruft visade på bild verkar ju vara en bra kandidat. Ser ut som den är längre än 100mm och den har ju en lämplig "kant" i nederänden att vila det nedre lagret mot. Om EBAY, se upp för tum-mått på skaftet bara. Inte för att det in finns lager med tum-mått men det blir så mycket stökigare....(personlig åsikt)
Angående korrekt lagring och förspänning så är det en vetenskap för sig och det finns olika sätt att göra det på (varav jag egentligen inte KAN något). Helst (om man har två separata lager i nederänden) så skulle man ha en invändig fingänga i huset och motsvarande "mutter" som man skruvar in och på så sätt "sätter" lagrena. Den "muttern" måste i så fall ge ett helt jämnt tryck över hela ytterringen.
Ett annat alternativ är ju att köpa en färdig ER16 spindel. Sherline säljer sina lösa i lite olika utföranden här. Fast det är klart, det är ju inte lika roligt.
/H.O
Priset på spännhylsorna skiljer sig nog inte så mycket mellan ER16 och ER20. Jag har bar köp tre stycken, 3mm, 6mm och 10mm och sen har jag en borrchuck med 10mm skaft för borr 0-6.5mm (LUNA 0373-0108). Jag tror en spännhylsa ligger på ca 150:-
Den Spruft visade på bild verkar ju vara en bra kandidat. Ser ut som den är längre än 100mm och den har ju en lämplig "kant" i nederänden att vila det nedre lagret mot. Om EBAY, se upp för tum-mått på skaftet bara. Inte för att det in finns lager med tum-mått men det blir så mycket stökigare....(personlig åsikt)
Angående korrekt lagring och förspänning så är det en vetenskap för sig och det finns olika sätt att göra det på (varav jag egentligen inte KAN något). Helst (om man har två separata lager i nederänden) så skulle man ha en invändig fingänga i huset och motsvarande "mutter" som man skruvar in och på så sätt "sätter" lagrena. Den "muttern" måste i så fall ge ett helt jämnt tryck över hela ytterringen.
Ett annat alternativ är ju att köpa en färdig ER16 spindel. Sherline säljer sina lösa i lite olika utföranden här. Fast det är klart, det är ju inte lika roligt.
/H.O
pcmper,
Inget fel alls på färdiga grejer - tvärtom - under förutsättning att dom presterar som man vill. KRESS verkar göra stabila grejer.
Själv hade jag en BOSCH 600W överhandsfräs...
Problemet med de flesta spindlar av typ handöverfräs (BOSCH, Makita, DeWalt, KRESS etc) är det höga varvtalet. Eller rättare sagt att man inte kan sänka det tillräckligt lågt. Oftast går gränsen vid 10000-12000 varv/min. Det är inte roligt att köra en 10mm pinnfräs i aluminuim med 10000 varv. (Om man inte har en HAAS VMC så klart). Och du vill absolut inte köra en på 200gram...
För små pinnfräsar, typ 3mm och neråt samt gravyrsticklar etc så gör ett högt varvtal underverk...Så en spindel som gör 0-15000 varv eller så med tillräcklig moment för att dra en gängtapp eller ett litet ursvarvningshuvud hade varit KANON (för mig).
Allt har sina för och nackdelar...
EDIT: Jag glömde en sak ang. BOSCH spindeln - de väsnas nått så fruktansvärt...
EDIT2: Och det går inte att styra varvtalet (eller riktningen) från PC'n.
/H.O
Inget fel alls på färdiga grejer - tvärtom - under förutsättning att dom presterar som man vill. KRESS verkar göra stabila grejer.
Själv hade jag en BOSCH 600W överhandsfräs...
Problemet med de flesta spindlar av typ handöverfräs (BOSCH, Makita, DeWalt, KRESS etc) är det höga varvtalet. Eller rättare sagt att man inte kan sänka det tillräckligt lågt. Oftast går gränsen vid 10000-12000 varv/min. Det är inte roligt att köra en 10mm pinnfräs i aluminuim med 10000 varv. (Om man inte har en HAAS VMC så klart). Och du vill absolut inte köra en på 200gram...
För små pinnfräsar, typ 3mm och neråt samt gravyrsticklar etc så gör ett högt varvtal underverk...Så en spindel som gör 0-15000 varv eller så med tillräcklig moment för att dra en gängtapp eller ett litet ursvarvningshuvud hade varit KANON (för mig).
Allt har sina för och nackdelar...
EDIT: Jag glömde en sak ang. BOSCH spindeln - de väsnas nått så fruktansvärt...

EDIT2: Och det går inte att styra varvtalet (eller riktningen) från PC'n.
/H.O
Fick frågan tidigare vad 'den' tillverkat så här kommer några bilder jag tog under fräsningen av hjulen till min robot.

Ett svarvat "ämne" uppspännt och klart för "lättning"

Första skäret. 6mm pinnfräs, 2-skärig.

Fram och baksida "lättade".

Fräsning av "ekrar". 3mm pinnfräs.

Och det slutliga resultatet.
/H.O

Ett svarvat "ämne" uppspännt och klart för "lättning"

Första skäret. 6mm pinnfräs, 2-skärig.

Fram och baksida "lättade".

Fräsning av "ekrar". 3mm pinnfräs.

Och det slutliga resultatet.
/H.O