kommunikation+spänningsmatning...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du skulle kunna ta ideer från DCC
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control

Dä sänds ström och data över samma trådar.
Man skickasr fyrkantsvåg i sändaren och i mottagaren så likriktar man den och PIC/AVR/mm läser av ena tråden från fyrkantsvågen.

Tillbakasänding kan du speca så att det är tidsluckor som sändaren går över till lyssna och den som var mottagare sänder.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Micke_s just vad jag tänkte föreslå, bra länk har inte sett den tidigare :roll:
Bidrager med lite scheman iställe då.
Booster/Master 1 2 3

Dekodern/Salve 1 2
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Annars är ju inte fyrtrådig EKKX SÅ tjock
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fyrtrådig modularkabel är inte heller så tjock. Kan lätt klämmas in bakom lister. Eller varför inte tre trådar av en flatkabel? Lär ju vara mindre än en standard tvåledare.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ursäkta att jag inte följt upp tråden efter förra inlägget. Det har ju däremot MadModder gjort på ett föredömligt sätt.

MadModders schemaförslag stämmer väldigt bra med dom teorier som jag föreslog. Strömgeneratorn borde göras som en "riktig" strömgenerator, t.ex med zenerdiod/transistor eller liknande.

Kommunikationen i sig är inget som helst problem. Det är bara att köra asynkron UART-kommunikation rakt över. Etta = 12V, nolla = 7V. Behövs inga bärvågor eller andra konstigheter. Det är också väldigt enkelt att optoisolera kommunikationen om man har behov av det. Då måste man dock ha separat matning till den isolerade enheten. Denna kommunikationsprincip är också mycket lämplig som ett bussystem med fler än två enheter.

Sedan får man hitta på ett lämpligt kommunikationsprotokoll. Precis som sodjan säger så brukar det vara hosten som styr kommunikationen men det behöver inte betyda att all data kommer därifrån. Jag skulle byggt ett pollande protokoll där hosten styr och frågar alla andra enheter om dom har något att sända. Eftersom det är ett fåtal slavar, i det här fallet bara en, så blir det inte mycket fördröjning innan hosten har fått in en knapptryckning från slaven. Det är också mycket lättare att lägga till fler enheter på detta viset.

Hela denna kommunikationsprincip är väldigt snarlik t.ex Telefrangs SioX eller Intersils gamla Remdac. Största skillnaden är att dom sänker ända till noll vid slutning. När jag pratade med Tomas på Telefrang vid något tillfälle, så sa han att om skulle han nykonstruerat SioX idag så skulle det varit enligt en modell liknande denna där man bara sänker halvvägs. Det blir lättare att ordna matningen då utan jättestora kondingar.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

hur menar du med strömgenerator? Räcker det inte att koppla på en 12v-transformator?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En strömgenerator är väl helt enkelt en spänningskälla med aktiv strömbegränsning på? (vad är en passiv strömbegränsning?) Säg att man ställer in 100mA. Då drar den upp spänningen tills det är 100mA :humm: ...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kan inte annat än att hålla med Sodjan mfl här... själv hade jag köpt en rulle telefonkabel, finns både platt och rund. Billigt och mycket enklare konstruktion. Att variera matningsspänningen känns som att be om problem...
Eriktronix

Inlägg av Eriktronix »

Det låter som du håller på att uppfinna följande:

http://en.wikipedia.org/wiki/HART_Protocol
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det låter inte riktigt som HART efter det lilla jag läser på Wikipediasidan. Om jag förstår den rätt så är det mer en regelrätt slinga, vilket inte detta riktigt är. Kör man bara två enheter så blir det liknande men det blir stor skillnad när man har flera enheter. Bland annat.

On topic.

Visst är det enklare med mindre elektronik, men skulle jag bygga en lite generell buss med möjlighet till mer än bara en display och en host så skulle jag absolut överväga denna möjligheten. Det är inte speciellt mycket komponenter och principen är beprövad. Det är egentligen samma överföringsprincip som används av 1-wire och LIN, med den skillnaden att man här inte sänker ända till nollan. Så jag säger tvärtom. Det är ett stabilt sätt att kommunicera som möjliggör matning över kommunikationen utan att kräva det. Vill man ha mer matning till någon speciell enhet så kan man dra extra till den. Eller mata separat. Flexibelt, tycker jag.
sebastiannielsen
Kontakt:

går denna OP bra att använda i min krets?
73-116-08
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Borde väl funka... Dock kommer du inte få ut ända ner mot 0V på låg, och
ända upp till 5V vid hög. För att få detta behöver du en OP som har rail-to-rail.
Kolla i tabellen här så ser du vad som finnas att välja på
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=216587.htm
Det står till höger om det är rail to rail.
sebastiannielsen
Kontakt:

Altså borde denna fungera helt perfekt:
73-381-97
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tycker att köra fyrkantsvåg har fler fördelar än att köra olika spänningsnivåer.
En fördel att inga stora kondensatorer behövs därför att den likriktade spänningen är i princip konstant.

En L6203(eller motsvarande) tillsammans med en processor som skapar fyrkantsvågen.
En likrikarbrygga, processor, 7805, kondensatorer och några motstånd för att läsa av om fyrkantsvågen är hög eller låg. Om du vet vad som är vad kablarna kopplas in så kan du i princip köra uart direkt över spänningen.
sebastiannielsen
Kontakt:

5volt reggen klarar upp till 35 V inspänning, så är det några problem med matningen (att den är för låg) så kan jag öka zenern till 9 v och kanske köra 16 v på linjen i "normalläge"

Och jag behöver inga kondingar, micke_s. Jag varierar ju matningsspänningen mellan 7 och 12 v. Och utrustningen kräver 5 v matning.
Altså har jag hela tiden tillräckligt med spänning = inga kondingar behövs.
Skriv svar