Bocka aluminiumrör.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Anledning till att jag vill ha aluminium är att det skall bli en anslutning mellan en glödstifts motors avgasport och en effektpipa som skall monterar i en modellhelikopter, det är altså vikten som styr detta.

Min tanke bakom att smälta bly eller tenn är att, detta som a man fyller rör som skall bockas med skall hålla isär godset i röret när man bockar, och det är därför man måste packa sanden mycket noggrant så att inga fickor uppstår. Tenn eller bly borde då "packa sig" bättre än sand eller en fjäder, samtidigt som det är så pass mjukt att det går att formförändra.

Det är fullt möjligt att värmebehandla aluminium så att ett hårt rör blir mjukt så det går att bocka. Jag är dock lite osöäker på vilken temperatrur som behövs för att få röret mjukt. Såg på Discoveryt att den här Mark Evans som bygger både flygplan, bilar och motorcyklar att han stök var det tvål eller diskmedel ppå en aluminiumplåt som skulle värmas och bockas, när tvålen fick en brun färg så var det lämplig temperatur att bocka i.

Mvh John Eriksson i Bollinäs.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Det är inte så kritiskt, jag har stått och dunkat ihop rör i en press, man stoppade in de "ett tag" i en gasolugn med full spätta och kylde dem i en hink, kadooonk i pressen, färdigt.

Bly eller tenn kommer inte att funka för att det inte flyttar på sig, crackar inte isär (som is gör) och ej heller kan packas ihop (inte bara jag som tror... :) ).
Röret ska ju dras isär på utsidan och minska på insidan av bocken, vart ta tennet vägen och hur flyttar den på sig?

Sand fungerar fint om det du ska bocka kan överhuvudtaget bockas så hårt.
Varför testar du inte det när så många föreslår det och det är en metod som fungerar dokumenterat fint om du nu ska bocka något?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kanske lättare om manplattar till rören först. Sen extrem tyckluft för att expandera ut det igen. Men det funkar kasnke bara med koppar...
Skriv svar