Icecap skrev:Öhhhh..... CAN är bara den bus som resten av bilen kommunicerar med allt om allting....
Kanske dags att du lär dig lite om moderna bilar.....
Jag har jobbat ett par år med Chevrolet och Cadillac hos Svenska bil, så jag är medveten om CAN-BUS(Vilket det heter i verkstadform).Men att ni har, eller vissa av er, förkortningar på vissa datatermet så klart blir det frågor vad som menas. Så spydigheterna kan vi spola och hålla tråden ren och vettig i informationssyfte.
Och John: Det stämmer, fast formuleringen vart svår i början kring detta.
Men absolut så är det mindre ändringar i tabellerna som är tanken.
Är du hemma på sånt?
Om nu CAN defineras som en robust seriell buss så finns det väl ingen mening med att lägga till "BUS" efter dess namn? Det motsvarar nästan en tautologi i stil med CD-skiva.
Tittar man snabbt på ISO 11898-x (standarden för det fysiska skiktet i OSI-modellen för CAN) så hittar jag inget med namnet "CAN-BUS". Mycket möjligt att det kan vara en bänämning på hela systemet inklusive applikationsskiktet, det tar mina källor inte upp.
Alltså det är ett benämningsform, can-bus systemet.
Om du söker på felsökningsinterface till bilar och dyl så står det ifall den kan hantera can-bus eller ej.
Jag kan lägga till flera om det finns intresse...
Men enligt mig har vi nötit nog på en sånn detalj som "CAN" eller "CAN-BUS".
Det låter kanske konstigt i era öron som är mer insatta i de "Rätta" benämningarna men samma sak gäller exempel folk som kallar hela datorn för hårdisk. Och hårdisken är bara en del av datorn, inte behöver han kritiseras för det utan upplysas kanske. Precis som om jag säger spikning till "Vissa" av er så kanske inte ni fattar vad jag menar..
Sak samma, kan du läsa minnet och har möjlighet att modifiera det man du nog hitta tabellerna, det kräver dock lite pyssel innan det är möjligt att speca exakt vilket som gör vad.
Om du kan ändra i minnet via CAN bör det nog vara så att det inte är EPROM som datan ligger i men snarare EEPROM eller FLASH. Är inte EPROM-baserade enheter out-of-date numera?
Alltså: har din styrenhet EPROM är det bara att läsa den och hitta tabellerna. När de är hittat är det "bara" att identifiera vilken som styr vad och sedan är resten lätt.
Ett alternativ är att googla som en sinnessjuk efter dessa data, det är inte omöjligt att andra har hittat dessa data och lagt ut en beskrivning på nätet.
Ska google mer så får vi se... Bilen som det gäller är en -94 BMW diesel EDC som jag tänkte ändra i tabellerna lite. Det ska tydligen inte vara så mycket att ändra på mer än NÄR bränslet ska komma och HUR mycket, samt det vanliga uppvärmningsbiten och laddtrycksanrikning osv.
Jag forskade en snabbis på området när jag hade min Audi med turbomotor och suktade efter fler hästar. Jag la dock ner ganska snabbt efter att jag hade läst att på originalspruten var all data krypterad.
För att få ut nåt vettigt måste man alltså disassemblera koden för att på så sätt ta reda på hur styrparametrarna är kodade. De står alltså inte rakt upp och ner på nån minnesadress. De som lyckats få ut och tolkat data är de som säljer trimchip och de vill inte släppa information som de svettats mycket för. Men jag kan ha fel, man ska inte tro på allt man läser!
Jag det stämmer nog bra att koder kan vara krypterade, men det känns som att det borde handla om de nyare systemen och inte gamla motronic från 92- men men ska aldrig säga aldrig.
Jag vet att det finns en massa eftermarknadssprut och handla men då kommer frågan hur man skulle tex kunna ta en MS-squirt och modda för att kunna driva en diesel motor med EDC styrning. Alltså möjligen kan man ta tändningssidan på MS och styra när bränsleinsprutningen ska börja men frågan är hur man ska styra mängden? Kanske lättare att gå den vägen...
Fast man ska nog inte ge upp för fort.
Känns som tillverkarna borde vara rätt hemliga med hur deras styrprogram är ihopmekade. Kan man läsa ur tabellerna (typ eepromet från styrdatorn i bilen) så har man kommit en bra bit på vägen. Men som sagt innan, man måste ha en beskrivning på exakt hur datan är mappad i tabellen för att kunna göra nått vettigt. Annars krävs förmodligen många timmars arbete och dataloggrar och logikanalysatorer för att kunna avgöra vad som är vad.
Om man tittar in på ex. zatzy.com forumet borde det finnas mängder med trådar som behandlar sådant här. Har inte BMW men det lär finnas forum där sånt här tas upp, och du troligtvis får mer uttömande svar. Det bästa kanske är att lägga ner lite tid på att se hur MegaSquirt har sina tabeller uppbyggda då de förmodligen har gluttat på någon när de konstruerade sitt system. Chansen är rätt stor att olika parametrar finns i både BMW original och MS system. Troligtvis är det olika tabeller men innehållet i stort borde vara liknande.
Det verkar som du kan läsa av tabellerna i bilen? Kan du bränna in nya också, fast du inte vet hur de ska vara? Om inte så är det viktigt att kolla upp vad det är för krets som håller tabellerna, är det samma krets som styr insprutning? Är det ett separat eeprom? Vad det nu är så måste du kunna läsa av och bränna detta (eller bränna ett nytt och stoppa i vilket kanske är att föredra), det tillsammas med uppbyggnaden av tabellerna är nog de två sakerna som kommer vara störst problem.
Har för mig jag läst att vissa tillverkare inte bara krypterar, de lägger i koder och annat som ska hindra trimningsfirmor att inverkar. Vet inte om det stämmer, men det är nog inte problem på din bil.
Om du hittar någon bra länk får du gärna posta den här.