hur skall jag koppla in
Vad har du för programerare??
Jag tror att programeraren inte tycker om C3 efter som den är så stor...
du kan ta bort den och testa...
och med den code du skrivet kommer du inte hinna se den blinka...
och har du vänt lysdiodena rätt? blinkar lysdionderna under programeringen eller tar du bort dem när du programerar AVR?
men du får kontakt med AVR med programeraren, så då bör osc och ström försörjningen fungera...
Jag tror att programeraren inte tycker om C3 efter som den är så stor...
du kan ta bort den och testa...
och med den code du skrivet kommer du inte hinna se den blinka...
och har du vänt lysdiodena rätt? blinkar lysdionderna under programeringen eller tar du bort dem när du programerar AVR?
men du får kontakt med AVR med programeraren, så då bör osc och ström försörjningen fungera...
programeraren är http://www.bmh.nu/right_programerare.htm Det säger inte så mycket men. C3 är en 10uF
Lysdioden är åt rätt håll, och sitter inte där när jag programerar.
Lysdioden är en ytmonterad från en skrivare så jag vet inget värde på den.
Och programeringen funkar.(utom nu med C3,R2)
Lysdioden är åt rätt håll, och sitter inte där när jag programerar.
Lysdioden är en ytmonterad från en skrivare så jag vet inget värde på den.
Och programeringen funkar.(utom nu med C3,R2)
Har du satt pinnen som en utgång? (DDR-registret ska sättas hög)
Ex. (vet ej vilken kopmpilator du använder men i ex. codevision skriver man
DDRB.1=1;
om man vill se till att just den andra biten på portB är utgång
Alternativt:
DDRB = 0x02;
eller
DDRB = 2;
om bara den andra biten på portb ska vara utgång och de andra på portb vara ingångar
Ex. (vet ej vilken kopmpilator du använder men i ex. codevision skriver man
DDRB.1=1;
om man vill se till att just den andra biten på portB är utgång
Alternativt:
DDRB = 0x02;
eller
DDRB = 2;
om bara den andra biten på portb ska vara utgång och de andra på portb vara ingångar
Spänningen ska understiga matningspänningen-spänningsfallet i AVRen, så 2V lär räcka gott och väl.
Ang. strömmen bör du egentligen ha så låg som möjligt, om du tänker driva den direkt från AVRen, eftersom den inte klarar av att leverera speciellt många tiotal mA/ben eller många 100 mA/kapsel (se detaljer i databaldet)
Men i princip ska du kunna köra vilka LEDar som helst, men kom ihåg att koppla lämpligt motstånd i serie (räknas ut genom: R=U/I, där U=matning - 'spänningsfall i AVR' - spänningsfall i LED, och I är den ström LEDen får dra (dvs MAX 20mA om LEDen är konstruerad för max 20mA
Ang. strömmen bör du egentligen ha så låg som möjligt, om du tänker driva den direkt från AVRen, eftersom den inte klarar av att leverera speciellt många tiotal mA/ben eller många 100 mA/kapsel (se detaljer i databaldet)
Men i princip ska du kunna köra vilka LEDar som helst, men kom ihåg att koppla lämpligt motstånd i serie (räknas ut genom: R=U/I, där U=matning - 'spänningsfall i AVR' - spänningsfall i LED, och I är den ström LEDen får dra (dvs MAX 20mA om LEDen är konstruerad för max 20mA
Hmm var inne på ny öppnade elfa idag, och skulle köpa en ny AVR men dom hade inte nån inne på lagret tyvärr......dåligt.
Börjar misstänka att det är nått fel på min jag har nu.
Är det nån som har nått tips om vilken jag skall köpa, tänkte på en 8515, eller skall man ta någon annan? Med tanke på att jag inte har fått igång min första AVR. Och att jag inte är ett dugg kunnig på det...
Börjar misstänka att det är nått fel på min jag har nu.
Är det nån som har nått tips om vilken jag skall köpa, tänkte på en 8515, eller skall man ta någon annan? Med tanke på att jag inte har fått igång min första AVR. Och att jag inte är ett dugg kunnig på det...