Propeller, AVR32 eller vad?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag håller med. Varför skall CPU´n generera signalen. CPU´n skall generera informationen i typ SRAM sen skall hårdvara generera bilden om sen den hårdvaran är CPLD, FPGA eller diskret elektronik spelar ju mindre roll.
Som exempel kan nämnas att jag 1986 gjorde en grafikkontroller runt en 4MHz Z80 till en 640*400 plasmadisplay som klarade både text och grafik, användes i ett svenskt underättelsesystem.
JJ

Inlägg av JJ »

Jag är i ett liknande läge och jag tror på ARM7, både från Philips och från Atmel.

ARM är väldigt mycket mer komplicerad än PIC och AVR och att programmera något större i assembler är bara att glömma. Som tur är finns det hur mycket fri mjukvara som helst av alla slag till den.

Invändningen mot att använda den i elektronikhobbysammanhang är att man får ägna sig mer åt frågor i stil med "vilker version av kompilatorn är c-libbet kompilerad med?" och därmed får man mindre tid till frågor i stil med "vilket lödtenn är bäst" och så har man plötsligt blivit hobbyprogrammerare i stället för elektronikpulare!

Jag har aldrig fattat vitsen med AVR32. Kanske lite snabbare än ARM i vissa lägen men so what? Någon annan som vet?
JJ

Inlägg av JJ »

Google is your friend, Johan. Från avrfreaks:

I think you may have missed the point of the AVR32. I don't believe it is positioned as a universal 32 bit CPU core in the same way that the ARM7/9/11 core is. It's a processor with a very specific task - to allow the implementation of MPEG codecs on reasonably priced silicon with a very good MIPS/W figure to allow for long battery life in handheld devices. In other words it's an "iPod beater". While there are some ARMs (with attached MPEG decoders) that might equally be targetted at that market in which case it could be valid to have a "that specific ARM" vs "AVR32" debate - otherwise you are really comparing chalk and cheese. In fact it might be more relevant to have an AVR32 vs some-forms-of-low-power-consumption-DSP comparison as they may be more likely used in MPEG codec applications rather than ARMs
eriikh

Inlägg av eriikh »

Okej, om jag fattade det där rätt så är avr32 utvecklad för att decoda MPEG medan ARM är utveckad som en universal 32bits CPU. (Blev det rätt?)

Finns det FPGA i "vanliga" kaplsar eller är det bara BGA och sådana eländiga kapslar att välja på?

Om inte så ser jag två val kvar: Blackfin och ARM7. Vad talar för och vad talar emot dem då?

dsPIC har jag kollat lite på, fick uppfattningen om att den var i princip likadan som avr32. Förstod jag rätt då? Om inte, vad finns det för skillnader/likheter med blackfin/ARM7?

Känns som att blackfin är lite kraftigare än ARM7, enligt wikipedia så ska blackfin klara h264 (video) decodning medan arm gör reklam för att ARM7 klarar mp3 :roll:

Vad jag ska med h264 decodning till vet jag dock inte... Mp3 kan dock vara kul!

[EDIT]: Blackfin känns lite avancerad (och dyr) för mina hobbyprojekt... ARM7 verkade däremot mer i min smak. hur är den jämfört med dsPIC?[/EDIT]

/Erik
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

Du kan få både Cyclone och Spartan i 100-TQFP, så visst finns dom i andra kapslar än 1200-FBGA :)

ARM7 kostar från 4 USD och uppåt. En normal ARM7 från Atmel eller NXP (Philips) kan klockas i 40-70MHz, många instruktioner är single-cycle. Arkitekturen är faktiskt inte helt olik AVRen.

Enda stora skillnaden mellan ARM7 och den dyrare ARM9 är att nian har ett 5-stegs pipline (mot 3). Den kan därför klockas till 200MHz eller mer. ARM9 finns i i stort sett alla mobiltelefoner, så det kan löna sig är lära sig ARM...

edit: typo :(
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

dsPIC är så vitt jag förstått (har aldrig använt den) en lowend DSP och skall vara rätt lätt att komma igång med.

ARM7 vet jag inget om med tror att den är av ungefär samma skrot och korn som dsPIC, men det är bara gissningar och därmed ett rätt meningslöst tyckande.... ;)

XILINX XCS05XL-4VQG100C är i PC84 kapsel vilken går att handlöda. Skall du istället köra med CPLD så finns de ner i 44-pinnars kapslar PLCC till vika det finns hållare för den som inte gillar att löda dyra fine-pitch kretsar direkt...

För övrigt så bör det gå bra att generare VGA med en skaplig CPLD också och spar in en del komplexitet på kretskortet då du slipper externt laddningsminne.
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

Bengt-re>>>

du kan inte jämföra ARM och dsPIC :shock:
ARM har idag 75% av processor marknaden, PC datorer inträknat. Det sitter minst en ARM9 i din nya Ericsson, två i din iPod, två i din nintendo DS, säkert en i brödrosten också :)

Åter till FPGA...såg en ProasicPlus (från Actel) på en PS2 modchip, så dom ska nog inte vara så dyra.

Bild

Kapseln är TQFP-100, som det syns på bilden. Observera speedgrade på kapseln (F=Fail)!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Svårt att jämföra ARM och dsPIC.

ARM har ju blivit lite av en de-facto standard med flera olika leverantörer
och en väldigt stor del av *sitt* marknadssegment.

dsPIC är en 16-bitars PIC med en DSP "hjälpmotor".

Om man blundar för de speciella DSP instruktionerna så har man
en ganska kompentent generell 16-bitars processor med *mycket*
likheter med övriga PICs'. Och PIC24 är just en dsPIC där man har
plockat bort DSP delen...

Så den stora fördelen med dsPIC är de stora likheterna med övriga
PICs och att det är samma/likartade utvecklingsverktyg. *Inte* att den
skulle tävla med ARM på något sätt.

En annan trevlig sak med Microchips 16-bitars processorer är att
det finns flera "entry" modeller i ner till vanlig 28-pin plast DIP.
Trevligt för oss med labbplattor... :-)

EN annan skillnad mot ARM är att dsPIC/PIC24 inte alls är svår att
koda i assembler, de är t.o.m enklare att skriva assembler till än
PIC16/PIC18 hävdar de som har gjort det p.g.a de mycket kraftfullare
instruktionerna och adresseringsmetoderna.
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

sodjan >>>

jag håller inte alls med dig. Du kan inte jämföra PIC eller dsPIC eller PIC24 med en ARM. När körde du Linux på din PIC18 sist??

dsPIC har, om jag minns rätt 18 bitars multiplikation med en 40 bitars accumulator. Till och med en gammal en ARM7 kan göra 32x32 multiplikation med 64-bitars accumulator (64 bitars MAC = 4 klockperioder).

Jag ser inte heller likheten med övriga PICs som en fördel. PIC har _inte_ en trevlig assembler. Jag har hatat PICs assembler sen jag jobbade med en för 11 år sedan. Du kan inte ärligt säga att PIC har roligare instruktioner än t.ex 68K?? eller ARM för den delen som har enligt mig och många andra den bästa instruktionsuppsättningen?

http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_archit ... sign_notes

Men jag håller med att PICen finns i mindre kapslar och kan monteras på en labbplatta på några minuter.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

>[quote="ucadv"]Bengt-re>>>

>Det sitter minst en ARM9 i din nya Ericsson, två i din iPod, två i din nintendo >DS, säkert en i brödrosten också :)

Sitter det en Z80! :) hih!

En arm7 sparkar en dsPIC i baken när det gäller DSP! :) hoho!
men dsPIC är nog betydligt enklare att koda med.

MSP430 har den bästa instruktions uppsättningen! :) hehe!
Senast redigerad av funkis 14 februari 2007, 23:36:02, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

ucadv,

> jag håller inte alls med dig. Du kan inte jämföra PIC eller dsPIC eller PIC24 med en ARM.

Vilket ju var exakt vad jag skrev! Vad yrar du om ?
Man kan inte jämföra dsPIC och ARM, exakt!
De spelar inte på samma plan. Precis som jag skrev...

> När körde du Linux på din PIC18 sist??

Var exakt kommer PIC18 in i bilden !!??

> Jag ser inte heller likheten med övriga PICs som en fördel.

Det är väl klart som FAN det är, **OM** man har stora investeringar
i know-know, verktyg m.m för PIC utveckling. Vilket var exakt vad jag skrev.

> PIC har _inte_ en trevlig assembler.

Och jag tycker att Carlsberg smakar bättre än Tuborg. So what ?

> eller ARM för den delen som har enligt mig och många andra den bästa instruktionsuppsättningen?

Snack, PDP-11 har den absolut snyggaste instruktionsuppsättning, vad det
nu spelar för roll...

> Du kan inte ärligt säga att PIC har roligare instruktioner än t.ex <whatever> ??

Roligare ? Vad är roliga instruktioner ?

> Jag har hatat PICs assembler sen jag jobbade med en för 11 år sedan.

11 år ?
OK, där sjön den trovärdigheten som en sten.
Självklart står utvecklingen blick stilla under 11 år...
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

Nu lugnar vi ner oss lite!

Du behöver inte hålla med mig, men om du skickar en fråga till comp.arch.embedded, till exempel, kommer du nog märka att de flesta andra gör det.

(och jag skrev mitt första PIC program 1996 (95?). dom flesta PICar var OTP på den tiden. Elfa sålde en variant som var UV-raderbar men kostade några hundra extra. jag tror det var en PIC16).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nä men sodjan: Nu har du ju HELT fel! Tuborg är bäst!

Och det bästa instruktionsupplägg jag har jobbat med i assembler är på Z80!

Men i allt detta är smaken som baken.

Visst, det finns processorer som räknar på som bara fan (DSP), det finns blandningar och många andra. Vad jag saknar är en tydlig beskrivning av vad frågaställaren egentligen vill till att börja med.

Att bestämma sig för en viss processor till alla sina projekt är lite som att vilja använda en Fiat 127 till alla sina behov i transportväg, ibland behöver man att låna en bil med släp eller rent av en lastbil, ibland är en skottkärra det rätta men OFTA klarar man sig med sin Fiat 127.

Jag väljer processor efter projektet, jag ser det som ett problem att snöa inne sig på att det ska vara en viss processorfamilj men jag ser å andra sidan inte heller anledning att byta familj om processorn annars klarar av jobbet till en rimlig kostnad.

Så att vilja ha en processor med mer musklar..... visst, det kan vara bra men HUR stora musklar behövs?

Ju högre klockfrekvens ju högre EMI + strömförbruk + pris, alltså gäller det hitta en balans.

Blackfin, dsPIC, AVR32, Renesas, Fujitsu, Freescale osv. har alla deras för- och nackdelar, hälften av jobbet är att klura ut vilken som passar bäst till just denna uppgift.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

ucadv> Du behöver inte hålla med mig,...

Inget problem eftersom jag ju i princip gör det. :-)

dsPIC och ARM är svåra att jämföra eftersom de inte riktigt
spelar i samma division, vilket jag sa.

Jag tror ingen kommer att *börja* med dsPIC som inte tidigare
har ett stora investeringar i teknik från Microchip. Men för de som
*har* det, så kan dsPIC (och PIC24) vara en fullt rimlig väg till
processorer med lite mer kraft än de vanliga PIC16/PIC18 modellerna.

Sen finns alltid (t.ex) ARM att "ta till" när det behövs.

> och jag skrev mitt första PIC program 1996...

Det när skrev du det senaste ? Också 1996 ? :-)
JJ

Inlägg av JJ »

Min uppfattnning som tydligen delas av andra är att det är ARM som "alla" kör. Det ser jag som en anledning att haka på!

Jag har programmerat ARM en del i jobbet och då har jag haft tillgång till en massa dyra grejer. Jag har tänkt att använda ARM hobbymässigt och då har jag tänkt att titta närmare på winarm och prylar från olimex.

Winarm är "som winavr fast för ARM" dvs vänliga männskor har paketerat alla öppna verktyg man behöver i en zipfil. (Kompilator, länkare, debugger...)

www.olimex.com finns en massa billiga prototypkort. Smidigt om man inte gillar löda BGA! Olimex har också en USB-programmerare till en billig peng. (Man kan också köra snikvarianten och tillverka en parallellportskabel "wiggler".)

Om man inte gör operativsystem eller kompilatorer så är det nog bäst att hålla sig så långt bort från ARM-assembler som går! Faktum är att ARM inte ens är tänkt att programmeras av männsikor. Den är riktigt elak.

Jag håller med ucadv om att det finns likheter mellan ARM och AVR men man får inte glömma att ARM är mycket mer komplex om man skall använda alla finesser. ARM brukar exvis ha MMU (Memory Management Unit; en förutsättning för avancerade OS som Linux där en applikation kan krascha utan att hela burken behöver startas om). ARM har också två olika instruktionsuppsättningar "ARM" (32-bit) och "thumb" (16-bit) för att kunna göra kompakta program.

Lycka till och hoppas att du blir forumets ARM-guru!

(Rättat: AVR->ARM)
Senast redigerad av JJ 15 februari 2007, 16:32:36, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar