Det är med DC/DC omvandlare det blir knepigt. Både lednings-, och luftburna störningar kopplar lätt in i förstärkardelar p.ga. de höga stig och falltiderna i switchningen. Även om switchningen arbetar över 20kHz (vanligtvis brukar man köra minst 50-100kHz), så finns det över och undertoner. Flankerna på grundfrekvensen är i storleksordnigen nanosekunder och ställer till mycket problem.
Dålig filtrering och zonindelning kan göra den även bästa DC/DC omvandlare obrukbar.
Nytt +-15vdc agg i FBT förstärkare
-
-
En vanilg zener ska ha ca 5mA i zenerström. Ökar inspänningen ökar zenerströmmen. Men det är knappast fråga om grillning; 15V*5mA=75mW eller med fördubblad matningsspänning 15V*10mA=150mW.
Grillningen sker i transistorn. Jag pratar om transistor (och förspänd zener) till en förregulator för att få ner spänningen till högst 35V till 78xx, eftersom den inte klarar mer inspänning.
(Ska man ha bra reglering där en zenerdiod är inblandd ska man tänka på att zenerspänningen varierar med temperatur och ström. Zenern har en intern resistans som inte är att förglömma. Databladet beskriver vilken ström som rekommenderas.)
Grillningen sker i transistorn. Jag pratar om transistor (och förspänd zener) till en förregulator för att få ner spänningen till högst 35V till 78xx, eftersom den inte klarar mer inspänning.
(Ska man ha bra reglering där en zenerdiod är inblandd ska man tänka på att zenerspänningen varierar med temperatur och ström. Zenern har en intern resistans som inte är att förglömma. Databladet beskriver vilken ström som rekommenderas.)
-
Stämmer, men jag pratade inte om en 78xx som förregulator.
Det jag skrev var:
"Om strömmen kan variera kraftigt är det bättre att grilla bort "aktivt" med en zenerförspänd bipolär transistor."
Transistorer som klarar mer än 35V är det inte svårt att hitta.
Dock måste man göra en effekt och temperaturberäkning, eftersom det inte är lika lätt att den klarar 35V och 100mA samtidigt utan kylning.
(exempel: Med en Tj-c på 3grader/W (har inte kollat exakt) och kylfläns på 5grader/W blir temperaturökningen 8*(35V-20)*100mA=12 grader. Utan kylfläns hade temperaturökningen blivit med Tj-a uppskattningsvis på 60 grader/W hela 90 grader!!)
Det jag skrev var:
"Om strömmen kan variera kraftigt är det bättre att grilla bort "aktivt" med en zenerförspänd bipolär transistor."
Transistorer som klarar mer än 35V är det inte svårt att hitta.
Dock måste man göra en effekt och temperaturberäkning, eftersom det inte är lika lätt att den klarar 35V och 100mA samtidigt utan kylning.
(exempel: Med en Tj-c på 3grader/W (har inte kollat exakt) och kylfläns på 5grader/W blir temperaturökningen 8*(35V-20)*100mA=12 grader. Utan kylfläns hade temperaturökningen blivit med Tj-a uppskattningsvis på 60 grader/W hela 90 grader!!)