urladdare med cut-off voltage

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Flummo

Inlägg av Flummo »

rickeboy skrev:Ett gott föredöme med mkt tid hade ritat om schemat efter alla konstens regler men det gjorde du inte...
Tydligen har jag inte varit kvalificerad för att vara ett gott föredöme de senaste åren då jag inte har haft ett enda program som det går rita såna bilder i, men med en splitter ny dator är det en annan femma. :) Här kommer invigningsbilden från den:

http://good-times.webshots.com/photo/27 ... 0091uhFvsI

När man trycker på "PÅ" går ström genom zenerdioden, transistorn börjar leda, reläet sluter och urladdningen börjar. När spänningen är för låg bryter reläet och urladdningen slutar. Eftersom strömmen till dioden bryts då också kan reläet inte dra igen när spänningen på acken ökar efter att urladdningen har slutat, annars skulle ju reläet slå till och från ganska länge innan acken är så tom att spänningen är tillräckligt låg obelastad.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Flummo>> Grymt! Jo jag har också varit medveten om att det kommer bli av å på en hel del lyckades dock inte komma på ngn smart lösning vilket du helt klart gjorde... synd att man redan har beställt relä:t... tog ju bara ett 1-poligt... hmm...

//rickeboy
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har inte gått igenm om alla inlägg så det kanske har sagts innan men jag skulle vilja ha en diod över relät för back emkn så inte trissan får ett hårt liv att leva.
peter555

Inlägg av peter555 »

Frågan är om det orkar dra någon mer gång eftersom pull-in är 7.2 V och då borde ackarna vara urladdade.
peter555

Inlägg av peter555 »

Läste förresten att du vill börja ladda ur vid 7.2 V, då lär inte reläet fungera eftersom cut-off ligger på 7.2 V
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... nu får du nog förklara lite hur du menar... relät kommer inte sluta genom ack strömmen... kommer ha extern strömkälla just för relät... denna kommer ju styras genom dioden-transist historian... cut off är ju tänkt att ligga på 5.4V just därför jag har en diod på 5.6V vilket är det närmsta jag kunde hitta på ELFA...

//rickeboy
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag kom just på att du vill ha en extra strömkälla för reläet, det hade varit enklare med en transistor utan relä ....
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jo det hade varit smidigt... men den behöver ju klara runt 15A och inte kosta hur mkt som helst... den extra strömkällan kommer jag ändå ha till andra saker runt omkring så det gör inget om man kopplar den till denna också...

//rickeboy
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Henry>>Jo jag har också tänkt på det men har dock aldrig använt relän förut... tips på lämplig diod på ELFA hade uppskattats... :)

peter555>> Tror du tänker lite fel...

Flummo>> Blev lite sugen på att köra på din lösning där ... medtanke på att man slipper av och på då... hmm... kollade runt lite ELFA men hittade inte ngt 2-poligt relä som klarar så mkt ström för vettiga pengar... hittade dock denna på biltema: 42-099
Kanske en idee?

Hmm... lite saker att fundera på verkar det som...
Vad säger ni? Är själv lite fundersam och kluven på hur jag ska göra...

//rickeboy

EDIT: Borde det inte gå att lösa din idee Flummo med endast ett 1-poligt relä också? Sitter och tittar på schemat och funderar och det känns som om det borde gå... hmm... om man kopplar dioden mellan relätets utgång och motstånden och sen sätter knappen innan så borde det gå... eller så är jag för trött just nu ;)
peter555

Inlägg av peter555 »

Ja mot bakgrund av att du ska ha en särskild spänningsmatning till reläet så är det fel. Såg att Kjell tar 12:- för 2N3055...
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Har ganske mkt öhl hemma och mkt om tid så här kommer en version 3 av schemat... tycker detta borde lösa av och på också... fast med endast ett 1-poligt relä...

Bild

//rickeboy
peter555

Inlägg av peter555 »

Pooof, så brinner transistorn.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hehe... stämmer nog... men jag funderar på det med av och på... blir det verkligen det... konstaterar att när väl dioden har brutit första gången så har förhoppningsvis relät hunnit stänga och för att dioden ska få ngn spänning på sig då så måste ju relät vara slutet dvs man måste ha tryckt på knappen... eller tänker jag fel? dvs "version 3" är ganska meningslös... förutom att man iaf får dioden över relät på den... men vilken typ av diod?

//rickeboy
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag föreslår att du vänder på dioden.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

peter555>> Stämmer bra det ;)

Skulle denna vara lämplig som skyddsdiod(70-047-32) för relät(37-034-02)? Vad ska man kolla på? Vad ska man tänka på?

//rickeboy
Skriv svar