irsensor + picBasic | Löst

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

PIC18f4455 har jag liggnde. grejjen är väll att jag skulle villja använda den lilla PICen till den sensorn då PIC18f4455 är riktigt bamsig.

>Vill du ha ett "analogt" värde i programmet eller on/off ?
en analog signal är det jag letar efter.
on/off signal kan jag i nuläget få ut men jag missar presision.

>Byt PIC till en med ADC.
tänkte på en grej. om jag använder mig av en 10uf istället för en 0.1uf vad skulle då det motsvara i motstånds lägen som är möjliga?

jag gissar att den då läser från lägre motstånds nivåer.

>Lägg till extern hårdvara för att detektera IR signalen.
hur menar du med extärn hårdvara? jag försöker just nu skapa extärna hårdvaran för den lite större picen.

sodjan jag har för mig att du gjorde ir mätinstrument på ditt gymnasium project.
hur löste du dessa grejjer var det bara on/off signaler du fångade upp?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alltså..... förstår jag rätt:
Du vill använda den "lilla" PIC som interface mellan den "stora" PIC och IR sensorn?

För att använda en PIC utan AD-omvandlare måste du alltså köra detta POT-kommandot samt en kondensator och själva sensorn, du måste använda en ST (Schmitt-Trigger) ingång också för att få värden som inte är helt sinnessjuka.

Slutsumma:
Alternativ #1; 1 st "liten" PIC med avkoppling, reset osv. + sensorn + kondensator.

Alternativ #2: Spola "lilla" PIC'en, koppla sensorn till "den stora" PIC med ett motstånd. Du måste då använda en AD-ingång men sedan är det klart.

För mig låter det som om att du är ute på helt fel bollgata....
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

>Alltså..... förstår jag rätt:
>Du vill använda den "lilla" PIC som interface mellan den "stora" PIC och IR sensorn?
Helt rätt förutom att jag är helt hundra på vad Schmitt-Triggern skulle hjälpa till med.

detta för att avbelasta den större picen i framtiden.

>Alternativ #1; 1 st "liten" PIC med avkoppling, reset osv. + sensorn + kondensator.
något i den stilen är det jag hoppas på.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men???? "avlasta" den stora??? Nu förstår jag inte riktigt......

OK att du vill mäta med en processor för att avlasta en annan men jag förstår inte hur det blir en avlastning i detta fall!

Om du använder en AD-omvandlare ska man i essens ställa in lite register rätt och sedan skriva '1' till en bit för att starta omvandlingen. När hårdvaran har klarat av omvandlingen kan man kolla en bit och reagera därefter, under tiden gör processorn andra saker.

Om du gör omvandlingen "externt" måste mätvärdet likaväl överföras till "den stora" och den överföring innebär på det enklaste sätt en seriekanal.

Med seriekanalen måste man likaväl kolla en bit och reagera på denna, alltså precis samma sak som med AD-konvertern.

Den enda skillnad i mjukvaran är att du måste skriva '1' till en bit och sedan läsa ett annat register men det är ju bara ett namn. Hårdvarumässigt skiljer det ju "bara" en PIC med tillhörande kringkomponenter....... :roll:

Det verkar för mig som om att du tror att processorn är blockerat under konverteringen och det passar med POT-kommandot men definitivt inte med AD-omvandlaren.

Till detta kommer att man kan använda interrupt för att styra AD-omvandlingen/serieportsmottagningen. En typisk AD-omvandlare interruptrutin (ISR = Interrupt Service Routine) hade varit:
1: Nollställ interrupt-flaggan.
2: Spara AD-värdet på rätt sätt.
3: Återstart omvandlaren.
klart.

Så din avlastning är i själva verket ingen avlastning alls, arbetsbördan är exakt lika, det är bara andra register som används. Du kanske ska se över din programmeringsteknik istället, jag kunde tro att du har mycket mer prestanda/avlastning att hämta där.

Ett första steg vore att spola BASIC och gå på C om du MÅSTE ha ett högnivåspråk, sedan struntar man i att använda funktioner som inte är egna och väldokumenterat och då börjar det hända saker.
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

tack för en bra bild givning am mitt igentliga problem.

frågan är även denna dårå. jag har 10 sensorer som ska motagas när jag väl fått en att fungera.

och avlastningen är intie bara tänkt som prosess tids mässigt utan även att hålla så många pinnar lediga som möjligt på mitt usb interface.

jag anar att det går att lösa med serie med motstånd så att värdena ligger skillda.

användningsområdet är avståndsmätning och jag tittade runt på lite allternativ. ultrasonic sound verkade vid första blicken lite overkill men det går att lösa smidigt med roterande servo för att få avstånd från flera vinklar.

enda problemet som återstår är att en sådan skulle ta mycket mer platts en vad en irdiod plus sensor skulle ta.

vad rekomenderar ni, ir kontra ultrasonic sound. ping snurra eller vad man kallar det.
[EDIT] stavning
Senast redigerad av [ALV] 2 februari 2007, 12:19:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jahaaa..... du håller alltså på att göra en robot och ska ha många sensorer....
Det sätter ju saken i ett annat ljus så att säga.

Först en bisak: din POT-mätningskoppling bör nog kopplas på ett annat sätt. Jag skulle tro att den fungerar så att den först gör pinnen till utgång, laddar upp kondensatorn och sedan gör pinnen till ingång och då kollar när den blir noll. Du ska alltså ha kondensatorn mellan pinnen och GND och IR-sensorn parallellt över den och kom ihåg att vända den rätt.

Om du ska mäta avstånd förstår jag inte vad du ska med IR först och främst, ska du ha avstånd bör det väl vara UL som gäller om det ska vara så enkelt som möjligt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Potar läses annars bäst med A/D.... Superenkelt och förblir linjärt även om matningsspänningen ändras (så länge man använder Vcc som Vref iaf...)
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

Mycket riktigt robot bygge, jag fortsätter på min befintliga bot.

>Först en bisak: din POT-mätningskoppling bör nog kopplas på ett annat sätt. Jag skulle tro att den fungerar så att den först gör pinnen till utgång, laddar upp kondensatorn och sedan gör pinnen till ingång och då kollar när den blir noll. Du ska alltså ha kondensatorn mellan pinnen och GND och IR-sensorn parallellt över den och kom ihåg att vända den rätt.

----------
hur menar du med att använda den rätt? jag gissade på att pot fungerar som du beskrev det åvan.

jag blir inte klok på den där manualen för de du just sa med paralellkopplingen låter mycket mer naturlig i mina öron.

som sagt UL är att föredra.
men jag bör tillägga ätt det är lite av en personlig sak mellan mig och den där jävla picen. vill ju inte att det ska krångla som det gör.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, respekt för att du vill dänga PIC'en på plats! Det är ett bra sätt att lära sig saker.

Din ASCII-grafik angav en koppling som "omöjligt" kan fungera, därav min kommentar om bisaken. Jag har ingen URL om detta, jag hittar inte ens manualen då det verkar finnas ett antal olika PICBASIC.

Men som sagt: BASIC suger hundpung, POT-kommandon är helt fel i detta sammanhang, det rätta hade varit ASM (eller C) + AD-omvandlare.

På PIC18F4455 har du 12 st 8/10-bit AD-ingångar, att läsa av dom är enkelt: ställ in vilken ingång som ska läsas, aktivera "omvandla nu!"-bitten och kolla lite då och då om AD-omvandlaren är klar (kolla en bit). vad du sedan gör med resultatet är ju upp till dig.

Letade lite mer och den koppling som finns här fungerar INTE!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Den fungerar nog, men inte för avståndsmätning.
Det är ju en vanlig IR-mottagare för modulerad 38 Khz
IR-signal.

Frågan är om IR fungerar alls för avståndsmåtning
(utan avancerad tidmätningsutrustning...) ?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nja, avståndindikering med hjälp av styrkan på reflexen kan man ju åstakomma tämligen lätt, men vill man MÄTA avstånd så är det MYCKET svårare.... Visst går det - självklart gör det det, men även den enklaste lösningen är stökig. Glöm idén att köra "Time-of-flight" Det är enkelt i teorin, men mycket svårt att fås att fungera...
Senast redigerad av bengt-re 2 februari 2007, 14:07:13, redigerad totalt 1 gång.
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

okej jag börjar inse att basic wont do the trick så att säga.

frågan är då hur komer jag igång med asm och diverse editor som kan behövas.
got no ige^^

"hata förövrigt att lära mig nya språk utan referencer och det är de enda allternativet när jag inte har internet hemma."

och är det ens möjligt att göra detta på den nuvarande picen som inte har AD portar?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Byt Pic då ? De kostar inte så många kronor.... MPASM är gratis och väldokumentrat...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Basic eller inte, frågan var om just **IR** är rätt teknik.
Ultraljud kanske är enklare, i alla fall för avstånds *mätning*.

> asm och diverse editor

Vadå "diverse editorer" ??
Bara att ladda ner MPLAB, dyka i i den djupa delen och simma utan fan... :-)
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

MPLABs asm känns lite som för mycket jobb för resultatet tycker jag men det är ju min åsikt.

ja laddade hem mikroC och nyaste winpic så ikväll borde det kunne bli något av.

sodjan nja UL är beställt men sammtidigt vill jag lyckas med den picen jag har nu för det ska gå och liknande problem kommer att dyka upp igen.
[EDIT] "den picen jag har och ir kännsliga motståndet"
Skriv svar