16F876A koppling
Nej... så här är det! Jag vet att det finns en nyare ver (1.9.2) men valde att bara testa den äldre versionen,
eftersom det verkar som de äldre sakerna fungerar (1.12 vs 1.11)
Sen angående problemet!! Så kom jag på vad det var!!! När kretsen (16f876a) blev programmerad och startade så började spänningen
från aggregatet flukturera mella ca 4.12 till 5v.... pga att kretsen och wispen tar ström från samma källa fungerade inte wispen!!
Jag märkte att jag även hade en strömmbegränsning på agget!! var bara att skruva upp strömmen så la sig
spänningen på 5v igen och allt fungerar....... för tillfället
eftersom det verkar som de äldre sakerna fungerar (1.12 vs 1.11)

Sen angående problemet!! Så kom jag på vad det var!!! När kretsen (16f876a) blev programmerad och startade så började spänningen
från aggregatet flukturera mella ca 4.12 till 5v.... pga att kretsen och wispen tar ström från samma källa fungerade inte wispen!!
Jag märkte att jag även hade en strömmbegränsning på agget!! var bara att skruva upp strömmen så la sig
spänningen på 5v igen och allt fungerar....... för tillfället

Skulle även vilja tillägga att nu när jag har verifierat att allt står rätt till med test-kretsen och wispen så testade jag att skriva mitt första program i MPLAB och använde mig av HI-TECH (PICC Lite) compilern!!
C som följer
:
#include<pic.h>
#include<delay.c>
void main()
{
int i;
TRISA=0x00; // Sätter alla A-portar som utgångar
SSPSTAT="%00100000";
while(1)
{
RA0=0; // PortA0 till 0
DelayMs(200);
i=10;
RA0=1;
while(--i >=0)
{
DelayMs(200);
}
}
}
Blinkar dock lite snabbare än med b877-1 program...
C som följer

#include<pic.h>
#include<delay.c>
void main()
{
int i;
TRISA=0x00; // Sätter alla A-portar som utgångar
SSPSTAT="%00100000";
while(1)
{
RA0=0; // PortA0 till 0
DelayMs(200);
i=10;
RA0=1;
while(--i >=0)
{
DelayMs(200);
}
}
}
Blinkar dock lite snabbare än med b877-1 program...