http://www.instrumentcenter.se/?content ... 30&id=1567
Dessa probar duger till att göra det du vill - finns andra aktiva extrem låg kapacitans probar också, men de är inte heller gratis. Så länge du inte behöver bry dig om dämpningen eller vågformen så bör du kunna linda en egen H-fälts probe på en liten ferritkärna - sätt en snabb diffförstärkare direkt vid proben och kapsla in den i en liten plåtlåda där endast en liten del av ferrit torriden tittar ut - linda lindningen så inget av lindningen syns ut genom plåtlådan. Det bör ge tillräcklig signal för att kunna läsas av frekvensräknaren. Har du tur så har du en probe-power utgång ifrån frekvensräknaren så du slipper eventuella jordslingor.
Hur mäta PIC-OSC utan att påverka?
>bengt-re: "Pris 7460 Kr"
Gaaa... Smärta i hobby-budgeten!
Man kanske ska ta och tåta ihop en liten spole, om inte annat i rent "studiesyfte". Klart interssant.
> sodjan: "Standard kristall => 30-50 ppm => ca 4-6 sec/dygn, om jag räknar rätt."
4-6 sek/dygn är ok i denna applikation, vilket samtidigt skickar mig ner i koden på jakt efter löss & kvalster!
Gaaa... Smärta i hobby-budgeten!

Man kanske ska ta och tåta ihop en liten spole, om inte annat i rent "studiesyfte". Klart interssant.
> sodjan: "Standard kristall => 30-50 ppm => ca 4-6 sec/dygn, om jag räknar rätt."
4-6 sek/dygn är ok i denna applikation, vilket samtidigt skickar mig ner i koden på jakt efter löss & kvalster!