Strömavbrott - ladda med bilen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Fortfarande utan ström och mer blåst påväg... de försökte slå på strömmen igår men det resulterade bara i att man såg hur det kom lus ifrån skogen där träden ligger på ;) det är "bara" en 10k volts ledning men det blickar bra när de slår på den! och det smäller som f-n när ledningsäkringarna slår ut med!

Hur som helst, som en del disskuterar här med motor och generator så har jag redan påbörjat en för ett tag sen, men det har inte varit så högt prioriterat eftersom jag tidigare har klarat mig bra på UPS och de 2 batterier jag har! men i garaget så står en B&S motor på 5hk monterad med en 65Ah generator från en WV med laddningsregulator i den, det är lite jobb kvar på det men för att kunna köra det så är det i princip bara kabeln från generatorn som behövs, den kontakten saknar jag!

Jag hoppas på att de 3 batterierna jag har nu ska räcka genom detta avbrott så ska jag bygga elverket användningsbart så fort jag får ström igen :) får lägga upp en bild på odjuret sen, ville inte visa det förrens det var klart först ;)

www.otherpower.com har varit en favorit sida ett tag, sammlar delar till ett litet vindkraftverk med!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

WV är inget märke jag känner till. Men man kan väl hoppas att det inte är en VW typ1 De generatorerna är inte de mest praktiska får jobbet. En vanlig boch skulle nog funka bättre. Från volvo 240 tex. Billig på skroten.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

VW menar jag ju förstås :) det är en Bosch generator från en Passat 96:a

Hur menar du med praktiska? allt mekaniskt sitter redan ihop och jag har provkört den, men jag kan inte koppla på batterierna utan det rätta kontaktdonet, går inte att få dit en tillräckligt kraftig kabel utan det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag pratade inte om en Passat. Jag trodde att det framgick. Utan det jag associerar till VW, en typ1. Och de generatorerna har ett generatorfäste som inte är lika smidigt att montera på andra sätt. Genomgående axel är inte heller någon fördel. Men de kräver å andera sidan inget speciellt kontaktdon.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tekko skrev:Bara det när man laddar ett batteri med ett batteri så slutar båda på 50% om ena var fullt och andra tomt.
Det var inte menat till mig va?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag underar också vad han syftar på.
Skriv svar