LED Termometer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Riktigt snyggt!

Får man fråga ungefär vad du skulle ta för en om du vill göra fler och sälja? :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa elektroniken i byggsats. :)
Vad är måtten på LED-kortet?.
Är det 1 LED per grad?.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Helt klart att jag också är intresserad av att köpa en, exklusive plexit som jag graverar själv.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om det blir tillräckligt många intresserade skulle du också satsa på ett "riktigt" mönsterkort, naturligtvis dubbelsidigt med processor och allt annat monterat direkt på baksidan av LED-kortet, ytmonterat förståss :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Haha, det fanns ju några intresserade :)

Jag vet faktiskt inte hur mycket allt skulle kosta. Till den här "prototypen" har jag använt "spillmaterial" och så har jag tiggt till mig plexiglasskivorna gratis. Själva elektroniken är ju ganska enkel egentligen. Kanske skulle kunna göras enklare med en drivkrets men transistorer och motstånd är ju inte så värst dyra. Det borde inte vara några problem alls att få plats med allt på samma kort som du säger PeterH. Jag överdrev ju dimensionerna på layouten eftersom jag använde toner-transfer-metoden. Jag får fundera vidare. Tack för tipsen :)

Fagge: Ja det är en lysdiod per grad så det blev 71 lysdioder (80 totalt på kortet). LED-kortet är 110x250mm. Det är lite svårt att se precis rätt temperatur men antingen skulle man kunna fräsa ut spår för varje grad också eller så får man leva med +- 1°C. I loggningen kommer det ju vara exakt sen...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Även jag skulle kunna vara intresserad av ett exemplar av elektroniken, höljet gör jag själv, inkl cnc-fräsning av plexi
Borre

Inlägg av Borre »

Jag kan också vara intresserad av bara elektroniken.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Pris för 50st kompletta? (maskinfräst plexi)

Loggning är inte nödvändigt, enbart presentationen mha lysdioder är intressant.

Har du inte F-skatt kan en smidig lösning vara att jag pyntar materialet och sedan lön i lagom mängd.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Skulle också kunna tänka mig en i form av byggsats (åtminstone frontpanel och riktigt dubbelsidigt PCB med SMD-komponenter).

Resultatet blev riktigt bra och det är en användbar grej.

Om du inte känner för att cadda ett PCB så skulle jag kunna göra det åt dig. Behöver bara schema och mått.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Klart intressant... Illuwatar CAD:ar, PCMPER fixar plexit och Foona kollar med sin snickare om han kan fixa ramar 8) Alternativt bygger man både kort och plexi efter en passande ram från IKEA så finns den lätt tillgänglig.

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 2 december 2008, 23:32:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Riktigt snyggt, också intresserad vad vart priset?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är ingen som tagit tag i detta så det finns ingen byggsats att köpa...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

EagleSpirit är väldigt upptagen nuförtiden. Det blir knappt någon forumtid över.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"EagleSpirit.." Kan det vara RobotSM som tar tid kanske? :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Skoj att det finns intresse

När jag läste den här tråden igen så kom jag direkt att tänka på julen och julledighet så jag funderade på att man kanske skulle försöka få ihop några kit innan jul, om det finns något intresse för det?

Jag gick igenom de el-komponenter som behövs och hamnade då på 250kr per kitt om jag tog till lite extra. De flesta komponenterna kommer från farnell och det borde inte vara några problem att fixa snabbt. Problemet blir nog lysdioderna som typ måste beställas från Kina pga priset. Det handlar ju om ca 80 lysdioder per kitt.

Pris på PCB vet jag inte, men om det ska gå fort lär jag behöva beställa från ett svenskt företag och det brukar ju bli lite dyrare då. Några förslag på hur man kan lösa det och hur mycket det kan kosta? Kortet kommer vara 230x110mm, dubbelsidigt med komponenter på båda sidor...

Angående plexi har jag inte kollat upp det alls. En av skivorna behöver ju alltså fräsas med ett mönster, någon här som är intresserad av att hjälpa till kanske? Det är också en skiva med mörk plexi mellan kretskort och yttre plexi, men den behöver inte behandlas alls så den borde inte bli så värst dyr. Vad kan priset på denna del bli?

Ramen får jag fundera lite mer på... Det blir 4 bitar som behöver sågas i 45° och så ska två spår göras i varje bit, en fram för plexibitarna + kretskort och en bak för ett bakstycke. Eller ska man kanske skippa ramen i kittet?

Specifikationer:
- Matningsspänning: 8-15V (vanligt DC-jack och sen 7805)
- Temperaturområde: -30°C - +40°C (synligt, -55 - +125 internt i loggningen)
- Noggrannhet: 1 lysdiod/grad (synligt, +-0,5°C internt i loggningen)
- Kommunikationssätt: RS232 = COM-port eller USB
- Storlek: Något större än 230x110x50mm

Funktionsmässigt så har jag några förslag.
- I grundutförande så har kortet inga loggninsmöjligheter och inget speciellt kommunikationssätt förutom att USART-pinnarna är utdragna till en kontakt.
- Man kan sedan lägga till och köpa delar för kunna koppla in den till USB för ca 70-80 spänn. Då kan man logga på datorn direkt om man vill det. Denna del kommer alltså att finnas färdig på termometerkortet, men utan komponenter i grundutförandet. Det handlar om delarna som finns på detta kort: http://simon.crf.nu/smaprojekt/usb-rs232/
- Ett senare steg är att köpa till en SD-minnesmodul som man kopplar på SPI-porten på AVRen (eller USART, jag har inte bestämt än). Där kan man då logga till ett vanligt SD-minne med FAT-system. Länk till en sån: http://simon.crf.nu/smaprojekt/sd-minnesmodul/
- Eftersom temperatursensorerna bygger på 1-wire så kan man egentligen koppla in så många man vill, men tänkte att två bör följa med och båda monteras med kontakt så att man kan placera dom som man själv vill.
- Det är tänkt att AVRen innehåller en bootloader så att mjukvaran enkelt kan uppdateras. Den tar emot hex-filen direkt på usarten vilket innebär att man kan använda hyperterminalen för att programmera om den om man vill. Annars tänkte jag nog utveckla nån enkel PC-mjukvara för den ändå.

Vad säger ni? Låter det bra eller måste jag fundera om helt?

squiz3r: Jag är inte så inblandad i det i år, men jag har istället varit ute och rest lite för att göra reklam för SM. T.ex. besökt några högskolor och åkt till Dreamhack. Det som har tagit tid är dock byggandet av våffelmaskinen :)
Skriv svar