Skoj att det finns intresse
När jag läste den här tråden igen så kom jag direkt att tänka på julen och julledighet så jag funderade på att man kanske skulle försöka få ihop några kit innan jul, om det finns något intresse för det?
Jag gick igenom de el-komponenter som behövs och hamnade då på 250kr per kitt om jag tog till lite extra. De flesta komponenterna kommer från farnell och det borde inte vara några problem att fixa snabbt. Problemet blir nog lysdioderna som typ måste beställas från Kina pga priset. Det handlar ju om ca 80 lysdioder per kitt.
Pris på PCB vet jag inte, men om det ska gå fort lär jag behöva beställa från ett svenskt företag och det brukar ju bli lite dyrare då. Några förslag på hur man kan lösa det och hur mycket det kan kosta? Kortet kommer vara 230x110mm, dubbelsidigt med komponenter på båda sidor...
Angående plexi har jag inte kollat upp det alls. En av skivorna behöver ju alltså fräsas med ett mönster, någon här som är intresserad av att hjälpa till kanske? Det är också en skiva med mörk plexi mellan kretskort och yttre plexi, men den behöver inte behandlas alls så den borde inte bli så värst dyr. Vad kan priset på denna del bli?
Ramen får jag fundera lite mer på... Det blir 4 bitar som behöver sågas i 45° och så ska två spår göras i varje bit, en fram för plexibitarna + kretskort och en bak för ett bakstycke. Eller ska man kanske skippa ramen i kittet?
Specifikationer:
- Matningsspänning: 8-15V (vanligt DC-jack och sen 7805)
- Temperaturområde: -30°C - +40°C (synligt, -55 - +125 internt i loggningen)
- Noggrannhet: 1 lysdiod/grad (synligt, +-0,5°C internt i loggningen)
- Kommunikationssätt: RS232 = COM-port eller USB
- Storlek: Något större än 230x110x50mm
Funktionsmässigt så har jag några förslag.
- I grundutförande så har kortet inga loggninsmöjligheter och inget speciellt kommunikationssätt förutom att USART-pinnarna är utdragna till en kontakt.
- Man kan sedan lägga till och köpa delar för kunna koppla in den till USB för ca 70-80 spänn. Då kan man logga på datorn direkt om man vill det. Denna del kommer alltså att finnas färdig på termometerkortet, men utan komponenter i grundutförandet. Det handlar om delarna som finns på detta kort:
http://simon.crf.nu/smaprojekt/usb-rs232/
- Ett senare steg är att köpa till en SD-minnesmodul som man kopplar på SPI-porten på AVRen (eller USART, jag har inte bestämt än). Där kan man då logga till ett vanligt SD-minne med FAT-system. Länk till en sån:
http://simon.crf.nu/smaprojekt/sd-minnesmodul/
- Eftersom temperatursensorerna bygger på 1-wire så kan man egentligen koppla in så många man vill, men tänkte att två bör följa med och båda monteras med kontakt så att man kan placera dom som man själv vill.
- Det är tänkt att AVRen innehåller en bootloader så att mjukvaran enkelt kan uppdateras. Den tar emot hex-filen direkt på usarten vilket innebär att man kan använda hyperterminalen för att programmera om den om man vill. Annars tänkte jag nog utveckla nån enkel PC-mjukvara för den ändå.
Vad säger ni? Låter det bra eller måste jag fundera om helt?
squiz3r: Jag är inte så inblandad i det i år, men jag har istället varit ute och rest lite för att göra reklam för SM. T.ex. besökt några högskolor och åkt till Dreamhack. Det som har tagit tid är dock byggandet av våffelmaskinen