Jo, det är ju så att alla språk har sina plus och minus.
Jag hade en lärare en gång, en mycket filosofisk sådan, som sa att läsa kod ska vara som att läsa en bok. Å andra sidan använde han variabelnamn som bara han förstod, tex it, för item... .
Styrkan hos C/C++ ÄR pekare!
/Ulf
Jag byter språk...
Vad jag minns från ASM är läraren i mikrodatorteknik. 76 år gammal, gubben kunde knappt stå upprätt och han sa alltid med myndig röst och hytte med näven som för tankarna till en gammal diktator på 40 talet "Vårda stacken väl!" Och sen flabba han så han höll på att avlida....
Då bestämde jag mig för att lära mig C istället.....
Då bestämde jag mig för att lära mig C istället.....
Tycker c är vettigt och köra med. Bra att ha om man återanvänder kod mellan PIC och AVR. I assemblerkod så får man skriva en modul för varje processorfamilj.
Att använda c som glue mellan c och inline assemblerkod är en god ide, men att 50% är inline asembler har jag svårt att tro. De flesta kompilatorerna idag gör ett mycket gott jobb att skapa assemblerkod, men man bör ha någon ide vad för assemblerkod som genereras för kunna skriva effektiv kod.
Det som brukar vara problem med enchipsdatorer är ram-minnet, vilket lätt tar slut om man samlar in mycket data.
Till sista vill jag hålla med Ulf och de andra om att pekare är en stor styrka i c/c++
Att använda c som glue mellan c och inline assemblerkod är en god ide, men att 50% är inline asembler har jag svårt att tro. De flesta kompilatorerna idag gör ett mycket gott jobb att skapa assemblerkod, men man bör ha någon ide vad för assemblerkod som genereras för kunna skriva effektiv kod.
Det som brukar vara problem med enchipsdatorer är ram-minnet, vilket lätt tar slut om man samlar in mycket data.
Till sista vill jag hålla med Ulf och de andra om att pekare är en stor styrka i c/c++