Eldriven cykel
e02jr, misstänker att det är en viss Jocke som döljer sig där???
Angående kablarna så är de 8 mm2 och inte längre än 40 cm så det är nog lugnt, får mäta spänningsfallet för skojs skull.
Mycket riktigt är batteriet i vänstra väskan, tyvärr ett vanligt bilbatteri. Ska byta ut det mot två mindre blyaccar så man får 24 V och bättre viktfördelning, bilbatteri tål inte att cyklas (alltså laddas ur/upp regelbundet, ingen dålig ordvits, sånt håller jag inte på med )
Som sagt innan, hela historien finns här (kolla längst ner för mest aktuella infon)
Angående kablarna så är de 8 mm2 och inte längre än 40 cm så det är nog lugnt, får mäta spänningsfallet för skojs skull.
Mycket riktigt är batteriet i vänstra väskan, tyvärr ett vanligt bilbatteri. Ska byta ut det mot två mindre blyaccar så man får 24 V och bättre viktfördelning, bilbatteri tål inte att cyklas (alltså laddas ur/upp regelbundet, ingen dålig ordvits, sånt håller jag inte på med )
Som sagt innan, hela historien finns här (kolla längst ner för mest aktuella infon)
Ett bilbatteri är kontruerat för att ge flera hundra ampere under några sekunder för att direkt efter laddas upp av generatorn. Laddar man ur ett bilbatteri till nära 12 V ofta så dödar man det ganska effektivt. Ett bra alternativ är annars fritidsbatteri/marinbatteri ("bilbatteri med handtag"). De tål djupurladdning men kan inte leverera de höga startströmmar som en startmotor kräver. Men jag har märkt att 20-25 kilo på en sidan av cykeln blir lite ostadigt i låga farter. Så det plus att jag vill ha 24 V gör att jag ska använda 2 st 12 V blyaccar, en på var sida. Sen är inte fritidsbatteri helt täta, även om det finns "underhållsfria" så finns det risk för förstörda kläder (batterisyra).
Den mekaniska konstruktionen gör att det är svårt att driva motorn med hjulet men lätt att driva hjulet med motorn... Se understa bilden på första sidan. Motorn hänger som i en pendel (ledad runt bulten) och kan lyftas med handbromshandtaget. När den sänks ner mot däcket så strävar den efter att åka bakåt. Pendeln är kontruerad så att ju längre bak motorn kommer desto mer tryck utövar den mot däcket. Tills den stoppas av pakethållaren i mesta-möjliga-tryck-positionen.
Jag ska köra två täta blyaccar... Har sabbat nog med kläder med batterisyra.
Motorn köpte jag alldeles för billigt på Ebay. Splitter ny 300:-... Sen tillkom lika mycket i frakt och lika mycket i tull men under tusen spänn för en sån motor är rena rånet. Hörde med Bosch vad de skulle ha för en motsvarande (24 V 750 W kontinuerlig drift), ca 7000:-!
Motorn köpte jag alldeles för billigt på Ebay. Splitter ny 300:-... Sen tillkom lika mycket i frakt och lika mycket i tull men under tusen spänn för en sån motor är rena rånet. Hörde med Bosch vad de skulle ha för en motsvarande (24 V 750 W kontinuerlig drift), ca 7000:-!