Fotoresistframkallning
-
- Inlägg: 14971
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
fotoresisten är känslig i området kring 360 nm. de UV lysrör som t e x elfa säljer har kraftig emittans i detta våglängdsområde.
även kvicksilverlampor och lysrör har en viss utstrålning i dessa våglängder , även halogen med UV skyddsglaset borta. den senare har dock inte så mycket UV , och eftersom den skickar ut massor av IR blir laminatet /OH ganska varma.
själv använder jag en kvicksilverlampa där jag krossat den yttre kolven som invändigt är belagd med det fosforerande pulvret. innanför finns det ett mindre urladdningsrör som skickar ut en massa UV , både farlig kortvågig (254 nm) och mindre farlig långvågig 360 nm. Observera att metalltrådaran är spänningsförande.!!!
M a o en livsfarlig koppling ifall man berör någon del av den.
Fungerar kanon på ca 50-60 cm håll och ca 5 min exponering. men man vill gärna ha god ventilation p g a 254 nm UV bildar ozon, efter en stund känner man doften.
/rickard
m
även kvicksilverlampor och lysrör har en viss utstrålning i dessa våglängder , även halogen med UV skyddsglaset borta. den senare har dock inte så mycket UV , och eftersom den skickar ut massor av IR blir laminatet /OH ganska varma.
själv använder jag en kvicksilverlampa där jag krossat den yttre kolven som invändigt är belagd med det fosforerande pulvret. innanför finns det ett mindre urladdningsrör som skickar ut en massa UV , både farlig kortvågig (254 nm) och mindre farlig långvågig 360 nm. Observera att metalltrådaran är spänningsförande.!!!
M a o en livsfarlig koppling ifall man berör någon del av den.
Fungerar kanon på ca 50-60 cm håll och ca 5 min exponering. men man vill gärna ha god ventilation p g a 254 nm UV bildar ozon, efter en stund känner man doften.
/rickard
m
såhär gör jag när jag etsar, om ni är intresserade =)
pappret jag skriver på är en OH film som är matt. precis som om den är blästrad. det brukar bli bäst då. När jag skriver ut, ser jag till att utskiften bli på den sidan av filmen som ligger mot laminatet så att inget ljus smiter in mellan plasten och laminatet.
Jag har använt lysrör för att framkalla kretskort.
exponeringstiden jag använder ligger under 5 minuter. Om jag exponerar för länge så ser jag det vid framkallningen genom att beleggningen försvinner även där den skall vara kvar. t.ex på jordplan och banor.
För att få så bra framkallning som möjligt har jag en tyngd som trycker kretskortet mot en glasskiva. lampan är under, så att den lyser under glasskivan mot laminatet
vid framkallning använder jag kallt vatten som jag blandar med kaustiksoda. Vissa laminat som jag använt trillar filmen av mycket lättare än andra, så därför är jag lite förisktig när jag framkallar. jag lägger det i badet, vippar runt lite så att filmen försvinner
När det är klart sköljer jag under kallt vatten och gnuggar med fingrarna. absolut inga verktyg här. Detta för att filmen inte alltid lossnar om man har många tunna ledningar. När man etsar kan detta ligga kvar, så att det blir kortslutning mellan ledningarna.
efter etsning är det viktigt att du tvättar bort all framkallning från kortet me t.ex t-röd och därefter skrubbar med stålull. annars vill inte lodet flyta ut så bra.
Det e en konst att göra bra kretskort![Wink :wink:](./images/smilies/wink.gif)
pappret jag skriver på är en OH film som är matt. precis som om den är blästrad. det brukar bli bäst då. När jag skriver ut, ser jag till att utskiften bli på den sidan av filmen som ligger mot laminatet så att inget ljus smiter in mellan plasten och laminatet.
Jag har använt lysrör för att framkalla kretskort.
exponeringstiden jag använder ligger under 5 minuter. Om jag exponerar för länge så ser jag det vid framkallningen genom att beleggningen försvinner även där den skall vara kvar. t.ex på jordplan och banor.
För att få så bra framkallning som möjligt har jag en tyngd som trycker kretskortet mot en glasskiva. lampan är under, så att den lyser under glasskivan mot laminatet
vid framkallning använder jag kallt vatten som jag blandar med kaustiksoda. Vissa laminat som jag använt trillar filmen av mycket lättare än andra, så därför är jag lite förisktig när jag framkallar. jag lägger det i badet, vippar runt lite så att filmen försvinner
När det är klart sköljer jag under kallt vatten och gnuggar med fingrarna. absolut inga verktyg här. Detta för att filmen inte alltid lossnar om man har många tunna ledningar. När man etsar kan detta ligga kvar, så att det blir kortslutning mellan ledningarna.
efter etsning är det viktigt att du tvättar bort all framkallning från kortet me t.ex t-röd och därefter skrubbar med stålull. annars vill inte lodet flyta ut så bra.
Det e en konst att göra bra kretskort
![Wink :wink:](./images/smilies/wink.gif)
Några kompletterande tips till dangrafs beskrivning:
Om ni har en mjuk pensel och borstar korten i framkallningsbadet ser ni att fotoresisten släpper från de belysta områdena. Borstar man igen efter någon minut ser man hur det försvinner mer. När det inte längre syns att det kommer mer så är kortet klart (om det inte har blivit för dåligt belyst). Det är väldigt svårt att se om det finns en tunn hinna kvar och då blir etsningen dålig men med "penselmetoden" får man ett perfekt resultat varje gång.
Aceton är effektivare än T-sprit för att lösa upp fotoresisten och man slipper slipa kortet efteråt om det inte hunnit oxidera. Om man inte ska använda kortet direkt efter etsningen kan man låta fotoresisten sitta kvar som en skyddande hinna som förhindrar oxideringen.
Om ni har en mjuk pensel och borstar korten i framkallningsbadet ser ni att fotoresisten släpper från de belysta områdena. Borstar man igen efter någon minut ser man hur det försvinner mer. När det inte längre syns att det kommer mer så är kortet klart (om det inte har blivit för dåligt belyst). Det är väldigt svårt att se om det finns en tunn hinna kvar och då blir etsningen dålig men med "penselmetoden" får man ett perfekt resultat varje gång.
Aceton är effektivare än T-sprit för att lösa upp fotoresisten och man slipper slipa kortet efteråt om det inte hunnit oxidera. Om man inte ska använda kortet direkt efter etsningen kan man låta fotoresisten sitta kvar som en skyddande hinna som förhindrar oxideringen.
Intressant !
Jag skrev lite om detta ämne i Idébanken också.
Jo, visst funkar det med vanliga lysrör.
Däremot har jag hört att den gamla metoden med at spraya fotoresist på kortet krävde UV-lampor.
Jag låter också bli att tvätta kortet tills det är dags att löda.
Efter lödning kan man sedan skydda kortet med skyddsspray om man vill undvika att det oxideras.
Jag skrev lite om detta ämne i Idébanken också.
Jo, visst funkar det med vanliga lysrör.
Däremot har jag hört att den gamla metoden med at spraya fotoresist på kortet krävde UV-lampor.
Jag låter också bli att tvätta kortet tills det är dags att löda.
Efter lödning kan man sedan skydda kortet med skyddsspray om man vill undvika att det oxideras.