Fotoresistframkallning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

fotoresisten är känslig i området kring 360 nm. de UV lysrör som t e x elfa säljer har kraftig emittans i detta våglängdsområde.


även kvicksilverlampor och lysrör har en viss utstrålning i dessa våglängder , även halogen med UV skyddsglaset borta. den senare har dock inte så mycket UV , och eftersom den skickar ut massor av IR blir laminatet /OH ganska varma.

själv använder jag en kvicksilverlampa där jag krossat den yttre kolven som invändigt är belagd med det fosforerande pulvret. innanför finns det ett mindre urladdningsrör som skickar ut en massa UV , både farlig kortvågig (254 nm) och mindre farlig långvågig 360 nm. Observera att metalltrådaran är spänningsförande.!!!
M a o en livsfarlig koppling ifall man berör någon del av den.

Fungerar kanon på ca 50-60 cm håll och ca 5 min exponering. men man vill gärna ha god ventilation p g a 254 nm UV bildar ozon, efter en stund känner man doften.

/rickard
m
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Ja, jag har sett byggbeskrivningar där folk använt just den metoden för att göra ozongeneratorer som t.ex. skulle ta bort mögellukt från gamla böcker :)
Om jag inte minns fel så är pulvret dessutom giftigt! :(

En liten varning, alltså..........
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

såhär gör jag när jag etsar, om ni är intresserade =)

pappret jag skriver på är en OH film som är matt. precis som om den är blästrad. det brukar bli bäst då. När jag skriver ut, ser jag till att utskiften bli på den sidan av filmen som ligger mot laminatet så att inget ljus smiter in mellan plasten och laminatet.

Jag har använt lysrör för att framkalla kretskort.
exponeringstiden jag använder ligger under 5 minuter. Om jag exponerar för länge så ser jag det vid framkallningen genom att beleggningen försvinner även där den skall vara kvar. t.ex på jordplan och banor.
För att få så bra framkallning som möjligt har jag en tyngd som trycker kretskortet mot en glasskiva. lampan är under, så att den lyser under glasskivan mot laminatet

vid framkallning använder jag kallt vatten som jag blandar med kaustiksoda. Vissa laminat som jag använt trillar filmen av mycket lättare än andra, så därför är jag lite förisktig när jag framkallar. jag lägger det i badet, vippar runt lite så att filmen försvinner

När det är klart sköljer jag under kallt vatten och gnuggar med fingrarna. absolut inga verktyg här. Detta för att filmen inte alltid lossnar om man har många tunna ledningar. När man etsar kan detta ligga kvar, så att det blir kortslutning mellan ledningarna.

efter etsning är det viktigt att du tvättar bort all framkallning från kortet me t.ex t-röd och därefter skrubbar med stålull. annars vill inte lodet flyta ut så bra.

Det e en konst att göra bra kretskort :wink:
Sci
Inlägg: 145
Blev medlem: 7 juli 2003, 11:03:29
Ort: Mölndal

Inlägg av Sci »

Har hört att det i vissa fall kan tom bli bättre med vanligt papper än med oh-film då tonern/bläcket fäster bättre på papper. Någon som har provat?

Erik
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag använder vanligt papper och Laser skrivare, det blir riktigt bra.
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Några kompletterande tips till dangrafs beskrivning:

Om ni har en mjuk pensel och borstar korten i framkallningsbadet ser ni att fotoresisten släpper från de belysta områdena. Borstar man igen efter någon minut ser man hur det försvinner mer. När det inte längre syns att det kommer mer så är kortet klart (om det inte har blivit för dåligt belyst). Det är väldigt svårt att se om det finns en tunn hinna kvar och då blir etsningen dålig men med "penselmetoden" får man ett perfekt resultat varje gång.

Aceton är effektivare än T-sprit för att lösa upp fotoresisten och man slipper slipa kortet efteråt om det inte hunnit oxidera. Om man inte ska använda kortet direkt efter etsningen kan man låta fotoresisten sitta kvar som en skyddande hinna som förhindrar oxideringen.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Intressant !

Jag skrev lite om detta ämne i Idébanken också.
Jo, visst funkar det med vanliga lysrör.
Däremot har jag hört att den gamla metoden med at spraya fotoresist på kortet krävde UV-lampor.

Jag låter också bli att tvätta kortet tills det är dags att löda.
Efter lödning kan man sedan skydda kortet med skyddsspray om man vill undvika att det oxideras.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

fredric2000 skrev:Jag har en 250W uv lampa, hur länge ska jag exponera? (89-434 från kjell&co)
Jag undrar också hur lång tid man ska ha med en sådan lampa från Kjell?

Någon som vet?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2330
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

runt 3-4 min
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Tackar och bockar!
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Håller med Jonaz när det gäller lampan från Kjell (Philips 250W) 3-4 min, ca 20 cm ifrån. Har aldrig varit något problem med dom sen. Kör enkla OH-filmer från laser.

Däremot ska du inte tvätta korten med aceton/t-röd etc INNAN du etsar utan efter :wall: för att få bort gammal framkallare.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Japp, antar att man annars skulle lösa upp skyddsfilmen som ska vara kvar där kopparbanorna ska vara?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Skyddsfilmen måste du ta bort innan du belyser kortet !
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Det är klart, jag menar alltså det skikt som blir kvar efter framkallningen där man haft svart på OH-pappret.
Skriv svar