Ett litet tips. Ta gängdiametern minus stigningen så får man borrdiametern.
Ex M5 = 5mm - 0.8 i stigning = 4.2mm
M6 = 6mm -1 = 5mm
M20 = 20mm - 2.5 =17.5
Men det är en gammal sanning. För några år sedan började vissa gängtappstillverkare (Emuge tex) komma med rekomendationer om att öka vissa borr diametrar en tiondel som ex 5.1 till M6. Detta för att minska risken vid körning i CNC maskiner där man skickar ner en tapp med kanske 1000-2000rpm.
Men borrar du för hand så ta mindre borr. Det slänger nästan alltid upp.
I stål så rekomenderar man 1.5x dia i gängans ingrepp för max styrka. Det räcker då gott med att gänga 2ggr dia, mer innebär bara ökad risk att dra av tappen i hålet. I mjukare matrial eller ifall det är skruvar som ofta kommer att demonteras så kan man köra djupare ifall man vill ha max styrka på skruvförbandet.
Mikael
M5 = 5mm eller 6mm?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Om man nu inte vill gänga själv (har tre vuxna barn ...), finns det fortfarande popnitar med gängor att tillgå.
På 80-talet fick jag ett gäng blandade popnitar (gastäta, för trä!!!, i aluminium, i stål, you name it) och en av dessa varianter var med gänga.
(Jag har en förstärkare som är byggd som ett skelett med ståra plåtar skruvade i skelettet. Skelettet består av aluprofiler som är max 2mm tjocka och många gängor har gett sig.)
På 80-talet fick jag ett gäng blandade popnitar (gastäta, för trä!!!, i aluminium, i stål, you name it) och en av dessa varianter var med gänga.
(Jag har en förstärkare som är byggd som ett skelett med ståra plåtar skruvade i skelettet. Skelettet består av aluprofiler som är max 2mm tjocka och många gängor har gett sig.)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: