Svindyra högtalarkablar.
Håller med Jimmy men _JAG_ märkte faktist skillnad när jag bytte från "220V sladd"(den med en blå och en brun, lampsladd) till riktig högtalarkabel. Inte den dyraste men 3:e dyraste (vi snackar på biltema såklart) ljudet förvanskades mycket mindre och lät klarare och denna kabelstump var faktist bara c:a en meter. Så visst KAN det göra skillnade men då ska "innan" vara bra uselt också.
- Mizzarrogh
Är visserligen ingen expert på detta område, men tror för min del detta var rätt bra sammanfattat
Tror faktiskt den tanken kan tillämpas även inom många andra områden också, särskillt de sista raderna...
EDIT: Stavning
_

JimmyAndersson skrev:
Min mentor Michael B Tretow (han som spelade in Abba) berättade att han körde med samma prylar som fanns i var och varannan studio (plus en och annan hemmabyggd grejj). Men varför lät det då så bra? Jo, för att han inte ägnade månader åt att löda med silverlod eller att byta till MonsterCables eller liknande. Han exprimenterade istället med det han hade. T.ex startkablar för bil som högtalarkablar. Låta kören sjunga inne på toa, gitarrförstärkar snett till vänster om bastuaggregatet (hos Bruno Glennmark), osv.
Tror faktiskt den tanken kan tillämpas även inom många andra områden också, särskillt de sista raderna...

EDIT: Stavning
_
Där tror jag du slog huvudet på spiken. Jag tror att audiofilerna har lärt sig tycka om viss distortion. Deras favoritförstärkare (klass A utan feedback och Rörförstärkare) har ofta väldigt hög distortion. Gör man en bra förstärkare utan distortion så låter den "tråkigt" då den inte lägger till det omtyckta distljudet i t.ex. en A förstärkare utan feedback.rikkitikkitavi: kort sagt försämrar signalen, och den subjektiva bedömningen att det låter bättre med dessa dyra kablar kan kanske häröras till att signalen degraderas Smile
Jag citerar här Nelson Pass. Han skall tydligen vara en välkänd förstärkarbyggare och efter att ha läst några rader insåg jag att han inte ser ljud på samma sätt som jag

Experience suggests that
feedback is a subtractive process; it removes distortion from the signal,
but apparently some information as well. In many older designs, poor
intrinsic linearity has been corrected out by large application of
feedback, resulting in loss of warmth, space, and detail.
Det var när jag läste det som det klickade till i mig och jag insåg att viss sorts distortion kan låta bra. Jag tror alltså inte det är feedbacken som utgör "loss of information". Istället är det den "audiofila" förstärkaren som lägger till extra information som inte fanns där tidigare. En riktigt bra förstärkare (med "subtrctive" feedback) distar inte och låter därför inte lika varm och go som en gammal rörförstärkare. Det skulle vara intressant att modellera disten i t.ex. en rörförstärkare digitalt i en dator och se om Datormodell+bra förstärkare låter likadant som en rörförstärkare utan datormodellerad distortion. Om så är fallet skulle det bekräfta min teori.
Jimmy: Väl talat

v-g: Låter det annorlunda om du står med ryggen mot uppkopplingen och låter en polare byta lite omväxlande mellan kablarna utan att tala om vilket som är vad? Visst kan en underdimensionerad kabel försämra men blindtester är det enda sättet att ta reda på om det är skillnad. Förutsatt att det inte är extrem skillnad dvs. Ens egna förväntingar gör mer än man tror har jag själv erfarit.
Angående feedback:Kanske stämmer....men sen är det tydligen så att det skiljer sig mycket mellan lokal och global feedback. Global feedback är tydligen den typ av motkoppling som anses sämst för ett subjektivt gott resultat.
En fast signal låter kanske bra men när man spelar musik så är det mindre lyckat tydligen.
En fast signal låter kanske bra men när man spelar musik så är det mindre lyckat tydligen.
pagge:Du slog ju själv huvet på spiken kabeln innan var C R A P och därför blev det skillnad, tom min sambo märkte det utan fråga så något måste ha vart uselt 
Använder hädanefter faktist riktig högtalarkabel(köpt på biltema) det ser åtminstone bättre ut sen är den mjukare och därför enklare att montera. Kostar ändp lika mycket som lampsladd så... Sen om det låter bättre låter jag vara osagt innan en 100% blindtest
Edit:Fast man vet ju egentligen inte om signalen fick mer distorsion och DÄRFÖR "låter" bättre... Åhhh denna audioågren!

Använder hädanefter faktist riktig högtalarkabel(köpt på biltema) det ser åtminstone bättre ut sen är den mjukare och därför enklare att montera. Kostar ändp lika mycket som lampsladd så... Sen om det låter bättre låter jag vara osagt innan en 100% blindtest

Edit:Fast man vet ju egentligen inte om signalen fick mer distorsion och DÄRFÖR "låter" bättre... Åhhh denna audioågren!
Ever2: Aha. Det bekräftar ju isåfall mitt resonemang eftersom det generellt sett även är global feedback som är effektivast på att motverka distortion. Om man tycker att viss distortion låter bra så tar ju den globala feedbacken effektivtast bort densamma vilket ger "tråkigt" ljud.
v-g: Att din sambo uptäckte det utan att vara tillfrågad, dvs utan förväntningar, måste väl betraktas som ett bra blindtest
v-g: Att din sambo uptäckte det utan att vara tillfrågad, dvs utan förväntningar, måste väl betraktas som ett bra blindtest

Pagge: Jag är inte säker på att du har rätt....men jag är inte säker på om jag själv "är ute å cyklar" eller inte
...men frågan är ju om det är mängden distorsion - eller dess karaktär.
Sen har ju Matti Ottala (förstärkarguru mm) menat att TIM (Transient Intermodulations Distortion) uppstår i högre grad i förstärkare kopplad med global motkoppling. Edit: Denna typ av distorsion skall tydligen uppfattas vara "pain in the a..".
Samtidigt...när jag tänker lite
...operasångare har en övertonrik röst...detta skall tydligen göra att röstens "hörbarhet" ökar....dessutom så uppfatttas rösten mer klangfull kanske men det är en annan historia...KANSKE

Sen har ju Matti Ottala (förstärkarguru mm) menat att TIM (Transient Intermodulations Distortion) uppstår i högre grad i förstärkare kopplad med global motkoppling. Edit: Denna typ av distorsion skall tydligen uppfattas vara "pain in the a..".
Samtidigt...när jag tänker lite

Jo, naturligtvis är karaktären viktig, det var det jag menade med "viss sorts distortion kan låta bra". Men när Nelson skrev "loss of warmth" så tänkte jag på en gång att det var övertonerna han saknade i en vanlig förstärkare.
Vad det gäller TIM så har jag inte så stor koll på hur det ligger till där, men jag kan tänka mig att om en förstärkare är långsam och olinjär till att börja med, så kan feedbacken ha lättare att rätta till felen vid sinus än vid en transient och på så sätt ge bra THD men dålig TIM. Däremot om man börjar med en så linjär förstärkare man kan skapa och sen applicerar feeback på det så tror jag det kommer det att vara överlägset en förstärkare utan feedback. Med överlägsen menar jag "Bra på att exakt återge en förstorad variant av insignalen". Då känns det ju lite orättvist om det inte riktigt är det som är målet, utan målet istället är att skapa rätt sorts övertoner som låter bra
Vad det gäller TIM så har jag inte så stor koll på hur det ligger till där, men jag kan tänka mig att om en förstärkare är långsam och olinjär till att börja med, så kan feedbacken ha lättare att rätta till felen vid sinus än vid en transient och på så sätt ge bra THD men dålig TIM. Däremot om man börjar med en så linjär förstärkare man kan skapa och sen applicerar feeback på det så tror jag det kommer det att vara överlägset en förstärkare utan feedback. Med överlägsen menar jag "Bra på att exakt återge en förstorad variant av insignalen". Då känns det ju lite orättvist om det inte riktigt är det som är målet, utan målet istället är att skapa rätt sorts övertoner som låter bra

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
På HiFi-forumet Faktiskt.se använder man riktigt ofta kabel typ EKK.
Några trådar: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=ekk
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... talarkabel
Bruce Rozenblit, känd för sina OTL-förstärkare, sågar Audiobranchen jäms med fotsulorna i sin bok Audio Reality och nämner om s k syrefri koppar att de många kopparkablar är gjorda i syrefri koppar men de flesta tillverkare/försäljare är seriösa nog att inte ta 50ggr mer betalt bara för att skriva OFCC på förpackningen.
Problemet med (högtalar)kablar är att de har resistans, induktans och kapacitans. Man kan med olika knep minska inverkan av en av dessa faktorer vilket ofta leder till att man ökar en annan.
Man har i seriösa undersökningar inte kunnat påvisa bättre resultat för att fyllt kablarna med destillerad älgpink och annat.
Och att löda med silverlod, eller använda förgyllda kontakter mm mm saknar betydelse.
Några trådar: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=ekk
Bruce Rozenblit, känd för sina OTL-förstärkare, sågar Audiobranchen jäms med fotsulorna i sin bok Audio Reality och nämner om s k syrefri koppar att de många kopparkablar är gjorda i syrefri koppar men de flesta tillverkare/försäljare är seriösa nog att inte ta 50ggr mer betalt bara för att skriva OFCC på förpackningen.
Problemet med (högtalar)kablar är att de har resistans, induktans och kapacitans. Man kan med olika knep minska inverkan av en av dessa faktorer vilket ofta leder till att man ökar en annan.
Man har i seriösa undersökningar inte kunnat påvisa bättre resultat för att fyllt kablarna med destillerad älgpink och annat.
Och att löda med silverlod, eller använda förgyllda kontakter mm mm saknar betydelse.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Om att låta bättre:
Vi lär inte kunna ljudnivåförändringar mindre än 3dB, MEN somliga kan dock registrerar på förändring på 1-2dB men upplever ofta dessa förändringar som kvalitetsskillnader (fylliga ljud, bättre ljudbild osv).
Man ska därför vara lite försiktig när man gör lyssningstester - har man EXAKT identiska förutsättningar när man lyssnar på kabel A och kabel B?
Tillkommer sedan att hörselminnet är MYCKET kort; <1 min. Och vi, om det inte rör sig om blindtest, har vissa förväntningar. En kabel för 10.000kr måste ju rimligen låta bättre än en för 47:50 ....
Vi lär inte kunna ljudnivåförändringar mindre än 3dB, MEN somliga kan dock registrerar på förändring på 1-2dB men upplever ofta dessa förändringar som kvalitetsskillnader (fylliga ljud, bättre ljudbild osv).
Man ska därför vara lite försiktig när man gör lyssningstester - har man EXAKT identiska förutsättningar när man lyssnar på kabel A och kabel B?
Tillkommer sedan att hörselminnet är MYCKET kort; <1 min. Och vi, om det inte rör sig om blindtest, har vissa förväntningar. En kabel för 10.000kr måste ju rimligen låta bättre än en för 47:50 ....
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: