squiz3r skrev:jag kollade runt lite och hittade att ett "kort" till vår digitalbox, använde en pic nånting C...
FY, inte snåla på satelit-tv bolagens kostnader....
kan gissa att det är PIC16C84 vilket om inte minnet sviker mig var den första picen med flashminne och den enda i C serien innan flashminnesserien fick heta F ?
Bara en kommentar ang. 16C84. 16C84 har inte flashminne utan EEPROM. Det är därför den heter 'C' och inte 'F'. Den kom långt innan flashmodellerna såg dagens ljus. Däremot kan man ju omformulera det och säga att det var den första elektriskt raderbara PIC:en, d.v.s som var lätt för hobbyfolk att omprogrammera.
Ursprunget var att trådskaparen tvekade på att det satt PICar i något annat än hobbyprylar.... Svårt för microchip att ligga på Nasdaq på hobbyförsäljning....
Lite sent att skriva kanske men, var ju några dagar sedan det sista inlägget i tråden skrevs men jag skriver ändå.
I mina två Xboxar, en V1.0 och en V1.4 sitter det en PIC16C någonting, som tydligen har hand om klocka och datum, från- och tillslag av konsolen och så är den med och leker lite med DVD läsaren om jag inte minns fel.
Annars brukar de stora elektronikföretagen ha sina egna mikrokontrollers. Thoshiba hade jag för mig är en av dom större tillverkarna av små mcu:s, men inget som säljs till övriga industrin!