Bygga enkel robot. Samla delar först

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ser bra ut... Keep up the good work!
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

DEMOVIDEO

Inlägg av Radioman »

Jag tackar för "alla" kommentarer. De är inte många men det är många som läser mina inlägg ser jag, och det är ju bra. Jag lär mig ju och visar upp mig avklädd. Kan någon annan bli tänd på detta med microcontorollers så är det bra. Jag var faktiskt helt ny på detta för 3-4 veckor sedan.

Det har inte hänt något större sedan i förrgår mer än att jag satt tejp på bakhjulet så att det inte skall bli så stor friktion när roboten gör en riktig "turnover". Timern för 180 grader vändningen behöver ökas mm. mm. ...

Roboten gillar vita väggar hellre än mörka. Läs gärna de tillkortakommanden jag nämnde i förrgår.

Anyway, jag har limmat fast hjulen bättre på sina axlar så nu kör jag en demo video, den första faktiskt (jag är stolt) :) som visar att jag fattat grunderna med att programmera PIC, kanske till glädje för andra nybörjare (här finns mycket mer att göra om man vill jobba med robotar)
Det går på några veckor (om man vill) om man har de grundläggande elektronikkunskaperna.

Jag har tänkt lägga ut en hemsida tillsammans med en hel del annat på mina hemsidor t.ex. om vår entusiastbils motorrenovering i somras osv.

Jag har dock slarvat bort min licens på Adobe Pagemill 3.0 som jag har som min "signaturmelodi" när det gäller HTML.
Hmm får leta mer alltså .. :?

Detta med roboten kommer ev. inte att uppdateras mer här. Jag är nöjd för tillfället och min tid är kort här på jorden. :wink: Min son får ta över för ev. framtida trimningar och "features"(jag hjälper honom så klart. Hans synapser är "på gång". 12 år och glad i hågen :) )
Sodjan här på forumet säljer ju inspelningsbara kretsar som man kan programera med "Å fy fan , en vänstersväng igen" eller "AHAaa! back i maskin. Eller "Fan, jag har backat fem gånger på en minut- ge mig ett nytt batteri" ......
När hemsidan kommer upp så tror jag att jag lägger ut källkoden till roboten också. Inget märkvärdigt men guld för en nybörjare. Sånt skall man bjuda på.

Nu vill jag göra "seriösa" projekt. (gammal gubbe som låtsas att han inte leker, vet ni .....) :)
Fick förra veckan hem ett gratisprov från Microchip på en PIC16F88 .... hmmm --- mumma ... Analog in, Yeah !

Efter julen kanske jag återkommer med fler entusiasmerande inlägg.
Få se om det är någon som är vaken. Ha det gott

Höll på att glömma videon. :oops:
Snälla, ha överseende med de tama kommentarerna jag ger övriga familjen när jag förevisar roboten. "In the family you know"
http://www.binatech.se/hem/robot/robot2.wmv

I'll be back 8) :twisted
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag sitter vid fel dator så jag kan inte se filmen för tillfället, men jag har följt tråden. Tycker du har lärt dig extremt fort! Bra jobbat! :) Sedan ser jag att vi har samma "intressekombination"; musik + elektronik. 8)
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Ja, det har gått fort men jag har slitit många sena kvällar. Trött som ett as på jobbet ibland :) Som idag t.ex. :?
Det har varit mycket roligt, som alltid när jag blir biten av något. Då ger jag mig fan på att tränga igenom om jag så skall gräva till Kina.

Nu har jag ändå kommit såpass långt att jag känner att jag är med på banan och kanske kan få till något mer "användbart".
På jobbet är dessa kunskaper också helt rätt. Kanske kan jag så småningom göra något projekt som de har användning av på våra utvecklingslab. Det gäller att pinka in sig där det går, så att man har jobbet säkrat :)

Skönt det är fredag. Ikväll blir det inga PIC kretsar :lol:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det ser ju riktigt fint ut detdär. Tyvärr så har jag inget ljud i datorn nu så jag saknar komentarerna.

IR-grejen där... Det finns färdiga IR-moduler som bara reagerar på IR-ljus som blinkar med 38KHz. Då får du iofs fixa så att IR dioderna blinkar med 38KHz men du slipper störningar från glödlampor m.m.

En trevligt sak är att det finns massor av "färdiga" saker att ansluta till PIC för att få smått magiska (nåja) effekter. Avståndsmätare med ultraljud, termometrar och annat trevligt som inte är alltför dyrt.

Något som du ska hålla ett öga efter om du råkar se det:

- gamla Nokia mobiltelefoner, kolla först men det är troligt att dom inehåller ett vanligt PC modem av den gamla typen. Då kan du få din PIC att skicka ett text-SMS till dig, kan vara bra. Ofta billigt.

- om någon REA:r gamla GPS-puckar med serie kabel. Kan vara kul och är svåra att få tag på idag till ett bra pris (under 400kr).
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Kul du bumpade upp tråden netrunner. Det där med SMS grejorna skulle jag vilja ha länk till mer info om. :)

Jag har jobbat med mina hemsidor det sista. Mest då med en ny liten site på min domän. Det handlar ju om mitt senaste intresse som jag engagerat mig i för att få till en del resultat i höst.

Min avslutning på detta projekt här blir en länk till min hemsida om denna robot. Källkoden i Basic finns också med. Kanske får jag tid att pilla mer med den eller om grabben fortsätter. Jag vill nog själv göra något mer flott och användbart. Inte bara lek :D
Fast det förstås, man höjer ju ribban så det blir svårare. Det är kanske utmaningar jag söker? Det är i alla fall roligt på vägen.

Här kommer länken: http://www.binatech.se/hem/PIC/robot.html

Jag har lagt upp lite annat smått också. Jag tar det i andra trådar.

God fortsättning på det nya året. :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Mycket coolt Radioman... Är imponerad av att du fått till en så robust robot på så kort tid. 8)

Appropå kommentarerna i videosnutten så känner man igen sig.
När man slitit med något och sedan visar det för någon som inte kanske förstår vilka svårigheter det varit att får till något som funkar. :)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

jag gillar svaret du får på "den fungerar skitbra"!!! :) "mmm.."
Kvinnor förstår sig inte på glädjen man känner när man gör framsteg... :(
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Ja, det var som häromdagen när jag fick liv i mitt nya utvecklingskort för, i första hand, 16F877A och 16F88. Efter en hel del strul lyste displayen upp och programmet att mäta spänning på RA0 fungerade. Jag ropade av glädje och hustrun undrade vad det var för något.... En display med lite text och ett mätvärde? :D
Skriv svar