Timingproblem på parallellporten (inte Mach3:s fel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

maha skrev: Driver Test ger faktiskt en riktigt fin kurva. Bara några pyttesmå glitchar ibland.

Testade också att köra med riktigt långsam maxhastighet och jättelångsam acceleration och kom fram till att det finns vissa varvtal där det känns precis som motorn kommer i nån konstig resonansfrekvens, den skakar och låter betydligt mer vid dessa varvtal.
Driver test visar att din burk och Mach3 funkar = bra

..konstig resonansfrekvens = här ligger boven i taskig motordriver. Detta med 'mid-band' resonanser är ett elände och detta klarar inte enklare kort av att reglera. Ett bra exempel på bra drivers är Gecko som inte har dessa problemen. En del i problemet kan också väl vara taskiga motorer men mera långsökt.

Forstästt du med ditt bygge och skaffa nya motordrivers så ska du se att allt blir bra. Köp G201:or, inte är dom dyra heller med sina $114 och klarar upp till 7A http://www.geckodrive.com/product.cfm?pid=9

Joijjes erbjudande låter ju bra, kan tyvärr inte tala om hur dessa korten lirar
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

maha
Har du byggt dina kort själv eller är dom köpta?.
Det är inte så att detta är ett fenomen av att använda trådlindade Sense-motstånd?.
Dessa ska ju vara rent resistiva, men kör du trådlindat så får du en extra spole som både sänker prestandan & i värsta fall skapar självsvängningar som stör eller nått, så som i ditt fall.
Kanske värt att kolla upp detta...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Fagge: Hmmm, jo tanken med trådlindade motstånd har faktiskt slagit mig men sen tänkte jag att säkert är det ok i och med att korten var färdigbyggda. Men det är ju inte alls självklart.

Det är såna här drivkort jag har och det sitter likadana effektmotstånd på mina kort.

Visst är den typen trådlindad?

Ska absolut ta och hämta upp några vanliga motstånd idag, 1W borde ju räcka (speciellt i och med att du jojje kör med det).

tecno: Jo absolut skulle det vara kul med Gecko:s men utgiften känns sur i och med att jag har tre kort liggande.

jojje: Tack för erbjudandet! Vi ska se vad som händer ifall jag inte kommer någon vart med mina kort.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

:(

Jag tyckte jag var rätt säker på att det var de trådlindade motstånden som var boven i dramat men testade precis med metallfilmsmotstånd och fick samma resultat...

Nåja, ingen fara. Det tråkiga var att jordningen till oscilloskopet satt fast med en krokodilklämma och den hoppade plötsligt loss och kortslöt två av utgångsstiften i kanske en sekund, tillräckligt länge för att än en gång se den fina lilla eldkvasten med efterföljande rökridå som jag upplevt en gång tidigare i samma projekt (finns en annan tråd om det). Den gång gick två 3977-kretsar sönder, den här gången bara en. Tyvärr har jag inga fler kretsar (fick med två extra då jag köpte korten) men jag försökte sampla några nu.

Jag börjar tro att mina motorer helt enkelt inte passar bra ihop med Allegro 3977...

Tror detta projekt landar på hyllan en tid framöver nu igen. Ekonomin är ändå inte i CNC-byggar-läge just nu.

Fokuserar på loggning av temperaturer (DS18S20) på en flispanna med tillhörande SMS-sändning vid förfrågan eller larm nu istället. Skriver loggnings- och visningsprogrammen i Delphi och sparar mätdata i en Firebird-databas. Det projekt gör jag åt en kompis men tänkte bygga en "enklare" typ av temperaturloggning åt mig själv runt en AVR med SD-kort och Nokia-färgdisplay, blir nog trevliga grafer där tror jag.

Tack till alla som hjälpt mig!
declint

Inlägg av declint »

Jag hade också såna där skumma fel, i mitt fall berodde det på att jag hade för mesiga kondingar till spänningsmatningen.

Har du kollat så du inte har mycket rippel på matningen och att den håller rätt spänning?

Jag menar om du får samma problem med en egengenererad puls så bör det ju inte vara timinngen som är fel.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Nä exakt, timingen är helt utesluten vid det här laget. I nätdelen sitter det 30.000µF och det är väl snarare onödigt mycket än för lite.
Skriv svar