Du har inte funderat på FPGA då? Det tänker ju jag köra iaf.
Hittat ett schysst kitt som an kan få för typ 2k tror jag. Då får man en FPGA med 8k LE's, en ARM9, USB2, ETH, 10xRS232, 2st SD-minneskortsplatser + ett minneskort, osv
Den bootar för övrigt upp Linux med grafik på 2.41 sekunder och kan programmera om FPGA:n från Linux på cirka 0.2 sekunder. Ska införskaffa kittet så fort nästa lön kommer.
Jag ska själv kasta ihop ett testkort med analog-in, analog-ut nu baserat på en arton pinnars dsPIC. Har läst lite smått och gott inom signalbehandling på högskolan. Så varför inte omsätta det i praktiken. Tänkte börja med lite simpla algoritmer typ faltande filter, därifrån kan man ju gå till lite jazziga gitarrefekter baserade på dessa. Ska nog bli kul!
Håller med $tiff. Det låter väldigt intressant, grapetonix!
Chille: Det FPGA-paketet såg mycket bra ut. Men eftersom jag kan PIC bättre så tror jag att jag åtminstone börjar med dsPIC. Men det är absolut inte omöjligt att jag skaffar en FPGA också, för med t.ex kortet i länken får man ju väldigt mycket nyttigt till diverse synth-projekt. -Dessutom tänker ju du köra det till liknande grejjer.
dsPIC är nog lätt att komma igång med och väldigt billig, men jag undrar om man inte väldigt snabbt får slut på hästkrafter (och ännu snabbare minne) om man försöker använda dem till högkvalitetsaudio.
FPGA å andra sidan kan ge brutalt mycket beräkningar, i en applikation som jag varit med och tagit fram görs ett par miljarder multiplikationer per sekund i en "budget"-FPGA, men är betydligt svårare att få till. Kanske mer lämpligt för videobehandling, mjukvaruradio och liknande.
Jag behöver no snart något i klass med dsPIC eftersom jag har ett reglerprojekt i startgroparna. Jag misstänker att en stor (8 bit) AVR inte orkar med alla multiplikationer i realtid nämligen. Emulerad flyttalsberäkning är ingen höjdare heller för prestandan
Sedan är det ju inte omöjligt att man vill leka lite med audiofilter heller...
Eventuellt ska man kanske snegla lite på en 16/32-bitars RISC-propp. Maxim har någon med integrerad ADC och DAC och 16 bitar databuss har jag för mig. Bra för ljudbehandling kanske...
Edit: Vid närmare eftertanke så passar nog en ARM-sjua rätt bra!
Och dessutom kod som är tillräckligt bra för att fungera som
"mall" för sina egna försök...
Det är också intressant att se hur rellativt kompakt koderna blir med
tanka på vad de gör. Det stämmer bra med vad jag har hört från
andra håll, att dsPIC assembler är förhållandesvis effektiv...
Jag har ett starterkit från analog devices om det är nån som är intresserad.........kortet är några år men fungerar bra om man vill lära sig grunderna inom DSP-området. Det finns även många bra exempel på analog's hemsida både för de som älskar att knacka assembler och för de som vill skriva koden i "C". http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877% ... %2C00.html
DSP-kitet ligger bara i lådan och skräpar.........så om nån vill köpa det för en mkt billig penning så är det bara skrika till......så löder jag bort labruskan som sitter på IO-stiflisterna just nu.