Idéer om växelspaks system till PC, (ratt&pedaler)!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

PIC16F628A är bra til detta! Den har lagom antal pinnar och intern oscillator, mycket smidigt.
anton

Inlägg av anton »

Underbart. Då slipper jag köpa någon ny uC iaf. Igentligen behöver jag bara switchar och uC och nån strömregulator va? eftersom att den har intern oscillator behöver jag ingen kristall om jag förstått det rätt? Eller är det något annat man behöver också för att en uC ska fungera? *Sätter mig och googlar runt om 628A*

EDIT>
Nu när jag sitter och läser igenom databladet övr 16F628A ( http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 40044D.pdf ) så förstår jag inte riktigt pinouten. På alla I/O pinnar står det ju CLKIN/CLKOUT/TX/CK/AN/MCLR/PGC elr något annat, kan jag fortfarande använda dom som helt vanliga I/O pinnar?, eller måste jag använda några särskilda? Sen behöver man inget annat än ström till den för att den ska fungera vad jag kan se, inge kristaller eller så som det behövs till vissa. Eller har jag fel?

Sen om någon skulle kunna tipsa om nån programmerare som funkar till assambler, för det är det jag är mest inne på nu att köra.

Hoppas ni orkar med några fler frågor, för det lär nog bli en del!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Förr eller senare så kommer nog jag eller Icecap tipsa om en bra programmerare. Eftersom jag (av någon outgrundlig anledning) fortfarande är vaken så tar jag den uppgiften denna gång. :)

Det finns en bra programmerare som heter Wisp628. Av en tillfällighet så råkar det vara sodjan (här på forumet) som säljer dessa. Adressen är www.jescab.se

Till PIC16F628A behöver du ingen kristall eftersom den har intern oscillator. Så det är i princip bara en programmerare och spänningsförsörning som du behöver, plus långa lediga kvällar för att läsa datablad. :)
När det gäller I/O-pinnarna så går det att styra vad (de flesta) ska användas till.
offe

Inlägg av offe »

Tittat på denna? http://www.borghero.com/bbms.htm

/offe
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

anton: många av pinnarna kan användas til flera olika saker, t.ex. om man använder serieporten (UART) behövs 2 pinnar till det, de delas med "vanliga" portpinnar så att om du INTE använder UART'en är de pinnar fria till annat.
Fransson

Inlägg av Fransson »

cyr skrev:Ge alla växlarna nummer, typ 0 = back, 1 = neutral, 2 = ettan osv

Varje gång oldgear är mindre än newgear räknas den upp med 1, så om du har bytt från trean till femman räknas den upp två gånger (4 till 5, sen 5 till 6 med min numrering). Varje gång den räknas upp med 1 så skickas ett "tryck" till datorn.

Du läser av porten med switcharna på, funderar ut vilken switch som är intryckt och sätter newgear till det tal som motsvarar den växel som du tydligen valt.
Jag tycker att du ska sätta Back = -1.
Typ:
R=-1
1=1
2=2... osv.

Då får du automatiskt en extra puls när du ska passera Neutral. (N=0) :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför inte använda 0-7 Han har ju 8 olika lägen. Det är bara dummt att blanda in negativa tal. Det blir bara rörigt i koden.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det är betydligt mer logiskt att börja vid -1, men det var just det med negativa tal jag tänkte man skulle undvika för säkerhets skull.

Funkar nog utmärkt med vilket som.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Tänkte att det var lättare att läsa och förstå vad man gör om man har en logisk kopling mellan den "verkliga" och "virituella" värden.

Eventuellt kan man använda en offset på t. ex. 10.
Typ:
R=9
N=10
1=11
2=12
3=13... Osv.

Men själva idén med mitt inläg var att ge Neutral ett eget värde för att få en extra puls. Hur man sedan utför det lägger jag mig egentligen inte i.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du citerade ju cyr som föreslog det. Så det verkar snarast som att du tycker att -1 är bättre än 0. Det håller jag inte alls med om. Men när det gäller µC programering så är det ju en fördel att hålla alla väden mellan 0-255.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Vid en nogrannare läsning av vad cyr skrev (det jag citerade) inser jag att jag läste fel första gången. :oops: Trodde att han hade hoppat över Neutral.

Förlåt mig för mitt misstag :(
anton

Inlägg av anton »

offe: Nej, den hade jag inte sett, men hur har han kopplat på den? Får ta och maila honom och fråga hur han har skött så att den vet vilken växel det är osv..om han använder någon uC. Såg lite otymplig ut storleksmässigt dock ><. Ska försöka bygga lite midre jag.

icecap: Okej, men dåså, då är allt lungt då! :)

Alla ni som tjaffsar om nummer: Ja jag vet inte riktigt vad som blir lättast eller bäst eftersom jag inte lärt mig programmera än. Men programmeringsmässigt, blir det enklare att göra som jag har gjort eller blire enklare att göra som cyr säger, att använda variabler och räkna på det osv?

Ska börja bygga på mekaniken nu snart iaf så det händer nått. Sen ska jag beställa en Wisp programmerare.

EDIT: nu har jag mailat Bragi och frågat hur han har gjort sitt växelsystem!
anton

Inlägg av anton »

Ursäkta dubbelpost.

Fått svar från bragi nu.

> Hello Bragi!
>
> I don't know if you want to share any information about your BMS system but if you will, I have some questions for you.
>
> - How have you connected the shifter to the computer? From the pictures it looks like you have connected it to the shiftbuttons on the steeringwheel, just soldered it over the buttons on the pcb. If thats the way you've done it. Then how have you done so that the steeringwheel know what gear you are in? I don't know if you understand what I'm asking, kind of hard for me (I'm from Sweden) to describe it in English. But to simple things up, what electronics do you have between the shifter and the steeringwheel/computer( if you haven't connected it to the steeringwheel? Some kind of uC or what?
>
> If you have a schematics of the shifter I'd be more than greatful if you could share it.
>
> Greets, Anton Danielsson

Svar:

hi anton,
i'll share anything about my shifter. everything you'll want to know.

this is how my shifter works (almost briefly):
using game's configuration panel, i've assigned a different gear to every pad's button (such as "up", "down", "left", "right", "A fire", "Bfire", "Cfire" and "D fire"): every modern simulator game allows you to define a button for every game's function (gears included). gtr (example) can see up to three different controllers simultaneously.
i've dismounted a pad, i've wired every function of the pad itself to a dedicated microswitch.
every time you select a gear you close a switch and closing a switch is equivalent to pushing one of pad's buttons when it was "alive".
hshifter is a stand alone part, not connected to steering wheel anyway, it goes directly to gameport (or usb port.. if you use an usb pad of course).
this is the basic philosophy behind every driving peripherals i've made (www.borghero.com/bms.htm)

take a look here: http://forum.rscnet.org/showthread.php? ... gi+shifter
i'm sure this page will help you a lot.

hope this will help you: for any further information you need, please write me

regards,
bragi

---
bragi
www.borghero.com
_________

hans konstruktion hjälpte ju inte mig mycket, han hade ju bara kopplat den till en gamepad och kör bilsimulator som stödjer en enskild knapp till varje växel. Vilket inte funkar för mig, som vill kunna använda den i alla spel.

Så nu har jag beställt en Wisp628:a av sodjan, och tagit hem MPLAB IDE v7,42 + xWisp v2.161 ... nu, är det något annat jag behöver? Och är det någon som har lite information om assambler? Någonstans där man kan lära sig assambler? Eller borde jag skriva det i / lära mig något annat språk pga av något skäl?

En till fråga också, mikrobrytare, sådana utan, med arm, eller med rulle, vart kan man hitta dom billgast? På clasohlson finns dom föfr typ 25kr/st, finns det inte att hitta billigare någonstans?

Tack för mig, Anton
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kan ersätta mikrobrytarna med tungelemensrelän, då behöver du bara en magnet i ändan på pinnen och 6 små av dessa tungelement på lämplig position, de är ganska billiga och mer tillförlitliga än mikrobrytare till detta iaf.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Börja med att ladda ner datalbadet och läs det ett par gånger.
Skriv svar