Bygga BLDC Motor
Inte för att verka petig men det skrivs lite om centrifugalkraften i den här tråden, vilket är fel.
Centrifugalkraften finns inte! Den är ett icke fysikaliskt påfund.
Däremot finns en kraft som heter centripetalkraft som verkar i motsatt riktning av den tänkta centrifugalkraften.
Jag har byggt några outrunners (håller på med RC).
Idén på en borstlös 3-fas motor med magneterna i rotorn kommer ifrån att det är det lättaste sättet att modifiera en CD-Rom motor. (byta ut glidlagren mot rullningslager och linda om statorn)
Det var så idén med outrunner statrade.
Centrifugalkraften finns inte! Den är ett icke fysikaliskt påfund.
Däremot finns en kraft som heter centripetalkraft som verkar i motsatt riktning av den tänkta centrifugalkraften.
Jag har byggt några outrunners (håller på med RC).
Idén på en borstlös 3-fas motor med magneterna i rotorn kommer ifrån att det är det lättaste sättet att modifiera en CD-Rom motor. (byta ut glidlagren mot rullningslager och linda om statorn)
Det var så idén med outrunner statrade.
Spela roll om man kallar det centrifugalacceleration eller inte. Det är fortfarande en fiktiv kraft som går att uppleva synnerligen reellt, och som är betydligt lättare att förklara än centripetalkrafter och accelerationstjafs. Så visst har du rätt helt i fysikalisk bemärkelse, men i praktisk bemärkelse är det helt onödigt att inte diskutera centrifugalkrafter.
På samma sätt borde det då inte heller heta borstlös 3-fas-motor eftersom 99 % av alla 3-fas-motorer inte har släpringar, och de som har går antingen inte att köpa nya idag eller används i generatorapplikationer(gäller både asynkronare och synkronare)
Läser nu att jag lovat lite schematiska bilder. Har hittat, men kan tyvärr inte visa av upphovsrättsliga skäl
(Nä, jag har inte nått vettigt att tillägga egentligen nu, har tagit lite för mycket whisky för det)
På samma sätt borde det då inte heller heta borstlös 3-fas-motor eftersom 99 % av alla 3-fas-motorer inte har släpringar, och de som har går antingen inte att köpa nya idag eller används i generatorapplikationer(gäller både asynkronare och synkronare)
Läser nu att jag lovat lite schematiska bilder. Har hittat, men kan tyvärr inte visa av upphovsrättsliga skäl

(Nä, jag har inte nått vettigt att tillägga egentligen nu, har tagit lite för mycket whisky för det)
Jag ber så mycket om ursäkt.
Jag var visst lite övertydlig.
Det är så här inom RC världen:
I princip 2 sorters el motorer, borstade(DC) och borstlösa(99,9% 3-fas).
Det var därför jag skrev "borstlös 3-fas".
Utanför RC världen är det vanligt med borstlösa DC motorer men i den existerar de knappt.
Angående centripetalkarften.
Jag tänkte bara att det var någon som kanske skulle lära sig nått av det (my bad).
JBV. Den där CAD'en förbryllar mig lite. Är det så att du har neodymer med försänkta hål i? Tänkte bara för de är i princip omöjliga att bearbeta.
Jag var visst lite övertydlig.
Det är så här inom RC världen:
I princip 2 sorters el motorer, borstade(DC) och borstlösa(99,9% 3-fas).
Det var därför jag skrev "borstlös 3-fas".
Utanför RC världen är det vanligt med borstlösa DC motorer men i den existerar de knappt.
Angående centripetalkarften.
Jag tänkte bara att det var någon som kanske skulle lära sig nått av det (my bad).
JBV. Den där CAD'en förbryllar mig lite. Är det så att du har neodymer med försänkta hål i? Tänkte bara för de är i princip omöjliga att bearbeta.
???
Blandar inte alls ihop saker!
Så här ser en del borstlösa DC motorer ut:
http://www.transmotec.se/product.asp?cat=9
Blandar inte alls ihop saker!
Så här ser en del borstlösa DC motorer ut:
http://www.transmotec.se/product.asp?cat=9
BLDC: http://www.servomag.com/flash/2-pole/2p ... motor.html
2 av faserna är aktiva vid varje given tidpunkt med PWM.
På en AC motor driver man alla faser samtidigt med sinusvåg och 120 grader fasskillnad mellan dom? Har jag förstått det rätt? Det är ganska stor skillnad isf
2 av faserna är aktiva vid varje given tidpunkt med PWM.
På en AC motor driver man alla faser samtidigt med sinusvåg och 120 grader fasskillnad mellan dom? Har jag förstått det rätt? Det är ganska stor skillnad isf