JimmyAndersson skrev:Sluggo:
När det gäller gripgrejjen så kan du bygga den av nästan vad som. Metallbitar eller tjock plexiglas t.ex. Eller varför inte ta just en sax och fästa sånadär bromsklossar som används till handbromsar på cyklar. Det borde fungera fint. Saxen bör förstås inte vara vass. Men det är lätt ordnat med en massa varv tejp när du satt fast bromsklossarna på saxen.
Hade jag haft flaggstång så skulle jag provat själv, för det låter som en rolig idé.

Skulle kunna funka, men hur ska man få den att gripa tag? -Skulle kunna gå att lösa med lite fiskelina som man bara drar i så går saxen ihop, men missar man linan då (vilket man förmodligen kommer göra några gånger) så måste man köra ner, öppna och börja om igen.. Enklast vore om man kunde stänga och öppna från marken..
netrunner skrev:Jag skulle köpa ett gäng med tex "elrör 3m" och skarva för att nå 16m. Med dom kan jag knuffa upp ett "rör".
För att fånga linan, tja det beror på hur toppen serut och vad som finns i linans ände.
Jag skulle modifiera en råttfälla så att dom har någon form av klyka som den kan pressa mot stången och linan. Så får man fixa avtryckaren så att den funkar bra.
Verkar lite ostadigt, kanske, svårt att sikta vid toppen.. Råttfällan var däremot ingen dum idé alls! Ska spåna vidare på det.. Fast helst skulle jag vilja kunna öppna den från marken, som sagt.. Men det kanske går..
oJsan skrev:Det står alltså hus i alla riktningar? Fäst en vinsch/rep på ena taket och fira ner stången mot motstående tak... skulle inte det fungera då?
Ang. radiostyrd klättrande bil... tänk på att bilen måste "nypa ihop" ju längre upp den kommer eftersom flaggstången förmodligen smalnar av?
Har tänkt på det också.. Tror inte det skulle funka, men kanske. Dock vill vi helst inte börja ett "fällprojekt"..
Yepp, det är medräknat. -En radiostyrd bil på ena sidan stolpen och något annat smidigt på hjul på andra sidan. -De båda sitter ihop med gummiband/fjädrar så de klämmer om stolpen.
Icecap skrev:För att greppa knuten/linan kan man ha en V-gaffel som vändar snedd neråt & inåt mot flaggstången. För att få kroken/gaffeln dit hade jag tagit ett antal VP-rör och skarvar, knytat ett snöre till gaffel-biten (för att kunna dra ner knuten senare) och satt en "styrgaffel" nära fånggaffeln (halvmetern ifrån eller så).
Tål att tänkas på.. Ingen dum idé alls.. Fast jag har fastnat vid idén med radiostyrd bil, så den måste vara med

Men V- gaffel var en mycket bra idé..
farbrorlarry skrev:Om man spånar vidare på VP-rör och sätter ihop tillräckligt många för att nå toppen, fast du drar linan innuti den. Sen sätter du en elmotor längst fram som pressar så du kan mata fram linan. Om inte linan sitter fast borde man kunna först köra motorn åt ena hållet tills man kommit upp och sedan köra den åt andra hållet för att mata linan.
Förstår inte riktigt hur du menar..