CNC, idéer och funderingar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JBV

Inlägg av JBV »

Jag har inget att jämföra med, men jag tycker den känns rätt bra!

Sist körde jag med en "flycutter" på ca 50 mm, 0,5 mm djup och 150 mm/minut matning i stål och det gick då bra och blev fin finninsh!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ja det ser fint ut och kan vara ett alternativ till gustav t, men en "vanlig" fräs är ju inte fel :)
spufuz

Inlägg av spufuz »

JBV skrev:Äh det är ju mycket enkelt att konvertera, såhär gjorde jag:
Bild
Bild

Alla delar är förståss tillverkade med fräsen! :) Ska bygga snyggare motorfästen och använda kuggremmar senare tror jag!
hmm.. hur kompenseras glappet då?
Det blir ju ett glapp när bordet vänder håll.
JBV

Inlägg av JBV »

Det är en slitsad mutter som man spänner ihop över ledskruven, precis så den inte fastnar... Axelkopplingen ger inget spel som jag lyckas uppfatta iaf!
spufuz

Inlägg av spufuz »

ok! jag förstår.
Nä de borde väl inte bli något glapp så länge den slitsade muttern inte är sliten då va?
JBV

Inlägg av JBV »

Lite glapp kommer man aldrig undan, men en eller två hundradels mm duger gott åt mig :D

Vill man ha en riktigt billig fräs så kan man bygga en sån här!
Bild
En "Gingery" fräs... Den här har jag ritat med metriska mått!
Ska klara 450*270*150 mm och väger ca 33 kg.
Basen, bordet och kolumnen är aluminium!

Orginalet:
http://www.lindsaybks.com/dgjp/djgbk/series/index.html
http://www.backyardmetalcasting.com/guest_bruce.html
spufuz

Inlägg av spufuz »

ok, snyggt, vad heter programmet du gör modellen i?
JBV

Inlägg av JBV »

Solidworks...
gustav t

Inlägg av gustav t »

Har frågat runt på olika firmor efter kulskruvar, det var inte billit :) .
Funderar nu allvarligt på att köra med trapetsstång istället. Vilken diameter och vilken stegring skulle ni säga vara den bästa? Finns även olika matrial på muttern, vilket e bäst? Är det en smart Idé att ha två trapetsskruvar till y-axeln, en på varje sida. Tänkte köpa stången här: http://www.wiberger.se/ Någon som har erfarenhet av dem?
Håller på att skissa lite på en ny skiss, någon som ser nått "fel" eller ställe som borde omkonstrueras redan nu?

Bild
spufuz

Inlägg av spufuz »

att ha två trapets-skruvar måste vara det bästa i din konstruktion, skulle tro att det blir mest stabilt så. Förutsatt att båda är synkade.

Den kommer inte ha någon automatisering i Z-axeln eller?
gustav t

Inlägg av gustav t »

Har funderat på detta med synkningen, vet inte om jag skall synka med kuggrem eller ha två motorer.

spufuz - vad menar du med automatisering i Z-axeln?
spufuz

Inlägg av spufuz »

jag menade om du skulle ha någon drivning i Z-led?
X och Y har du ju men kommer det finnas nån drivning på Z?
gustav t

Inlägg av gustav t »

Jodå, visst skall jag ha drivning på z-axlarna. Har ju tänkt att ha två z-axlar, någon som vet om något av de "vanliga" mjukvaroprogrammen (tex: mach3) stöder fler än tre axlar?
Kanske en fråga jag borde ställa till jojje (här på forumet), går det att köra två av dina kort från samma dator sammtidigt? Så att man får tillgång till 6-axlar.
Kommer väll inte att nytja fler än 4-5 (X Y Z1 Z2 kanske A).
Om man anser att din starkaste motor är för "svag", kan man monter två motorer på samma axel med bra resultat?
Skissat vidare på idén, kommentera gärna!

Bild
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ska du stötta "rälsen" som dina linjärlager sitter på? Misstänker det eftersom du har öppna lager, men på vxb.com finns väl bara vanliga runda stänger...

Om inte så undrar jag om det inte är stor risk att flex i stängerna blir en flaskhals på maskinen? Med din budget och tidsplan borde det väl inte vara något direkt problem att få tag på "monorails" från t.ex. THK, om du ger dig ut på ebay?
gustav t

Inlägg av gustav t »

Nej tyvärr finns det inte stöttade stänger på vxb.com, får leta någon annan stans eller göra egna.
Eftersom linjärlagrena bara har fyra kulbanor finns det ingen kulbana rakt upp, vilket innebär att det borde gå att borra och skruva rakt igenom. sedan får man lägga någon slags distans (mutter kanske) mellan stången och underlaget man skall fästa det i.
Budgeten ja,... har en förmåga att rinna iväg..... räkna lite groft på de delar jag tänkt köpa nu, och det blev redan 4k för mycket. :)
Skriv svar