Operera in RFID-tagg i handen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Just med att stoppa taggarna i händerna är vanligt pga den lösa hud som finns mellan tumme och pekfinger. Lätt och smidigt. Vanligtvis sätts de mindre modellerna in med en rejäl kanyl (den är obehagligt grov, närmar sig 1 mm i diameter) och de större med ett kirurigskt ingrepp. Plastikkirurger gör det mer än gärna för ett par hundra kronor. Såret är väldigt litet eftersom de endast gör ett tillräckligt stort ingrepp för att sticka in skiten under huden. De flesta såna här ingrepp läker fortare än många piercingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

chille skrev: hmm.. iofs.. jag har ju en liten skada. Fick in något skit under tumnageln som fastnade där så det växte igen för någon vecka sedan. Nu blev kroppen ledsen och så dog huden runt om så skiten trillade ut. [...]
Fan, påminner mej om när jag slog i tumnageln en gång och det kröp in nån slags infektion. Efter fem dar satt nageln fast i de yttersta tre millimetrarna av kanterna men i mitten var det fyllt med var. Gjorde ont som SATAN så jag var tvungen att köra in en stor nål rakt under nageln för att kunna klämma ut skiten. Fy fan. :lol:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Mailade KirurgCentrum igår utan framgång... :cry:
Hej !Vi sysslar inte med den sortens verksamhet, tyvärr, och känner inte
heller till någon annan.
Ska söka vidare, tänker inte ge upp än. Även om det inte lät så lovande.

Det finns möjligtvis ingen här som känner till någon som kan fixa det? Det behöver inte rimligtvis vara i stockholm. Jag kan nog resa runt i norra delen av landet utan problem. Får helt enkelt offra en permis och boka om resan till den staden. :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

gunne skrev:[
Fan, påminner mej om när jag slog i tumnageln en gång och det kröp in nån slags infektion. Efter fem dar satt nageln fast i de yttersta tre millimetrarna av kanterna men i mitten var det fyllt med var. Gjorde ont som SATAN så jag var tvungen att köra in en stor nål rakt under nageln för att kunna klämma ut skiten. Fy fan. :lol:
En annan klassiker är ju att köra ett glödgat gem eller liknande genom nagel. Det gör nog mindre ont.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Vem i hela helvete kommer på att köra ett glödgat gem genom tumnageln? Har folk inte hör talas om injektionsnålar, och att man faktiskt kan använda dem omvändt!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska man göra ett hål genom nageln utan att skada frisk vävnad under, är det en riktigt bra metod. Jag tror inte att en injektionsnål är alls lika bra. Den är för smal i spetsen. Dessutom är sannolikheten att man har ett gem något större. Ja har inte haft behovet själv. Men min far kan intyga att det funkar bra.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Varför skada mer vävnad än nödvändigt? Klart att det är bättre med en kanyl, dock är det nog inget som alla har hemma....

EDIT; Ahh, nu förstod jag att det var *bara* nageln vi ville ha hål i, då kan det nog vara bättre med tjockare (glödgad) spets ja :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Apotek? Plus att om man behöver volym så finns ju hypodermiska nålar, gjorda för injektioner rakt in i hjärtat (de är ca 1mm i diameter och 20cm långa :D) Dock kan de vara svårare att hitta

EDIT: Jag tänkte nog att man skulle sticka in den under nageln då man kan suga med en kanyl så behöver den inte vara så fasligt grov.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Även många kanyler till stora djur typ hästar/kor är ca 1mm.
Millox

Inlägg av Millox »

Tja, min flickvän använder enligt egen utsago också gem-metoden (dock med lite mer sterila prylar, men inte kanyl) när hon ska tömma naglar. Och då jobbar hon alltså som leg. läkare på en husläkarmottagning. Således torde det nog vara en ganska bra metod ;-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog svårare att få något sterilare än ett glödgat gem.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nu är jag såhär |---| nära att köpa ett 13.56MHz RFID-kit. 8)

500kr för ett kit med etsad antenn, RS232, källkod och även ritningar i Protel-format är bra pris?

Länk!

Tror ni det klarar andra taggar än Mifare?

Är det någon som har något tips på ett annat kit som kan vara bra?
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Ingår det ett glödgat gem i det kitet? :lol:
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

kanske ett gem, men det får man nog glödga själv.... det hade nog kallnat på vägen annars...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol: Observant observation.....
Skriv svar