Problem med PCI parallellport

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Till Jimmy "Bull"

Inlägg av SvenPon »

Om Greger talar om vilket område han PCI kort fått
skulle det var en utmaning att skriva ett prog som direktar till 888

DS
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Javisst, och lysdioder behöver inget begränsningsmotstånd... :roll:

Men om han inte ser intervallet i Enhetshanteraren så blir det ju lite svårare att ta reda på intervallet, eller hur?
Senast redigerad av JimmyAndersson 29 augusti 2006, 16:40:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

SvenPon: Du skulle kunna tänka över ditt ordval två gånger innan du klickar på skicka-knappen.
Och inte bara tänka, utan också ändra till det bättre.

Om du vill att någon skall dra åt helvete, kan du ta det någon annanstans än på detta forum. Eftersom de du utan orsak ber att göra det bara skrattar åt dig, så gör du nog bäst i att skriva ner i din dagbok vilka du anser att skall dra åt helvetet.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Har kollat runt lite efter nya drivrutiner, men det hjälpte inte, tror nog att jag får lämna tillbaka det till classe.

En fundering, Hur blir det med det det här: http://www.kjell.com/?item=38710&path=

Tackar för all hjälp!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Testa o bocka ur rutan och starta om å se vad som händer.

Bild
AndersL
EF Sponsor

Inlägg av AndersL »

Jag har ett sådant kort men använder inte parallellporten på det. I Enhetshanteraren får man inte upp fliken "resources" för portarna på detta kortet, men de på moderkortet kommer fliken upp på, precis som i Gregers fall. Serieportarna fungerar till det jag använt de till (wisp628 och terminalprog). Någon som vet varför fliken är dold? Hoppas det löser sig Greger!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror att anledningen är att adressen bestäms av PCI-platsen. Alltså är det inget som kan ändras om man inte byter plats på kortet och även då är det PCI-adress beroende.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det verkar dessvärre vara så.

Man sitter nog ganska fast i klistret med ett sånt här kort om man har ett program eller apparat ansluten där man bara kan välja mellan de vanliga adresserna. Så då är kanske dessa kort mest tänkta till skrivare och andra program/apparater där man inte behöver ange port-adressen...
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

v-g > "Testa o bocka ur rutan och starta om å se vad som händer."

Har gjort det, datorn startade om, men det är precis som förut.

Är det någon som vet om kjells kort kommer ha samma problem?, annars drar jag nog imorgon och lämnar tillbaka det här och köper kjells,
eller är det någon som vet ett bättre i samma prisklass?
Balloo

Inlägg av Balloo »

Hej du kan testa att köra programet systeminformation (tillbehör->systemverktyg->systeminformation)
där finns det mycket information, lite svår att tolka dock.
Jag instalerade ett äldre ISA kort med dubbla parallellportar för ett tag sen, då körde jag systeminformation och fick fram att det blev konflikt med ljudkortet tror jag det var. Mitt kort var rätt gammalt så jag fick flytta byglar på själva kortet(krångligt men fungerar). Du skulle kunna testa att slå av Ljudkortet tillfäligt i bios och se om det fungerar. Sen är det bara att välja ljudkort eller osciloscop :D
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag vågar inte säga något bestämt, men teroretiskt ska det nog inte finnas något som hindrar ett PCI-kort att ha en LPT-port på standard-adresserna. Adressområden på PCI tilldelas av mjukvara, antingen BIOS eller operativsystemet.

Hittade en instruktion för en annan tillverkare:

http://www.lavalink.com/index.php?id=428

De har iofs även detta listat som en "feature" på sina kort:

" Software configurable for standard ISA LPT (0278h and 0378h) addresses "
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Balloo > Hej du kan testa att köra programet systeminformation (tillbehör->systemverktyg->systeminformation)

Jag gjorde det och fick fram det här när jag klickade på konflikter/delning:

Bild

Och det här fick jag när jag gick in på Portar -> Parallella:

Bild

Ser det ut som det ska?, varför syns inte LPT1 ?

[EDIT] Försökte starta datorn i felsäkertläge fast då hitta den inte kortet alls.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ett standard LPT-kort för PCI tror jag inte att du kan få till en LPT-adress hur du än gör. Dom är gjorda för att köra skrivare och inget annat. Då sköter drivrutinerna om att data som skall till printern hamnar på rätt adress. Sedan verkar det finnas vissa kort som då har som extra feature att det går att mappa dom till en standard LPT-adress, men det är nog inget du skall räkna med på kort där det inte uttryckligen sägs.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

I gamla Windows98 kunde man med några rader assembler tillfälligt ändra addressen i BIOS-minnet för t.ex LPT1 med godtycklig adress, så det pekade till rätt I/O för PCI LPT-kort. I Windows 2000 och XP är det tyvärr kört med dom små kunskaper jag har. Det är mycket knepigare att få direkt åtkomst till minnet nu för tiden med Windows.

Och det är ett skit när olika program är så stelt programmerade och bara accepterar symbolerna LPT1, LPT2 eller LPT3 som adress för I/O på parallellporten. PCI-printerkort funkar annars lika bra som inbyggda, om man bara hade fått ange en egen adress i programmen man kör.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

filer till Elfa 25-161-77

Kan funka, för att Elfa kortet hade samma fel i en tridigare tråd här
på forumet.
Skriv svar