Kretskortslayout CAD
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, har testat det. Rätt bra program som tyvärr försöker vara för mycket - men för utbildning/projektarbeten/forskning är det nog ett bra val. Man får mycket för skapligt lite pengar. Jag hade inte valt det på jobbet, men har man tid och ingen omedelbar panik att lyckas prestera så kan det vara ett bra val. Lite omständigt tycker jag att det är, men finns många användbara funktioner.
Skall du köpa ett nytt CAD-program och det är brått att få klart kort så välj ett annat program, men har du tid att lära dig och gillar lite omständigare (eller kraftfullare) program så kan det mycket väl vara ett bra val.
Skall du köpa ett nytt CAD-program och det är brått att få klart kort så välj ett annat program, men har du tid att lära dig och gillar lite omständigare (eller kraftfullare) program så kan det mycket väl vara ett bra val.
Ja, vi skulle använda det i skolan men pga olika problem med programmet och dålig support valde jag att göra mina designer i Orcad istället.Fritzell skrev:Nån som har provat Edwin?
Jag och en till använde Orcad, trots att vi fick lära oss allt själva via tutorials på nätet var våra designer klara snabbare än dom som använde EDWin, jag skulle ALDRIG köpa det själv...
Hej,
Zuken har förutom sitt "shrinkwrapped" CADSTAR också ett gammalt system som heter Visula (routern heter PReditor precis som i CADSTAR) samt ett toppmodernt CR5000 (Backend) System Desginer (Frontend). Har en del (vettiga) features som inget annat system har.
Nu för tiden använder jag mest Mentor Graphics Expedition, men CADSTAR har varit en liten favorit. Lite bökigt, men annars rätt trevligt.Ingen annan som kör med Zuken/Redac Cadstar?
Zuken har förutom sitt "shrinkwrapped" CADSTAR också ett gammalt system som heter Visula (routern heter PReditor precis som i CADSTAR) samt ett toppmodernt CR5000 (Backend) System Desginer (Frontend). Har en del (vettiga) features som inget annat system har.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Visst är den lite bökig på sina ställen men jobbar man tillräckligt mycket så klarar man nog av dessa, jag i min tur jobbar alldeles för lite så jag har lite 'bökigt' ibland. Sen att man har 'slarvat' bort en del egna libs pga av flytt och tappade backupper gör ju inte saken bättre.
Jag skulle nog satsa på nyare versioner av Cadstar om jag skulle jobba dagligen med det kraftfulla verktyget och med utomordentlig support från Kretsplanering.
Jag skulle nog satsa på nyare versioner av Cadstar om jag skulle jobba dagligen med det kraftfulla verktyget och med utomordentlig support från Kretsplanering.
Hittade ett "roligt" program nu, som även innehåller följande:
Kan vara till stor nytta för oss som har fräs. Kostar 65 - 585 eller gratis 30-dagars Trial.
Hittade även medicin till "Zuken CADStar Desktop Design v7.0 / v8.0".
http://www.diptrace.com/screenshots.php och 5:e bilden uppifrån.With DipTrace you can produce the PCBs using milling method. The edge is created automatically from your PCB and is saved to DXF. Use ACE Converter to produce G-code from the DXF file.
Kan vara till stor nytta för oss som har fräs. Kostar 65 - 585 eller gratis 30-dagars Trial.
Hittade även medicin till "Zuken CADStar Desktop Design v7.0 / v8.0".