Automation och schemalagda aktiviteter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Men jag har ju ingen grafik (bilder) på sidan ju?! Vilken grafik menar du?"

Jag tänker främst på de delar som ändras oftast, t.ex ON/OFF, "Lampan tändes" osv. När man byter sida till t.ex "Hantera grupper" så ändras ju allt, så då kan man lika gärna rita om hela sidan som vanligt.

"När sidan ändrar utseende skickas bara det nya tabellinnehållet och ett javascript sköter uppdateringen av sidans innehåll (i browsern). "

Exakt så tänkte jag att man kunde göra med layers. Dvs javascriptet sköter uppdateringen av sidans innehåll genom att visa/dölja/byta layers.

Men nu ska jag inte sabortera din tråd. Jag knappar ihop ett litet exempel så du kan se hur jag menar. Det är svårt att beskriva hur det fungerar utan att se någon kod. :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Hehe, ingen fara att sabotera, detta utgör ju en stor del i projektet! :)
När jag skrev "När sidan ändrar utseende skickas bara det nya tabellinnehållet och ett javascript sköter uppdateringen av sidans innehåll (i browsern). " så syftade jag på Ajax. Layers eller ej, det hela handlar i grunden om asynkrona HTTP-anrop. Vad man vinner på att använda layers får du nog visa i ett exempel, för det förstår jag inte. :?
Layers används ju bara för att växla mellan innehåll som redan finns i den laddade sidan.
Användarvisningsbild
Laserboy

Inlägg av Laserboy »

oJsan skrev: min nästa idé är att ha dynamiska till/från-slagstider som exempelvis beror på solens upp/ned-gång eller t.ex. en givare i ytterdörrens lås. Man brukar ju säga att det bara är fantasin som begränsar.
Jag har en inte alls lika snygg lösning som du men jag har redan fixat lite av din efterfrågade dynamik, solens upp och ner tider.
En funktion som snart kommer är att låta en apparat vara på eller av under en viss tid, dvs en frånslagsfördröjning.
En annan funktion kan vara inverterad funktion.

Jag har löst min applikation med en cron liknande konfigureringsfil och ett litet program som körs från cron varje minut, tolkar konfigureringsfilen och utför önskade till och frånslag.

Mitt nästa steg är att fixa en db, koppling till den från mitt lilla program, tabort konfigureringsfilen och lägga till ett webgränssnitt.

Jag funderar också på en automatisk närvaro kontroll. Tex. blåtanden i mobilen.

Vill du ha koden som jag använder för att beräkna solens upp/ner tider så säg till.
oJsan skrev: jag är intresserad av att veta hur PLC-konfigureringsprogram är uppbyggda. Oftast drar och släpper man olika "block" som sedan kopplas ihop. Av detta genereras sedan någon form av kod för PLC-maskinen.
Det finns säkert en del gratis verktyg att ladda ner. Beijer har en demo av en mjukvara som heter "GX IEC Developer". Problemet är väl just koden som genereras.
Lite om SoftPLC finns här http://www.linux-automation.de/plc/index_en.html
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Närvarokontroll har jag också varit inne på... funderade på att ha två "lådor" för min och frugans nyckelknippor. En hallgivare eller dylikt i varje låda kan fungera som sensor och en OR-funktion mellan dem avgör om någon är hemma. Är båda borta så släcks all belysning efter några minuter.

När det gäller solstyrning så sökte jag formler ett tag. Men det visade sig vara onödigt när det finns inkluderat i php!
http://se.php.net/manual/sv/function.date-sunrise.php
http://se.php.net/manual/sv/function.date-sunset.php

Ska kika på soft-PLC efter jobbet och återkomma med en kommentar. Tack för tipset!
Skriv svar