oJsan skrev:
min nästa idé är att ha dynamiska till/från-slagstider som exempelvis beror på solens upp/ned-gång eller t.ex. en givare i ytterdörrens lås. Man brukar ju säga att det bara är fantasin som begränsar.
Jag har en inte alls lika snygg lösning som du men jag har redan fixat lite av din efterfrågade dynamik, solens upp och ner tider.
En funktion som snart kommer är att låta en apparat vara på eller av under en viss tid, dvs en frånslagsfördröjning.
En annan funktion kan vara inverterad funktion.
Jag har löst min applikation med en cron liknande konfigureringsfil och ett litet program som körs från cron varje minut, tolkar konfigureringsfilen och utför önskade till och frånslag.
Mitt nästa steg är att fixa en db, koppling till den från mitt lilla program, tabort konfigureringsfilen och lägga till ett webgränssnitt.
Jag funderar också på en automatisk närvaro kontroll. Tex. blåtanden i mobilen.
Vill du ha koden som jag använder för att beräkna solens upp/ner tider så säg till.
oJsan skrev:
jag är intresserad av att veta hur PLC-konfigureringsprogram är uppbyggda. Oftast drar och släpper man olika "block" som sedan kopplas ihop. Av detta genereras sedan någon form av kod för PLC-maskinen.
Det finns säkert en del gratis verktyg att ladda ner. Beijer har en demo av en mjukvara som heter "GX IEC Developer". Problemet är väl just koden som genereras.
Lite om SoftPLC finns här
http://www.linux-automation.de/plc/index_en.html