Jojje, det finns en Engelsk firma (har katalogen hemma) som heter GPC Gears eller något sådan som har priserna i sin katalog. tor de har remmar också... ...Återkommer når jag tittar i katalogen.
De har kugghjul mm också till bra priser.
www.mcmaster.com har ett riktigt trevligt sortiment också. Har inte beställt därifrån på ett tag, men jag kommer ihåg att efter DHL och Tull och MOMS var det inte så billit längre...
Andax skrev:Jojje, det finns en Engelsk firma (har katalogen hemma) som heter GPC Gears eller något sådan som har priserna i sin katalog. tor de har remmar också... ...Återkommer når jag tittar i katalogen.
De har kugghjul mm också till bra priser.
Andax> Jepp jag har deras katalog, men som simon78 säger, med alla pålagor så har det mesta av förtjänsten ätits upp.
Det jag (simon78) ville veta var, vart man kunde få priser på kuggrem och hjul som kunde konkurera med priset på en gängstång med glappfri mutter. Jag tror fortfarande inte det går att hitta, men övertyga mig gärna den som kan
För mig var det billigast pga att jag redan hade det i skrotlådan. Därav frågan... Men ska man köpa kvalitetsgrejjor så går väl priset upp i takt med klientelets ekonomi.
Remmarna blir ganska långa, dom bör vara dubbelt så långa som slaglängden. Ska man köpa nytt blir det inte billigt nej, men har man tillgång till välfylld skrotlåda, då finns det inga hinder för att använda kuggrem.
Förlåt mig men vadå DUBBELT så långa? Lägg remmen i typ Omegaslinga, detta medför då att motorn måste vara med och 'åka', men det funkar alldeles förträffligt. Vill man så kan man även använda sig av kuggremmarna som kuggstänger.
Sen finns ju allt snikvarianten med vajer, och det funkar alldeles utmärkt det också.
tecno skrev:Andax, visst behöver man betala moms. Är du momsregistrerad så betalar du den LOKALA momsen.
Är en sanning med modifikation... ...i sverige betalar du moms även som momsregistrerad företagare men du får dra av den. Du har rätt att dra av utländsk moms också men det är mycket bökigare att få tillbaka. Därför kan man i 99 % av fallen se till att den utländska momsen inte läggs på redan när du köper eftersom du då slipper gå igenom allt besvär att återfå den momsen via all pappersexcersis.
Är nästan 100 på detta men ska dubbelchecka med en ekonom på jobbet.
All moms får du dra av, men du måste 'betala' som det ju va frågan om. Är du moms registrerad så ska du deklarera dina EU inköp på samma sätt som all annan moms men bara på ett annat kontonummer.
mao så SKA du 'betala' din moms här LOKALT och inget annat. Att man sen får dra av har inget med att *inte behöva betala* att göra.
Köper du som privat person så betalar du momsen i det EU landet som varan säljs ifrån, simpelt och enkelt.