Telefonmanick som autosvarar och lägger på direkt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hehe.. Rätt kul att kolla tillbaka på gamla saker man byggt.
Åt ena sidan har man ingen aning 'hur' det funkar, eller så förstår man inte hur det 'kan' funka :D

Nåväl.
Saken är den IceBear att jag har ingen fast telefon hemma, så jag tog med den när jag ändå hade vägen förbi morsan och testade. Så jag gör en liten modifikation så att inte DTMF tonerna ska förstöras, Sätter kondensator på 555'a triggingång så får man en viss tidskonstant så det krävs en viss pulslängd..
men funkar inte det, så vet jag inte om jag mäktar med. Lite tröttsamt då jag måste åka iväg för att testa.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sedan tråden skapades har jag funderat på en sak:

Varför måste luren lyftas? En nummerpresentatör visar ju nummret innan man lyft luren, annars vore principen smått meningslös.. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är för att den uppringande kan känna av att luren är lyftat och därmed sluta ringa.

Edit: HA! Jag var snabbast!
Senast redigerad av Icecap 25 augusti 2006, 16:37:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Troligen är larmet sådant att det slutar inte ringa förrän någon lyfter luren för att bekräfta att någon uppmärksammat larmet
[edit]
Bah... några sekunder för sent :D
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Johan.O>>

Skall inte 1k resistorn från 555 till opto ligga i serie med dioden?
På alla (bipolära iaf.) 555 jag har byggt med har utgången varit av logiktyp.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hade för mig att det var open collektor-utgång på 555'an, men det har du så sant i att det är det inte..
Använde dock aldrig en optokopplare utan tog ett relä istället.
Hade annars varit ett bra sätt att grilla optokopplaren, då utgången har hög drivförmåga.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Enkla kretslösningar i all ära, men ibland blir det lite för enkelt...
Igårkväll när jag haft ringarlådan med strob påslagen flera timmar, blinkade det till en enda gång utan att det ringde. Lite underligt... Tillslagstiden är på 2s, och strobens blinkfrekvens är ca 4Hz, så antingen var det en otroligt kort puls på inkommande ledning så inte kondingen hann ladda ur ordentligt, eller så... ja jag vet inte. Kanske måste till nån slags komparatorkoppling och så en 555:a...

Hmmm... men om man seriekopplar en kondning, en 40V-zenerdiod och ett motstånd då? (ringsignalen är minst 40VAC och max 90VAC)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Kan nog vara vettigt, testa hur låga spänningar den reagerar på..
Enligt telespec så ska den reagera ner till 30V för pulser med varaktighet > 200ms, men ej pulser < 100ms.
Och ej spänningar under 10V, ej heller kortare pulser än 150ms med amplituder över 85V.

Som jag ser det så reagerar din koppling på pulser ner till pulsbredd, så lång tid det tar att ladda ur C5 med T1, och det bör gå rätt blixtsnabbt, eller tänkte jag fel där?

Annars kanske någon ringde men la på innan det han gå fram hela första signalen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Möjligt... Läste nyss Telias datablad över telenätsspecifikationerna, och där står bl.a att nätet under test kan ges 100VDC! Det skulle ju kännas av som en enda puls med de här enkla kretsarna...
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag har en kortfattad spec för telenätet, från tidigt 90-tal typ.
Har du någon nyare, bättre?

EDIT: Välfungerande manick byggd.. IceBear: Du har PM.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag kan inte hitta detta dokument på nätet längre (endast äldre versioner), så det får bli från min server då. :)
Det står allt möjligt här i. T.ex i hur många ms det ska flyta en viss ström för att det ska uppfattas som att man lyft luren, hur många mA man max kan ta ut vid olika tillfällen, hur många Ohm det ska vara här och där osv. Riktigt intressant.

TeliaSonera 201-1551-LZBA 505 457 rev C
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Tackar :)
Skriv svar