En till CNC, i trä faktiskt hihi

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Vad är det för stegmotorer du har i den där?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

warpcore

Inlägg av pcmper »

Om du skall impa på flickorna kan jag tipsa om plexismycken se länk
http://www.elektronikforumet.com//forum ... ht=#140367

Om du vill ha filer till smycken så pm:a din mailadress så kan jag skicka till dig.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det där ser fint ut. Men jag har sätt fler som byggt av trä. Min fråga då är; Hur stabilt är det? Visste ser det där materielet stabilt ut men ändå.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Re: warpcore

Inlägg av warpcore »

pcmper skrev:Om du skall impa på flickorna kan jag tipsa om plexismycken se länk
http://www.elektronikforumet.com//forum ... ht=#140367

Om du vill ha filer till smycken så pm:a din mailadress så kan jag skicka till dig.

Nice pcmper, det måste jag fräsa sen, ja skicka gärna över lite sånt, vore jätteschysst, dock ingen idé nu då fräsen är nere på service för tilfället :)

Groover: vet inte riktigt, faktiskt ingen data på dom, men tillräckligt kraftiga till min fräs är dom iaf, kör dom i 1/8 steg nu och det funkar bra!

Adis: jadu det beror ju på vad du jämför med, men speciellt stabil är den ju inte, men räcker till det jag fräst ut iaf, men visst, den har juh kraftiga begränsningar, inget jag rekommederar eg om man ska bygga nytt, bygg rejält i stål/alu istället så slipper du göra en ny fräs när du tröttnat :P

men ett kul projekt var det iaf, ångrar inte att jag byggde den!

peace
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

mm precis, vid snabba utväxlingar så kan den svikta... Men jag har ju byggt en i stål som jag är nöjd med. Skulle något pajja så är det motorerna själva som skulle ta sönder sig :lol:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

I din konstruktion använder du vinklade kullager till linjär-lagringen.
Tycker du att det är så stabilt att du rekommenderar det till en maskin byggd i stål?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Chribbe76 skrev:I din konstruktion använder du vinklade kullager till linjär-lagringen.
Tycker du att det är så stabilt att du rekommenderar det till en maskin byggd i stål?

Ja det kan jag, har sett många andra som byggt stora rejäla maskiner i tungt stål med denna principen, har säkert andra lager osv, men principen funkar nog mycket bra. är väl en bra el-cheapo lösning med om man inte har råd att köpa fina linjärlager om man ska bygga sin första cnc maskin
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Och den konstruktionen lämnar utsidorna* på axlarna fria så man kan sätta extra stöd där. Då kan man ha bra förspänning på lagren utan att axlarna bågnar ut på mitten.
Bara en tanke...

*)Eller insidorna, beroende på hur man bygger.
Skriv svar