Linux på en AVR?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Detraw

Inlägg av Detraw »

Riktigt snyggt bygge matseng.

nee det låter ju inte så kul att lösa på och av 4711 utmonterade pinnar :( men det kanske går att lösa på nått annat sått, jag får kolla på den sen när jag hittat kortet, meningen med hela bygget va att jag ville ha den så liten som möjligt

btw smart lösning med chatbordet..
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag glömde RTL8019 bland ETH-chippen. Det är det som jag använder - inte CS8900 som jag tidigare sade. RTL8019 går att köpa på elfa löst för 135 kr, den har 100 pinnar som sitter tätt som f*n.

Jag har för mig att mitt avsågade kort är inte stort, tror inte att det är större än ett visitkort, typ 4x7 cm kanske. Kan kolla när jag kommer hem och ta en bild på det.

Annars finns det färdiga ETH-moduler där bara ETH-chippet och trafon är på kortet och sedan vanliga pinnar ner till ens eget kort att köpa.

http://www.embeddedethernet.com
Bild

Eller
http://www.embeddedether.net/index.html

Eller allra minst och coolast:
Hum... vad var det för länk nu igen? Jag återkommer.
Detraw

Inlägg av Detraw »

dessa verkar ju grymma, men jag vill inte köpa nått färdigt, dels tycker inte min plånbok om det, sen är det ju roligast att bygga allt själv.

Hur visste du vart du kunde såga i kortet? eller ISA korten kanske bara har ett lager?

EDIT: är det stor skillnad på PCI och ISA, jag menar går det att använda ett PCI kort istället? eller är det så att de är knepigare eller saknar dokumentation? Kom nämligen fram till att de flesta kort jag hade som jag trodde va ISA va PCI...
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om man vill ha det så litet som möjlig och man inte ska etsa egna kort så kan det nog vara en ide att använda en färdig modul. Modulen är ändå kopplad på exakt samma sätt som du skulle ha gjort det själv, så det är egentligen inget större 'förlust' i byggandet...

Eftersom ett ISA-kort som körs i 8-bittars läge bara använder den första delen av kortkontakten (den långa) så antog jag helt enkelt att det var fritt fram och helt fräckt kapa bort resten. (Jag måste erkäna att jag kollade banorna och mätte upp vart förbindelserna gick en gång innan jag tog fram sågen... :-)

Det skulle säkert gå, med PCI oxo, men timingen på PCI-busser är betydligt mer komplex och det går åt fler pinnar för att driva den. Tittar man in vilken gammal 486'a eller P90'ia som helst så sitter det säkert ett ISA nätverkskort som går att använda. På den tiden var de flesta korten NE2000 kompatibla. Bäst att använda till detta ändamålet är ett kort utan Plug-And-Play, men stoppar man in kortet i en PC först och slår av PNP'n med kortets tillhörande diagnostikprogram så går det bra oxo.
Detraw

Inlägg av Detraw »

Ok, men tyvärr är det min plånbok som säger nej till en färdig modul också, jag ska ta och leta upp ett ISA kort imorrn tänke jag

Hur kommer det sig att man måste avaktivera PNP innan man kan använda det?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om ethernetchippet står i PnP-läge så måste man ställa in vilket interrupt och adress som chippet ska köra på genom en lång och krånglig PnP-initierings-sekvens.
Detraw

Inlägg av Detraw »

hehe ok, då gäller det att se till att det är avstängt... japp då är det bara att börja med bygget, ska in imorrn till farsans jobb och snå en del gammla burkar och se vad som finns i de
Detraw

Inlägg av Detraw »

hmm hur kommer det sig att denna person inte har behövt ett nätverkskort?

Bild
http://www-ccs.cs.umass.edu/~shri/iPic.html
kanske är så att jag har missat nått...
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Den kör SLIP (via en seriell länk) till en terminalserver som i sin tur är kopplad till ethernet'tet.

SLIP är en (äldre) variant av det protokoll som din dator tunnlar TCP/IP genom till din ISP's modempool när du ringer upp internet via modem.

http://www-ccs.cs.umass.edu/~shri/iPicTech.html
The iPic web-server is connected directly to a router running SLIP at 115200bps. There is no intermediary host, no protocol converter, no proprietary magic, ... no sleight of hand, all the packets from your client are processed direcly on the PIC, and all the web-files, pictures, java applets, sound and PostScript files on the web-server are all served directly from the PIC chip.

The iPic was connected to a Dell PC running tomsrtbt Linux 2.0.36 configured as an IP router. The IP router served out SLIP at 115kbaud on COM1 (/dev/ttyS0), to which the iPic was directly connected. The iPic derived communication signals, as well as power, from the serial port.

http://sunsite.nus.edu.sg/pub/slip-ppp/whatis.html
SLIP/PPP provides the ability to transport TCP/IP traffic over serial lines, such as dial-up telephone lines, between two computers. Both computers run some sort of TCP/IP based network software. This allows a home user to get direct internet access from his own PC with just a simple modem and a telephone line. For many users, this is an exciting way to get direct internet connectivity at a low cost. With SLIP/PPP, you can run your favourite GUI based web browser, ftp client, etc - right from your own PC.
Detraw

Inlägg av Detraw »

aha då försår jag... hmm blev lite kunfunderad nämnligen :D tackar
Skriv svar