"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Jag mistänkte oxå att det är pappert som är "hemligheten" i detta!

Jag har kollat igenom lite tidningar/kataloger och tror att huvudkatalogen från Conrad kanske kan vara det som man skall prova med, eller så varför inte använda en sida från Elfa!

I hans film så verkar själva tycket sitta ganska hårt då han kan rengöra med en tandborste utan att det gnuggas av...

Är ganska sugen på att prova men jag har ingen laserskrivare! :-x :cry:
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Hittade en annan sida med samma metod, där det är lite mer förklarat!

Decent PCB's on the cheap.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Icecap: ja nu när jag tänker lite på det så kan det ju trots allt ändå vara värmevalsen då den ju inte är så väldigt tjock och laminatet går hyfsat snabbt förbi den. Men jag använde 0.5mm tjockt laminat och tycker egentligen att det borde finnas så mycket lagrad värme i valsen så att det borde komma upp till rätt temp, men det kan nog helt enkelt gå för fort ändå och speciellt också när inte det papperet du använde fungerade till 100%. Sedan har ju också laminatet en kopparsida som är en väldigt bra värmeledare. Skall se om jag på ett enkelt sätt kan få ner hastigheten på värmevalsen, men vill dock egentligen inte göra så många fler förändringar på denna skrivare då den fungerar perfekt i övrigt. Har visserligen inte betalat ett öre för den men ändå. Om man bara hade kunnat få tag på en till..
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Hmm, det här borde man ju testa, men jag har bara laminat med fotoresist på, kan man ta bort den med säg, aceton eller nåt?

Annars tror jag att sidor från en telefonkatalog borde funka bra med den här metoden...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Stuggi, varför slösa pengar på att förstöra laminat med fotoresist?

Vad är det som säger att just telekatalogspapper är bra? Det är väl inte glättat papper i de finska katalogerna vad jag vill minnas eller har ni annat i Jeppis?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade inte papperet krusat sig så hade det fungerat ganska så ok med tex en sida från Conrad katalogen. Det är det problemet jag har haft med allt papper jag testade med att det krusar sig och då drar med sig tonern från laminatet. Fast en illustrerad vetenskaps fram eller baksida fungerade lite bättre, men har dock inte testat så mycket mer då tonern börjar ta slut.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Gjorde ett litet snabbtest med ett skrynligt reklam papper, ett strykjärn och ingen rengörning av kretskortet. Till min stora förvåning så fastnade tonern på kretskortet, så det verkar som att det går att etsa kort på detta sätt.

Jag ska köpa en lamineringsmaskin i morgon och göra ett riktigt test, hoppas att det att fungerar :pray:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag förstod att det ska vara papper med "rikligt" med krita, alltså billigt slät papper, när det blir blött släpper kritan direkt tydligen *kollar på mina kataloger* undrar vilken som är bra?

Ska nog kolla på lite reklam jag med......
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Märkte även att med ett glansigt papper, tror det var illustrerad vetenskaps framsida, att den glansiga ytan inte sitter så hårt fast i papperet i sig. När sedan papperet blir vått så löses papperet upp lite vilket verkar göra att det glansiga skiktet har lättare att lossna från det vilket gör att tonern stannar kvar på laminatet och att det också blir lättare att ta bort papperet som är överflödigt. Blev dock inte perfekt den gången så det fungerar kanske bättre med ett tunnare papper då det var svårt att få bort allt papper utan att dra med tonern som satt fast på laminatet.

Har faktiskt även testat med en bakduk som är belagda med teflon. Den duken jag testade med var visserligen ganska så sliten men hade fortfarande teflon på sig, bara själva väven i sig som var sliten. Det roliga var att tonern faktiskt fastnade på teflonet och satt tom fast ganska så hårt, motsatsen till vad jag trodde/hoppades. Överföringen sedan till laminatet fungerade inte så bra då duken inte var helt slät pga dess glasfiberväv som den var gjord av som skapade en struktur. All toner gick nämligen inte över till laminatet utan bara ca hälften och det som gick över hade denna struktur i sig vilket skapade lite små hål här och var. Hade kanske fungerat bättre med en helt ny men strukturproblemet hade förmodligen ändå kvarstått.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det verkar som att det ska vara ett glättat, högbestruket papper med mycket krita.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag tänkte att en länk till "originalet" (Press-n-Peel) kunde vara på sin plats.

http://www.techniks.com/
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Hittade ytterligare en bra sida :)

Easy PCB (Printed Circuit Board) Fabrication, Using Laser Printer Toner Transfer

Längst ner på sidan så är det folk som har mailat in till killen som har gjort hemsidan och berättat om sina erfarenheter om metoden...

Det som verkar fungera bäst är glansigt fotopapper för bläckstråleskrivare och OH-film det oxå för bläckstråleskrivare!

(Kontrollera noggrant så att OH-filmen klara temperaturen som finns i Laserskrivaren så att det inte blir en "meltdown" i skrivaren) :oops:
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Några rekommenderar att man skall "skriva ut" två gånger på samma papper.

Första gången skriver du ut själva ledningsbanerna och andra gången på samma papper så skriver du bara ut lite text (what ever) nere i ett hörn. Detta för att papper skall värmas upp ytterligare en gång av skrivaren. Detta medför att pappert "bränns till" och inte fastnar så hårt när du senare skall föra över trycket till kopparlaminatet.

Enligt "dom" så skall det bara vara att lägga hela kitet senare i ljummet/varmt vatten en stund och sen kyla av det med kallt vatten för att sen dra av pappert och då skall ledningsbaneran sitte kvar och hela pappert följer med av!

Låter enkelt men tester får väl vissa om det stämmer!? 8)

Skall själv prova i veckan på jobbet, BEEP hur har det gått för dig?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag har hittat ett papper som fastnar bra på kretskortet, löses upp lätt i vattnet och tonern verkar ha förts över men det är för tunt(0.03-0.04mm) så det trasslar sig i skrivaren och så är det svårt att se var utskriften är någonstans när det är en massa bilder på det så jag ska hämta nytt papper i morgon och göra nya tester.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

I filmen i det första inlägget så tejpar han fast den tunna sida på ett vanligt A4 papper...

Kankse det kan fungera?

Vet ej i vilken temp som tejpen smälter, kanske det hade varit bättre att limma på den tunnare sidan men bara i hörnen så man kan skära ut utskriften sen.

BEEP Var köpte du din laminator?
Skriv svar