inkörning av högtalare???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Vända rätt väg? Skämtar du eller? Inte för att jag nu vet så mcyket om sånt, men inte borde det väl vara skillnad på hållet elektronerna flyter i en kabel?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Stuggi, ta tgr;s inlägg som ironi.

Det spelar ingen roll, förutom i audiofilernas värld. Elektronerna går ju inte åt samma håll hela tiden heller när det är växelström...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

När det gäller kraftigare PA-högtalare är det väldigt viktigt med inspelning. Jag har själv aldrig hört skillnaden. Men kompisar som har typ ett gäng 2x18" säger att det blir en JÄVLA skillnad om man bygger/köper ytterligare två stycken. De nya låter skit jämfört med de gamla

Vet dock inte hur stor skillnaden är på ett par HiFi-högtalare. Men jag kan väl tänka mig att det är rätt stor skillnad. :x
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

jag skulle ju kunna göra ett test.
Ska köpa ett par nya element till ett par högtalare, så spelar jag en vecka med den ena högtalaren sen kör man ett litet test å ser vilken som låter "bäst" ^^
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Om jag förstått dig rätt kör du med California Cabels. De har också en guldpläterad spets."
Stuggi: Ja just det, så heter de! :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Kablar "Vända" åt rätt håll... javisst är det viktigt!
Låter ju apa om man fasvänder ena högtalaren, så att
högtalarna jobbar i motfas.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Johan.o: Beror ju helt på hur man menar. Så du beskriver så blir det stor skillnad, men om du däremot lägger kablarna andra vägen på det viset, att de ändor du har i högtalarna pluggas i förstärkaren och vice versa så blir det ingen skillnad...
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jaha, det var så det menades, okidoki.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

chille skrev:När det gäller kraftigare PA-högtalare är det väldigt viktigt med inspelning. Jag har själv aldrig hört skillnaden. Men kompisar som har typ ett gäng 2x18" säger att det blir en JÄVLA skillnad om man bygger/köper ytterligare två stycken. De nya låter skit jämfört med de gamla

Vet dock inte hur stor skillnaden är på ett par HiFi-högtalare. Men jag kan väl tänka mig att det är rätt stor skillnad. :x
Check!

När jag byggde mina senaste 18" basar så spelade jag in dem en och en. När man bytte från en inspelad till en som inte rört sig många cm förut så vill jag påstå att man möts av matthet, slö respons och dålig verkningsgrad.
Det mesta kan man naturligtvis skylla på den mekaniska upphängingen av konen, som är lite för stel innan den "slitit till sig". Jag tror knappast att det är talspolen, kablarna eller något annat elektriskt som behöver spelas in.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Tar folk $tiffs inlägg som avgörande eller ska jag fortfarande köra mitt experiment?
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nejfan, nog skall vi ha ett test nog! Med mp3:or och allt! ;D
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

=) Bara jag nu hade nått bra att spela in de med =)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Finns kalibrerings skivor och på en av spåren säger de att man ska avlägsna sig från rummet och låta den specialla övningen för hågtalarna gå från skivan i 12h. Har en sådan hemma men jag stängde av efter 10sek :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Adis

Jag jorde en egen för subben. Svepande sinus mellan 30 och 100 Hz. Fläska på lite så konen fladdrar lite, ljudtryck!
Dock körde jag aldrig den skivan något seriöst.
Annars har jag en tongenerator på min digitala EQ som man kan sätta igång och gå iväg :twisted:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"på en av spåren säger de att man ska avlägsna sig från rummet"

ska och ska... Man vill inget hellre än att avlägsna sig. :D

Det brukar annars räcka med några minuter. Har också en sådan skiva för högtalar-gymnastik. Har även testat med PinkNoise-knappen på min spektrumanalysator. Kraftfullt brus! (Min avatar-bild visar förresten det bruset, men något EQ-behandlat för att få lite variation på staplarna..) :)
Skriv svar