inkörning av högtalare???
När det gäller kraftigare PA-högtalare är det väldigt viktigt med inspelning. Jag har själv aldrig hört skillnaden. Men kompisar som har typ ett gäng 2x18" säger att det blir en JÄVLA skillnad om man bygger/köper ytterligare två stycken. De nya låter skit jämfört med de gamla
Vet dock inte hur stor skillnaden är på ett par HiFi-högtalare. Men jag kan väl tänka mig att det är rätt stor skillnad.
Vet dock inte hur stor skillnaden är på ett par HiFi-högtalare. Men jag kan väl tänka mig att det är rätt stor skillnad.

- 13th.Marine
- EF Sponsor
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Check!chille skrev:När det gäller kraftigare PA-högtalare är det väldigt viktigt med inspelning. Jag har själv aldrig hört skillnaden. Men kompisar som har typ ett gäng 2x18" säger att det blir en JÄVLA skillnad om man bygger/köper ytterligare två stycken. De nya låter skit jämfört med de gamla
När jag byggde mina senaste 18" basar så spelade jag in dem en och en. När man bytte från en inspelad till en som inte rört sig många cm förut så vill jag påstå att man möts av matthet, slö respons och dålig verkningsgrad.
Det mesta kan man naturligtvis skylla på den mekaniska upphängingen av konen, som är lite för stel innan den "slitit till sig". Jag tror knappast att det är talspolen, kablarna eller något annat elektriskt som behöver spelas in.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"på en av spåren säger de att man ska avlägsna sig från rummet"
ska och ska... Man vill inget hellre än att avlägsna sig.
Det brukar annars räcka med några minuter. Har också en sådan skiva för högtalar-gymnastik. Har även testat med PinkNoise-knappen på min spektrumanalysator. Kraftfullt brus! (Min avatar-bild visar förresten det bruset, men något EQ-behandlat för att få lite variation på staplarna..)
ska och ska... Man vill inget hellre än att avlägsna sig.

Det brukar annars räcka med några minuter. Har också en sådan skiva för högtalar-gymnastik. Har även testat med PinkNoise-knappen på min spektrumanalysator. Kraftfullt brus! (Min avatar-bild visar förresten det bruset, men något EQ-behandlat för att få lite variation på staplarna..)