Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ToPNoTCH

Re: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint

Inlägg av ToPNoTCH »

EMI Filter och transient skydd är inte riktigt samma sak.

Får du ens på dom där dioderna på footprint för filtret ?
DanielM

Re: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint

Inlägg av DanielM »

Jag vet att EMI filter och transietskydd är inte samma sak. EMI filter så mycket mer i ett enda filter, inkluderat transientskydd.

Jag har två kandidater som jag funderar att välja:
  • Transientskyddet SP3011-06UTG (ca 10 kr, Mouser, 4 kr LCSC)
  • EMI-filtret EMIF06-HSD03F3 (ca 4.5 kr, Mouser, 13 kr LCSC)
Båda har bra footprint, men jag lutar mer mot EMI-filtret EMIF06-HSD03F3 för detta är liksom anpassat mot SDR104 enligt databladet.
Nackdelen med EMIF06-HSD03F3 är att den saknar interna pull-ups, men tydligen så har STM32MP257F processorn interna pull-ups.

Från deras Getting Started manual: https://www.st.com/resource/en/applicat ... ronics.pdf
Men frågan som jag ställer mig är om man kan lita på att STM32MP257F har interna pull-ups för D1, D2 och D3? För CLK så finns det inga interna pull-ups. Om man behöver pull-up för CLK...har ingen aning... :|
Skärmklipp.PNG
ST rekommenderar EMIF06-MSD02N16 om man kör 50 MHz t.ex. SDR50. Då fungerar detta filter utmärkt!
Men kör man högre än SDR50, t.ex. SDR104, vilket är standard idag då köpa minneskort med SDR50 är väldigt ovanligt då det är "sämre" kort från en bättre tid.
Då rekommenderas det transientskyddet HSP051-4M10, vilket är idag en utgående vara. Transientskyddersättaren heter HSP053-4M5.
Skärmklipp1.PNG
Angående om din fråga jag får på filtret så har jag hyfsat gott om plats för ett EMI/Transientskydd...om man inte måste ha externa pull-ups...
Skärmklipp3.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar