Felsöka nätverkskabel, förslag?
Re: Felsöka nätverkskabel, förslag?
Nu löste det sig, och allt funkar, första gången jag råkat ut för en defekt slitskontakt.
-
Mindmapper
Länge sedan nu men på 90-talet jobbade jag en stund med nätverk. Då dök man ibland på trasiga "slitskontakter". Fast det var nog i storleksordningen promille. I de fall man stötte på dessa var det ofta slitsningen som inte var nog vass och inte skar igenom isoleringen. Ibland var isoleringen väldigt svår att skära igenom. Har ingen aning var de fått tag på sådana kablar. Detta var nog innan cat5e kom. Ibland misstänkte man att någon kontakterat om kontakterna flera gånger. Varje gång man kontakterar om, slöar man ner kanterna på slitsarna. Någon enstaka gång hade någon lyckats avvända patchkablar i slitskontakter.
Felaktig kontaktering var vanligare än att det var fel på slitskontakterna.
Felaktig kontaktering var vanligare än att det var fel på slitskontakterna.
I detta fallet kan jag inte se några metallkontakter överhuvudtaget i slitsen, på just denna kontakt.
Roligt i alla fall att TDR kom upp, till sånt pris. Nya idéer för robotklipparen med slinga, någon?
tidigare använde jag d-link (switch/router) där fanns det i GUI ,
visade längd i meter till avbrott resp kortis. Då vet man ju i vilken ända det går fel.
Nu kör jag UniFi, verkar finnas något liknande men bara i CLI,
har inte testat ännu

visade längd i meter till avbrott resp kortis. Då vet man ju i vilken ända det går fel.
Nu kör jag UniFi, verkar finnas något liknande men bara i CLI,
har inte testat ännu