Hjälp med Millikan apparat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Hjälp med Millikan apparat.

Inlägg av Mizzarrogh »

Det har du rätt i!
Skall rota l lådorna om jag har någon liggande, det skall bara vara till att öka det elektrostatiska fältet tror jag så att man kan studera vad som händer med partiklarna om spänningen ökas ytterligare.
Jag har tyvärr inget riktigt labbagg som klarar detta just nu.

Jag har inte alls hittat någon form av handbok till denna, bara till mer moderna kopior gjorda i Indien men de har som sagt inte något av dessa funktioner eller toppkammare.
På de Indiska apparaterna ligger kammaren med en mycket större öppning på ena sidan sedan sprayar man bara oljedimma så att den sakta sjunker ned i kammaren.

(I original såg apparaten helt annorlunda ut, dessa är kraftigt förenklade)

Dessa gamla tysktillverkade har i stället denna toppkammare och sedan en smal, nålfin kanal från den ned till observationskammaren, observationskammaren har en kraftig elektrod i topp och botten.

Vad jag tror skall hända i toppkammaren är separation av partiklarna så att bara de finaste oljepartiklarna sjunker ned i kammaren, teorin jag diskuterade med en person härinne på annat håll var att det kanske skall vara en elektrod kopplad till ett separat, externt aggregat som joniserade luften runt en nålformad elektrod i toppen på förkammaren. Min hypotes just nu runt strömbrytaren var att den är momentan och används till att starta och stoppa (när man släpper knappen) det elektrostatiska fältet i förkammaren innan det i stället börjar klumpa ihop fina partiklar så att de avsätts i kammaren, vilket ju skulle bli kontraproduktivt här (men är önskvärt i tex en luftrenare).
Skriv svar