Bosch tvätt maskin styrkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mats Appelqvist

Re: Bosch tvätt maskin styrkort

Inlägg av Mats Appelqvist »

det är väl lite där min kunskap brister. felsöka industriella maskiner har jag gjort mycket, men då har man oftast ett linje schema att följa.. k3 drar inte, vilket villkor uppfylls inte etc.. här vet jag inte ens vad jag skall söka efter.. är det en slutning i ett relä som uteblir, kan man läsa sig tii vilken in-spänning komponenterna skall ha.. tyckte mig utröna att reläerna på styrkortet hade 9V spole..?
malman

Inlägg av malman »

Det luriga i dessa sammanhang är att felkoderna kan lura en ganska bra ibland ..

I mitt fall pekade div indicier på lucklåset.... Men i själva verket hade jag avbrott i kablar från drivdon till motorn, flex/vibrationsskador.... (Bosch series 9, +10år)
(Lossade motor anslutningarna på drivkortet o mätte i kontakten mot motorn å konstaterade att en av kablarna ej hade kontakt mot de andra (borstlös '3fas' motor) Möjligen ett självförvållat fel då jag rivit maskinen totalt något år tidigare för lager och packningabyte, och antagligen ej fått tillbaka kabelstammen optimalt för att hantera flex o vibrationer vilket i slutändan utmattat kopparn inuti kabeln.... (Finns en tråd om det också i denna forumdel några sidor bak)
viewtopic.php?p=1871360#p1871360
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

De där invertermodulerna är inte lätta att reparera.
Modellbeteckningen på IPM ic'n är borttagen, så är felet där blir det problem.
Du har en en liten smps-nätdel på undersidan som drivs av en LNK switch-ic. När den havererar
brukar den även dra med sig MCU'n, som innehåller mjukvara.

Har du tur, så ligger felet i ntc'n eller likriktaren.

Här är ett blockdiagram på hur det generellt är uppbyggt:

IPM Inverter Block Diagram.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mats Appelqvist

Inlägg av Mats Appelqvist »

Ok tackar! Ska summa av kontakter/kablar från invertern uppåt… De ser jäkligt fina ut.. men visst allt e möjligt… har ju livet lärt en🤔🤔😂
Skriv svar