Har man bara gett sej fan på det så det är klart att det går att bygga om en zx45.
Du slipper nolla axlarna, eller iaf nollar annorlunda med absoluta enkodrar.
Den hittar tillbaka till exakt läge efter omstart. Finns alltid en viss oprecision
i lägesbrytare, du slipper det och det blir tillbaka till samma läge enligt enkoderns precision.
Jag har en variant på det i mina glasskalor, de har en index-markering var 50-e mm
som är exakt så jag kan komma tillbaka till exakt läge efter om-nollning.
Så absoluta enkodrar är bra. Tror jag får jag tillägga, har ingen egen erfarenhet av de.
Läste nånstans att Lichuans absoluta enkodrar har ett spann på +- 1.8 m nånting med 5 mm stigning.
CNC begrundanden
Re: CNC begrundanden
Jag undrar, om man tänker sig en inbyggd ZX45, hur mycket mindre blir en sådan kontra den där Dynamiten? Eller, om man vänder på det, om man klär av Dynamiten så den är lika naken som en ZX45, hur stor är DEN då? 45kkr med en massa hållare känns som ett kap, bara 40 hållare är ju runt 10-15kkr och då pratar vi Aliexpress-priser. Med det i åtanke så kostar maskinen mindre än en (ny) ZX45-klon.
Anyway...
1kW servo tror jag är onödigt stort på en ZX45 men om prisskillnaden är obetydlig så varför inte.
Jag det räcker mer än väl med 750W på X/Y och 1kW på Z eller kanske till och med mindre.
Med 5mm stigning genererar varje "instoppad" Nm ungefär 1000N linjär kraft vid 80% verkningsgrad.
Hawkan, vad har du på din?
Anyway...
1kW servo tror jag är onödigt stort på en ZX45 men om prisskillnaden är obetydlig så varför inte.
Jag det räcker mer än väl med 750W på X/Y och 1kW på Z eller kanske till och med mindre.
Med 5mm stigning genererar varje "instoppad" Nm ungefär 1000N linjär kraft vid 80% verkningsgrad.
Hawkan, vad har du på din?