Trasig transformator?
- SeniorLemuren
Re: Trasig transformator?
När en transformator går sönder sker följande. Det blir kortslutning mellan en eller flera lindningsvarv. Det medför att strömmen genom de kortslutna varven blir mycket hög och det börjar ryka av transformatorn, fler och fler varv kortsluts på grund av den höga värmeutvecklingen vid de kortslutna varven, så när en transformator ger upp så ger den upp så det märks, antingen brinner den eller så blir det avbrott och noll spänning ut. Fungerar den och inte luktar eller ryker så är den hel. En transformator kan inte vara "lite trasig".
-
Har en reservation där.
Riktigt små transformatorer utvecklar inte så mycket energi att det blir så stor uppvärmning att det blir en kedjereaktion. Speciellt inte vid några kortslutna varv på sekundärsidan.
Riktigt små transformatorer utvecklar inte så mycket energi att det blir så stor uppvärmning att det blir en kedjereaktion. Speciellt inte vid några kortslutna varv på sekundärsidan.
Bra, det är det här jag vill förstå. Den har bevisligen blivit väldigt varm en gång tidigare eftersom termosäkringen löst ut men det behöver förhoppningsvis inte betyda att det blivit någon skada i trafon utan det har eventuellt varit hög last.
Likriktarbryggan är okej, dioderna mäter korrekt och positiva och negativa spänningarna ser likadana ut vad gäller rippel.
Vad räknas som en riktigt liten transformator? Den här sidan påstår att instrumentet dra som max 35 W: https://mptestequipment.com/electrical- ... ke-pm6669/
Det är visserligen en nyare variant efter att Fluke köpte upp företaget men jag tror det ger en fingervisning.
Vad räknas som en riktigt liten transformator? Den här sidan påstår att instrumentet dra som max 35 W: https://mptestequipment.com/electrical- ... ke-pm6669/
Det är visserligen en nyare variant efter att Fluke köpte upp företaget men jag tror det ger en fingervisning.
Små transformatorer, ett par VA, kanske upp till 10 VA, typ.
Det är väl bara att byta den, 35W, typ 40-50VA eller nått sånt.
Det är väl bara att byta den, 35W, typ 40-50VA eller nått sånt.
- SeniorLemuren
Är det en gissning eller har du något praktiskt belägg för det? Under min tid som elektrolindare för 60 år sedan har jag aldrig stött på det.Mindmapper skrev: ↑14 augusti 2025, 14:51:12 Har en reservation där.
Eller gör ett test. Ta en liten transformator, linda ett varv av samma area som sekundärlindningens tråd har, ytterst på spolen och kortslut den slingan. Slå på spänning och hej sa farbror Frej du har gjort en lödpistolsgrej.
Senast redigerad av SeniorLemuren 14 augusti 2025, 19:11:50, redigerad totalt 1 gång.
Ingjutna kretskortstrafos är kortslutningsäkra.
Typ denna
Typ denna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
När du ändå har loss bryggan, släng den och sätt dit en ny. Det kan ju vara så att det får genombrott vid en högre spänning än din mätare.Shimonu skrev: ↑14 augusti 2025, 18:24:35 Likriktarbryggan är okej, dioderna mäter korrekt och positiva och negativa spänningarna ser likadana ut vad gäller rippel.
Jag tycker att saker görs lite krångligare än nödvändigt nu.
Trafon likriktas och körs genom tre olika spännings regulatorer IC106,IC107 och IC6.
Det är väl bara kolla upp så dom spänningarna ser bra ut.
Uppenbarligen funkar apparaten och om laddkretsen inte gör som den skall (vilket inte är riktigt bekräftat) så kan det vara andra fel än trafon.
Det är i så fall dessutom troligt att det är något annat, eftersom samma trafo och lindning driver själva instrumentet.
Trafon likriktas och körs genom tre olika spännings regulatorer IC106,IC107 och IC6.
Det är väl bara kolla upp så dom spänningarna ser bra ut.
Uppenbarligen funkar apparaten och om laddkretsen inte gör som den skall (vilket inte är riktigt bekräftat) så kan det vara andra fel än trafon.
Det är i så fall dessutom troligt att det är något annat, eftersom samma trafo och lindning driver själva instrumentet.
När jag var väldigt ung och oförståndig lekte jag brutalt med en liten transformator litet olika kortslutnings och gnistproducerande experiment som transformatorn var underdimensionerad för. Resultatet blev till sist att sekundärspänningen ökade när jag pinat transformatorn tillräckligt många gånger. Kan inte komma på nån bättre förklaring än att det måste ha blivit kortslutning mellan lager på primärsidan (hade det varit mellan enstaka varv tror jag inte att jag noterat spänningsökningen med de primitiva mätmetoder jag hade tillgängliga på den tiden).SeniorLemuren skrev: ↑14 augusti 2025, 18:56:21Är det en gissning eller har du något praktiskt belägg för det? Under min tid som elektrolindare för 60 år sedan har jag aldrig stött på det.Mindmapper skrev: ↑14 augusti 2025, 14:51:12 Har en reservation där.
- SeniorLemuren
Fast nu talade jag ju om vad som händer med en transformator som går sönder. Om transformatorn är kortslutningssäker så går den ju självfallet inte sönder. Då är den förmodligen väl skyddad mot mekanisk påverkan och fukt och vakuumimpregnerad vilket medför att trådarna inte vibrerar i lindningen och så småningom kortsluts. Det är ofta vad som händer i en billig transformator som inte är homogen i lindningen, blir utsatt för fukt eller annan mekanisk påverkan. Ett eller flera varv blir kortslutna och bildar en egen sekundärlindning. Liten eller stor transformator spelar roll? I en liten transformator är trådarean liten och bildas inte tillräckligt med värme så att det syns utanpå så blir ju i alla fall slutresultatet att de kortslutna varven bildar ett avbrott i lindningen. Så enligt min mening som lindat om tusentals spolar som elektrolindare så är felet på en transformator binärt. 0 eller 1. Ok, det finns ju faktiskt en teoretisk mikroskopisk möjlighet att följande händer. Ett eller flera varv kortsluts och slingan brinner av samtidigt som den ena avbrunna änden i samma ögonblick smälter ihop med den fortsatta lindningen och bildar en lindning med ett antal varv mindre.
-
Mindre transformatorer (tror det var under 10VA) behöver man ej avsäkra. Förr i tiden stod det i något reglemente. Förklaringen var att de ej utvecklade så mycket värme att de orkade orsaka skada. Kortsluter du primären så borde någon säkring som tar hand om det naturligtvis gå. Men den behöver ej vara dimensionerad för att skydda den lilla transformatorn för överhettning.SeniorLemuren skrev: ↑14 augusti 2025, 18:56:21Är det en gissning eller har du något praktiskt belägg för det? Under min tid som elektrolindare för 60 år sedan har jag aldrig stött på det.Mindmapper skrev: ↑14 augusti 2025, 14:51:12 Har en reservation där.
Eller gör ett test. Ta en liten transformator, linda ett varv av samma area som sekundärlindningens tråd har, ytterst på spolen och kortslut den slingan. Slå på spänning och hej sa farbror Frej du har gjort en lödpistolsgrej.