Schemaläggare och DS18S20 - Uppdatera med jämna mellanrum

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Finns inget paket till Gentoo heller, vet inte varför.

Hursomhelst fungerade det för mig när jag installerade fuse först (vilket Jimmy också gjort...).

Du skulle kunna prova att lägga på allt usb-stöd och se vad som händer, den klagar ju tydligt på något med USB.
Fastän du komplierar med USB-stöd behöver du ej använda det...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra tips. Ska testa vidare i morgon.
Nu håller jag på med något tråkigare: städar... men i kväll blir det fest! Fyller år i morgon. Hela 32år. :D

Har förresten kommit på ett lite roligt ställe att visa temperaturen sedan när det fungerar: På TV'n! Jag har några lediga AUX-kanaler på den. Ska fixa ett litet QBasic-program på en gammal 386a som visar temperaturen med stora siffror, sedan ett litet grafikkkort med videoutgång. Klart! Funderar även på att lägga in info om vilken låt som spelas i Winamp. Hade varit kul att ha det klart till i kväll, men så blev det tyvärr inte.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Grattis!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack! :D
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Varför köra via en gammal dator?!

Det finns många exempel på där folk/elektronik nördar har använt AVR och PICar för att skriva/rita direkt till en TV...

Bygg ditt eget PIC-PONG eller PIC-Tetris!
http://www.rickard.gunee.com/projects/v ... amesys.php

Hur man genererar en compositvideo signal i mjukvara med en PIC krets.
http://www.rickard.gunee.com/projects/v ... /howto.php

En annan variant på PONG implementation
http://dt.prohosting.com/pic/pong.html

PIC-Tock är en video klocka baserad på en PIC16C61
http://www.brouhaha.com/~eric/pic/pictock.html

Sida som förklarar hur analog TV fungerar
http://www.ee.washington.edu/conselec/C ... c/95x4.htm

Hoppas att detta kan inspirera... :wacko:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra idé! Ska helt klart testa. :)

Men owfs blir jag inte riktigt klok på. Det skapas ingen owfs-fil hur jag än gör. Har rensat och börjat om från början två gånger. Det jag gör är i princip:

./bootstrap
./configure --disable-owhttpd --enable-owfs --disable-usb (har även testat flera andra kombinationer)
make
make install

Använder jag Macce's owfs-fil så lyckas jag inte få bort altUSB-problemet.

Hjäälp! :)

Kanske det skulle fungera om någon kunde kopiera färdig-configurerade filer till mig så jag bara behöver köra 'make install'?

edit: Jag installerade förresten 'automake' innan jag körde ./bootstrap. Då fick den lite problem med LIBTOOL: "Libtool library used but 'LIBTOOL' is undefined" men det lyckades jag lösa.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Verkar vara paketet som det är mer eller mindre fel på, provade kompliera det själv och deaktivera allt onödigt:

./configure --disable-owhttpd --enable-owfs --disable-usb --disable-owserver --disable-owftpd --disable-owcapi --disable-swig --disable-owperl --disable-owpython --disable-owtcl

Men det ville ändå inte.
Prova att tanka en version äldre och prova med configure-raden ovan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Såg att det släppts en ny version i går (17 juni) som heter owfs-2.4p2.tar.gz men jag ska testa owfs-2.4p0.tar.gz först.

Det vore ganska typiskt om det är en bugg som gör att det inte fungerar. Det var samma sak när jag byggde min PIC-programmerare: Jag testade allt möjligt om och om igen i några dagar och så var det en bug. :oops: Men egentligen så är det ett klassiskt exempel på att man inte bör ladda hem de absolut senaste versionerna eftersom de kan ha ouptäckta buggar. Det är oftast bättre att ta den "näst nyaste" eftersom buggarna är bättre dokumenterade.

Nåväl, nu ska jag testa. Återkommer om en stund. :)

edit: Nu har det gått en stund. :)
Den här versionen (2.4p0) skapade en owfs-fil. *Framgång* :D
owfs --help fungerar utan problem. Däremot, när jag skriver owfs -d /dev/ttyS1 /mnt/1wire så kommer det upp:

fusermount: fuse device not found, try 'modprobe fuse' first.

testar modprobe fuse men får då:

modprobe: Can't locate module fuse

Har testat ttyS0, ttyS1 och ttyS2 utan skillnad. Jag vet att COM1-porten (som DS18S20 är ansluten till) fungerar. (Hade musen kopplad dit när jag testade ett GUI i en tidigare installation.) Däremot har jag inte använt den sedan jag installerade Debian. Har även testat COM2-porten utan skillnad. Tempsensor + kabel fungerar.

Om ingen ser något som jag missat så kanske det finns något terminalprogram så jag kan koppla in ett modem för att försäkera mig om att allt är ok med själva porten? Behöver ju bara testa t.ex ATDT1234 för att se att den fungerar.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Hmm...ingen aning faktist...

EDIT:
Efter att ha läst genom din text några gånger verkar det som att du saknar stöd för fuse i kärnan.

Hur du får dit det i Debian får Cykze förklara, här var det Gentoo för fulla muggar. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, så det gäller alltså att även kärnan har stöd för fuse? (Installerade ju fuse-2.5.3 tidigare.)

Sökte på fuse på Debian's "Package search" och hittade:

Package fuse-source
stable (utils): Filesystem in USErspace (source for kernel module)
2.2.1-4sarge2: all
2.2.1-4: all

Klickade vidare hit. Har jag kommit rätt, Cykze? :)

När det gäller installationen behöver jag kanske lite hjälp. Under kapitlet 'Install' finns två punkter. Under nr 2 står det "Copy the running kernel's config (usually found in /boot/config-X.Y.Z) to .config at the top of the source tree." Jag tror att jag förstår hur de menar, men det förutsätter ju att jag har hittat rätt fuse-paket. :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det här sättet med module-assistant verkar fixa kernel-modulen på ett smidigt sätt.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Gör det i Linux! Det är 100 ggr enklare
Om man tittar på de senaste 15-20 inläggen, verkar det ju inte riktigt stämma. :wink:
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

jesper: Jag vill bara klargöra att diskussionen nu handlar om att försöka montera "1-wire"-nätverket som ett _filsystem_. När det är klart kan man sedan komma åt "1-wire"-enheterna som vilka filer som helst (enligt *nix "Everything is a file"-koncept). Det gör det väldigt lätt att slänga ihop skript som använder "1-wire".

Gäller det bara att få temperaturen loggad till en fil med jämna mellanrum så löses det enkelt med en rad i cron, precis som Macce skrev i början.

Så de så! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Måste ändå hålla med Jesper. Bara för att. :) Visserligen är Linux mycket enkelt när man fått tillräckligt många "aha-upplevelser", men innan dess känns det som man är ute och cyklar på hal is när det dyker upp något problem. Men så är det ju alltid: Allt är svårt innan man kan det, men Linux inlärningskurva blir inte lika brant när man har människor som Cykze och Macce (m fl) i närheten. :)

Trots att man inte kan tro det :oops: så har jag varit ganska duktig på Linux och Unix, men efter 10-12 års "avhållsamhet" så var det nästan bara kommandot "ls" som fanns kvar i minnet. :D Till min stora glädje så är Linux ganska likt AmigaOS och det operativsystemet kommer jag nog aldrig glömma. Tanken med att montera 1-wire-nätverket som ett filsystem passar mig därför perfekt.

Nu ska jag testa module-assistant och se hur det går.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> var det nästan bara kommandot "ls" som fanns kvar i minnet.

Skönt att man jobbar med ett OS där det heter "DIRECTORY" for att
lista filer, "TYPE" för att visa innehåll, "COPY" för att kopiera filer, "DELETE"
för att radera filer, "RENAME" för att ändra namn på filer, "PURGE" för att
plocka bort gamla versioner av filer (ja, självklart har man versionshantering
av filer !) o.s.v.

Och om man inte kommer ihåg det, så skriver man (naturligtsvis) "HELP" ... :-)
Skriv svar